پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۱
تغيير محتوا در رشته كتابداري

دكتر محمد حسن‌زاده، عضو هيات علمي گروه كتابداري دانشگاه تربيت مدرس در نشست «ارزيابي انتقادي برنامه‌هاي دوره جديد كارشناسي كتابداري» در سالن كارنامه نشر سراي اهل قلم، گفت: دانشجويان كتابداري بيش از هرچيز به دنبال تغيير محتواي اين رشته و سپس تغيير عنوان و شيوه آموزش كتابداري اند./

خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) – به گزارش ستاد خبري سراهاي اهل قلم نمايشگاه كتاب تهران، دكتر محمد حسن زاده، عضو كميته برنامه‌ريزي كتابداري و اطلاع‌رساني، در اين نشست كه عصر چهارشنبه (21 ارديبهشت) در كارنامه نشر سراي اهل قلم برگزار شد، گفت: كميته برنامه‌ريزي از طرفي درگير با برنامه‌هايي بوده كه در سه دهه گذشته زياد دست نخورده اند و از طرفي ديگر،نگران بوده در تدوين برنامه جديد كارشناسي -با توجه به ذهنيت موجود در كتابداران- واژه كتابداري و ساحت دروسي كه متولياني داشته اند ضربه بخورد. از سوي ديگر در سال‌هاي اخير در مقطع دكتراي اين رشته با تحولات سريع حوزه كتابداري و تدريس علم‌سنجي و مديريت دانش روبه‌رو شده ايم. نخستين تجربه جدي كميته برنامه‌ريزي كتابداري، وارد شدن به بازنگري دوره كارشناسي بود.

وي خاطرنشان كرد: اعتبار اين دوره اواخر سال 92 است و سال 93 چرخه حيات اين برنامه تمام مي‌شود و بايد دوباره بازنگري شود.

دكتر حسن‌زاده افزود: قرار بود براي بازنگري برنامه كارشناسي، نشستي با حمايت انجمن كتابداري و مشاركت مديران گروه‌هاي دانشگاهي برگزار و تصويب نهايي شود كه محقق نشد.

وي گفت: مشكل داشتن برنامه به دليل نقص‌هاي قبل از آن بود. اين برنامه در بستري بازنگري شد كه بيشتر در رشته كتابداري به جبران مافات رشته‌هاي ديگر مي‌پرداختيم. اكنون در 20 واحد برنامه جديد به بررسي فناوري اطلاعات مي‌پردازيم.

دكتر حسن‌زاده افزود: شايد بهتر باشد در ارزيابي برنامه جديد از ريزبيني‌هاي مفرط به چارچوب و جامعه بياييم. اكنون درصد كمي از كتابخانه‌هاي ايران به اينترنت متصلند.

وي همچنين گفت: در برنامه جديد چندين درس درباره روابط عمومي گنجانده شده كه لازم بوده است. از سوي ديگر با توجه به تاكيد سند چشم‌انداز و برنامه پنجم توسعه بر سنجش دانش و فناوري لازم بود درس علم‌سنجي گنجانده شود.

حسن‌زاده افزود: رشته كتابداري در منظومه‌اي است كه پيشرفت‌هاي شتابان در آن رخ مي‌دهد و محيط گذشته نيز رو به زوال است.

همچنين در اين نشست، سعيد رضايي شريف‌آبادي، رييس انجمن كتابداري و اطلاع‌رساني در سخناني گفت: برنامه جديد كارشناسي كتابداري و اطلاع‌رساني از سال گذشته لازم‌الاجرا شده است.

وي افزود: درس‌هايي در اين برنامه با توجه به تحولات حوزه فناوري اطلاعات وارد شده كه سزاوار بوده است. البته در اين راستا بايد شرح درس و روش تدريس را نيز مورد توجه قرار دهيم.

همچنين در اين نشست دكتر حسن زين‌آبادي، استاد دانشگاه، در سخناني گفت: روند بازنگري بايد مبتني بر ارزيابي باشد. بايد سرفصل‌ها را متناسب با نياز علمي و انتظار استاد و دانشجو تدوين كنيم. همچنين بايد نياز ذي‌نفعان اين رشته نيز مورد توجه قرار گيرد.

وي تاكيد كرد: بايد به سمت برنامه‌ريزي غير متمركز در رشته كتابداري پيش‌برويم.

همچنين در اين نشست، حميد قاضي‌زاده، استاد دانشگاه در سخناني گفت: بايد در تدوين سرفصل‌هاي برنامه كتابداري نيم‌نگاهي نيز به نام رشته داشته باشيم.

نشست «ارزيابي انتقادي برنامه‌هاي دوره جديد كارشناسي كتابداري» چهارشنبه 21 ارديبهشت از ساعت 18 تا 19:30 در كارنامه نشر سراي اهل قلم برگزار شد.

بيست و چهارمين نمايشگاه كتاب تهران تا 24 ارديبهشت در مصلاي امام خميني (ره) برپا ست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها