پنجشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۰:۲۷
شناخت ایران به درک شناخت آثار  "شوارتسنباخ" کمک خواهد کرد

شب آنه‌ماری شوارتسنباخ، نویسنده و عکاس سوییسی و مولف کتاب «مرگ در ایران» عصر پنج‌شنبه با حضور سفیر کشور سوییس، یکی از تاریخ پژوهان این کشور و برخی از مترجمان و هنرمندان در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. شوارتسنباخ اولین عکاس و روزنامه‌نگار سوییسی است که به ایران سفر کرده.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،در ادامه سلسله جلسه‌های مجله بخارا، شب آنه ماری شوارتسنباخ، عصر پنج شنبه 14 شهریورماه با همکاری سفارت سوییس در ایران برگزار شد.

 در این نشست فیلیپ ولتی،‌ سفیر کشور سوییس،‌ الکسیس شوارتسنباخ، نوه برادر آنه‌ماری شوارتسنباخ که خود نیز نویسنده و پژوهشگر است و در مورد آثار آنه‌ماری شوارتسنباخ تحقیقاتی انجام داده به سخنرانی پرداختند. همچنین فیلم مستندی از زندگی این نویسنده و همچنین بخش‌هایی از فیلمی که بر اساس زندگی او ساخته شده است، به نمایش گذاشته شد.

در این نشست که با حضور برخی از مترجمان زبان آلمانی همچون مهشید میر‌معزی، سعید فیروز آبادی و محمود حسینی‌زاد و برخی از نویسندگان ایرانی همچون محمود دولت‌آبادی برگزار می‌شد،‌ بخشی از کتاب‌های شوارتسنباخ که در مورد سرزمین ایران تالیف شده بود نیز برای حاضران قرائت شد.

در ابتدای این جلسه،‌ علی دهباشی، مدیر مجله بخارا طی سخنانی به معرفی اجمالی زندگی و آثار شوارتسنباخ پرداخت و از کتاب‌هایی خبر داد که از این نویسنده به زبان فارسی ترجمه شده و به زودی راهی بازار کتاب ایران می‌شوند.

پس از دهباشی، فیلیپ ولتی،‌ سفیر کشور سوییس طی سخنان کوتاهی از حضار ایرانی و علاقه‌ای که ایرانیان به این نویسنده سوییسی (آنه‌ماری شوارتسنباخ) نشان داده‌اند، تشکر کرد.

وی همچنین الکسیس شوارتسنباخ، سخنران بعدی جلسه را معرفی کرد و در مورد او گفت: شما به احتمال زیاد حدس زده‌اید که سخنران مهمان ما نامش تصادفا با نویسنده‌ای که امشب این مراسم به افتخار او برگزار شده است،‌ یکسان نیست. من تایید می‌کنم که او با آنه‌ماری شوارتسنباخ رابطه خانوادگی دارد، اما ما او را به این دلیل اینجا دعوت نکرده‌ایم. بسیاری از آثار ایشان مربوط به خانواده‌اش می‌شود و همچنین نوشته‌هایش نشانگر تلاش و دقت در کار تاریخ پژوهی حرفه‌ای و استعدادش در نویسندگی است. این نكته ها یادآور خاطره زن جوانی است که بیش از هفتاد سال پیش در ایران اقامت کرده است.

پس از سخنرانی سفیر سوییس، دو بخش از آثار شوارتسنباخ که به توصیفی از چهلستون اصفهان و توسط مهشید میرمعزی ترجمه شده بود،‌ برای حضار قرائت شد و پس از آن نیز سعید فیروز‌آبادی بخش کوتاهی از ترجمه‌ای که اخیرا از کتاب «مرگ در ایران» انجام داده است را برای حضار قرائت کرد.

سپس نوبت به الکسیس شوارتسنباخ،‌ محقق و نویسنده سوییسی و یکی از خویشاوندان آنه‌ماری رسید تا سخنرانی خود را ایراد کند.

وی طی سخنان خود ضمن تشکر از برگزار کنندگان جلسه،‌ در مورد شکل گیری کتاب «مرگ در ایران»، همچنین سفرهای آنه‌ماری شوارتسنباخ به ترکیه، افغانسان و ایران توضیح داد. 

شوارتسنباخ در طی سخنان خود قطعات عکسي نیز به نمایش گذاشت که توسط آنه‌ماری‌ شوارتسنباخ از ایران و محل‌هایی همچون دماوند در هفتاد سال گذشته تهیه شده است.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: آنه‌ماری شوارتسنباخ در طول زندگی کوتاه خود، به ایران بیشتر از تمام کشور‌های خاورمیانه و خاور دور سفر کرد. او روی هم رفته 4 بار به ایران آمد. در سال 1939 در سفری که همراه با دوستش از ژنو به کابل داشت هم یک بار دیگر به ایران آمد.

این نویسنده ادامه داد: آنه‌ماری در اولین سفر خود به ایران، عاشق این کشور شد. او شدیدا به موسیقی علاقه داشت و مناظر ایران را با موسیقی مورد علاقه خود مقایسه می‌کرد. دماوند در اینکه او عاشق ایران شود، بی‌تاثیر نبود. او در بهار 1934 برای اولین مرتبه دماوند را در حالی دید که هنوز برف زیادی روی آن را پوشانده بود و او در مقاله‌ای شرح دیدار خود از دماوند را توضیح داده است.

پس از سخنرانی الکسیس شوارتسنباخ، بخش‌هایی از فیلمی که بر اساس زندگی آنه‌ماری شوارتسنباخ ساخته شده است،‌ به نمایش در آمد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط