سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
محمدجواد لاریجانی: کتاب تصویرگر وضعیت ایران در دوره پهلوی است/ دیپلمات‌ها با صدای بلند حرف می‌زنند

محمدجواد لاریجانی، معاون اسبق و امور بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در رونمایی از مجموعه چهار جلدی «دیپلماسی با صدای بلند» که در مؤسسه فرهنگی روزنامه ایران برگزار شد به اهمیت و چرایی انتشار این مجموعه پرداخت.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا): محمدجواد لاریجانی گفت: انقلاب اسلامی یک حادثه بزرگ تاریخی بود که سه جریان مهم اجتماعی در آن وجود دارد. یکی از این جریان‌ها بچه‌های انقلاب و دیگری جمهوری اسلامی است.

معاون اسبق و امور بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: جمهوری اسلامی بر اساس عقلانیت اسلامی بر پایه سیره اهل بیت تدوین شده است که با یک نظم اسلامی این تجربه در حال شکل‌گیری است.

وی عنوان کرد: اگر بپرسید دستاوردهای جمهوری اسلامی چه بوده است؟ به نظرم دستاورد اصلی آن نظام مدنی است که از سایر دستاوردها مهم است و از سایر دستاوردها از جمله انرژی هسته‌ای مهم‌تر است هر چند تا رسیدن به مرحله اصلی راه دارد و ایرادهایی به آن وارد است اما پویا و در حال حرکت به سمت تکامل است.

محمدجواد لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در این کتاب به شاه گفتند که امینی باید نخست‌وزیر شود. برای این هدف به او پیشنهاد فانتوم دادند و بعد که به کارگر نفت بحث دادن دلارهای بسیار به میان می‌آید نشان می‌دهد آمریکا چه منافعی در کشور ما دارد.

او ادامه داد: این یک نشانه است که به ما می‌گوید جمهوری اسلامی چه تلالویی دارد و عمق استقلال ما را نشان می‌دهد. در جمهوری اسلامی مسئولان و دیپلمات‌ها حرف می‌زنند و دیپلماسی خود را با صدای بلند بیان می‌کنند. این کتاب تصویری واقعی از وضعیت ایران در دوره پهلوی را نشان می‌دهد.

عدم شناخت روحانیت در کتاب آمده است

غلامعلی خوشرو، سفیر و نماینده اسبق ایران در سازمان ملل متحد در ادامه برنامه رونمایی از مجموعه دیپلماسی با صدای بلند گفت: در تمام مجلد‌های این کتاب همه کسانی که درباره انقلاب صحبت کردند، معدودی از آن‌ها فهمیدند که چه خبر است. اغلب صحبت آنها این است یک آشوب موقتی است که برطرف می‌شود.

او افزود: بیشتر مصاحبه شوندگان هیچ جایگاهی در ساختار سیاسی و اجتماعی ایران نقشی برای روحانیت قایل نیستند. من در جلسه‌ای از کسینجر پرسیدم که چه موقع فهمید انقلاب شدنی است؟ گفت خیلی دیر، دوباره سوال کردم چه زمانی اتفاق افتادن انقلاب را دریافتید؟ گفت زمانی که امام خمینی(ره) به پاریس رفت و در آنجا به همه دنیا مواضعش را اعلام کرد.

این نماینده سابق ایران در سازمان ملل متحد بیان کرد: آن‌ها می‌گویند ساواک یک دروغی درست کرد و روحانیت یک جریان زیرنظر یا وابسته به کمونیست است. حتی شاه به کسینجر می‌گوید چرا می‌خواهید ما را عوض کنید؟ کسینجر می‌گوید ما از حکومت شما حمایت می‌کنیم و قصد تغییر آن را نداریم. 

خوشرو در پایان سخنانش گفت: از نکاتی که در کتاب آمده عدم شناخت روحانیت است و هیچ راهی برای تماس با روحانیت نداشتند. آمریکایی‌ها مثلاً درباره انگشت شاه کلی تحقیق کردند اما درباره روحانیت سراغ هیچ تحقیقی نرفتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها