سه‌شنبه ۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۰
منطق غرب، شاهد انقلابي انعطافي بود

دكتر ويلفرد هاجز، عضو آكادمي ملي بريتانيا و متخصص منطق و رياضيات كه در همايش بين‌المللي روز جهاني فلسفه در تهران شركت كرده است، گفت: منطق غربي همگام با تغييرات زمانه متحول شد و به علوم كامپيوتر نيز راه يافت.\

استاد بازنشسته دانشگاه‌هاي لندن و كويين مري در حاشيه روز جهاني فلسفه در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: متفكران و منطق‌دانان غرب بر اين باورند كه منطق در شرق پس از خواجه نصير طوسي دچار انحطاط شد و تاليفات منطقي پس از آن بيشتر براي تدريس و ارايه تعاريف نوشته مي‌شدند. اين كتاب‌ها عمق علمي چنداني نداشتند. كتاب «الشمسيه» كه اثري مهم در منطق پس از خواجه نصير به شمار مي‌آيد نيز به گفته كارشناسان، از لحاظ علمي عمق چنداني ندارد.

اين رياضي‌دان خاطرنشان كرد: البته تاليفات منطقي علمي در خور توجه نيز پس از اين دوران نگاشته شدند، هيچ‌گاه نتوانستند دوران اوج منطق را به آن بازگردانند.

وي به كتابي از «خالد الروهيب» مورخ منطق لبناني و استاد دانشگاه هارواد اشاره كرد كه اين علم را تا سال 1900 ميلادي بررسي كرده است و در اين اثر، دلايل افول منطق در دنياي اسلام را برمي‌شمرد.

هاجز، ابن‌سينا را بزرگ‌ترين منطق‌دان جهان اسلام برشمرد و گفت: از دوران مابين ارسطو تا فريگه، ابن‌سينا و لايب‌نيتس برجسته‌ترين شخصيت‌ها در منطق به شمار مي‌آيند.

عضو اكادمي بريتانيا درباره وضعيت منطق در غرب گفت: تا پيش از قرن نوزدهم، مردم منطق را علمي براي تصحيح و تركيب قضايا، جملات و قواعد و دستور زبان مي‌دانستند. اين تفكر نشان مي‌دهد كه استفاده از منطق تا پيش از آن دوران بسيار محدود بود.

هاجز افزود: منطق از قرن نوزدهم به بعد دچار تغييري انقلابي شد و به دنياي علوم رايانه راه يافت و ارتباط بسيار با رياضي پيدا كرد. منطق و رياضيات وارد دنياي كامپيوتر شدند و اين امر نشان مي‌دهد كه منطق غرب خود را با تغييرات زمانه غيير داد و انعطافي انقلابي از خود به نمايش گذاشت. 

همايش بين‌المللي روز جهاني فلسفه كه يكشنبه، سي‌ام آبان، در كتابخانه ملي  آغاز شده است، امروز (سه‌شنبه، دوم آذر) پايان مي‌يابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط