نیشابور طی دوران گذشته خود، به دلیل حضور اسطورهای و پر حادثه در تاریخ کهن ایران زمین، داشتن سابقه طولانی و درخشان در فرهنگ و تمدن زبان پارسی، قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم و شاهراه ارتباطی خراسان بزرگ و نیز به واسطه برخورداری از موقعیت ممتاز طبیعی باعث شده تا رنگین کمانی از گنجینههای با ارزش تاریخی و گردشگری با شهرت ملی و حتی جهانی را در دل خود جای دهد.
بجز آرامگاههای خیام، عطار، کمال الملک و استاد مشکاتیان، نقاط دیگری همچون دبیرستان خیام، آنشکده آذر زرین مهر، قدمگاه رضوی، آرامگاه ابوعثمان مغربی، گنبد بزرگ آجری مهرآباد (شه میر)، عمارت و باغ امین اسلامی، سایت باستانی شادیاخ، بازار سرپوشیده، مسجد جامع نیشابور، کاروانسرای شاه عباسی از بناهای تاریخی نیشابور به شمار میرود.
فارغ از معرفی نویسندگان و مفاخر مختلف ادبی از این شهر، وجود کتابفروشیهای متعدد و اهالی کتابخوانی، انجمنهایی نیز در حوزه کتاب و داستان در این شهر فعالیت دارند. «انجمن داستان سیمرغ نیشابور» یکی از این محافل و مراکز ادبی این شهر است که از سال 1394 کار خودش را در نیشابور آغاز کرده است و در شرایط کرونایی نیز همچنان چراغش روشن است.
وی میگوید: سال 1394 «انجمن داستان سیمرغ نیشابور» و جایزه مستقل «داستان سیمرغ» را پایهگذاری کردیم. در این سالها تا قبل از شروع پاندمی کرونا، بیش از 200 نشست هفتگی داشتیم و همچنین دعوت از نویسندگان مطرح ملی و انجمنهای ادبی سایر شهرستانها مثل مشهد و اسفراین از برنامههای این انجمن ادبی بوده است.
وی اضافه میکند: تاکنون داستانهای منتخب دورههای اول تا سوم جایزه داستان سیمرغ را در مجموعهای با عنوان «در خانه ما کسی یانگ را دوست نداشت» و همچنین داستانهای منتخب دوره چهارم جایزه داستان سیمرغ را در مجموعهای با عنوان «پری خورجنی» گردآوری و در سالهای 97 و 98 توسط نشر داستان منتشر کردیم.
وی ادامه میدهد: بر این باورم که انجمنها و سازمانهای مردم نهاد در تمام عرصهها میتواند بازوی کمکی برای بخش دولتی باشند و برای انجام این کار نیاز به حمایت از سوی بخش خصوصی و شرکتهای صنعتی است. امروزه بسیاری از فعالیتهای ادبی، هنری، علمی و محیط زیستی در کشورهای پیشرفته غربی، توسط انجمنها، سازمانهای مردم نهاد و دانشگاهها انجام میشود؛ و بخش صنعت میتواند به عنوان بخشی از «مسئولیت اجتماعی» را بر دوش بگیرد در انجام این گونه برنامهها مشارکت داشته باشد.
وی با بیان اینکه از زمان شروع پاندمی کرونا، مانند بسیاری از بخشهای فرهنگی و هنری از سرعت انجمن کاسته شده است، تاکید میکند: ما باید با سبک جدید زندگی آشنا شویم زیرا به احتمال زیاد کشور ما و حتی جهان، حداقل در دو سه سال آینده درگیر این بیماری باشد. به همین دلیل تلاش کردیم با برنامهریزی جدید، فعالیتهایمان را به صورت مجازی و غیرحضوری ادامه بدهیم. به عنوان مثال، آیین اختتامیه پنجمین جایزه داستان سیمرغ، زمستان سال گذشته به شکل مجازی و با حضور داوران برگزار شد. تلاش ما این است که برنامهها و ارتباطهای مان را با سایر انجمنها و نویسندگان سراسر کشور به شکل مجازی حفظ کنیم.
بیان ادامه میدهد: مهمترین برنامههای ما در امسال و سال آینده، چاپ داستانهای منتخب پنجمین جایزه داستان سیمرغ و سامان دادن و گردآوری مجموعهای با عنوان «داستان نیشابور» است که شامل آثار منتخب داستاننویسهای شناخته شده نیشابور است. این کتاب، بستری است برای معرفی و شناساندنِ ادبیات داستان نویسی نیشابور، که امیدواریم این کتاب امسال و یا سال آینده منتشر شود.
وی میگوید: جان مردم نیشابور در کنار شعر و موسیقی با داستان و داستان پردازی آمیخته است. اگر چه داستانهای تمثیلی منطق الطیر عطار در قالب شعر بیان شده است اما عطار نیشابوری، مانند فردوسی و نظامی، داستان سرا بوده است. امروز نیشابور، نویسندگان خیلی موفقی دارد که از کتابهای برخی از آنها در جوایز ادبی مانند مهرگان و واو تقدیر شده و تک داستانهای برخی از نویسندگان جوان این شهرستان در جشنوارههای مختلفی برگزیده و تقدیر شده است.
موسس «انجمن داستان سیمرغ نیشابور» در پایان یادآور میشود: این انجمن، به عنوان تنها انجمن فعال در حوزه ادبیات داستان نویسی شهرستان نیشابور با هدف کشف و معرفی استعدادهای جوانان، ارتقاء ادبیات داستاننویسی شهرستان و نیز تبادل تجربیات با نویسندگان مطرح و انجمنهای فعال سایر نقاط کشور شروع به فعالیت کرد. شعار ما این است که میخواهیم نیشابور را علاوه بر شعر و موسیقی با ادبیات داستاننویسی به ایران و همچنین جهان معرفی کنیم.
نظر شما