پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۲۰:۳۷
كتابخانه آموزشگاهي اهرم پيشرفت آموزش و پرورش است

دكتر زهره ميرحسيني، استاد كتابداري، در نشست «چالش‌هاي پيش روي كتابخانه‌هاي آموزشگاهي در ايران» گفت: كتابخانه مكانيزه آموزشگاهي با ايفاي نقش در سوق دادن دانش‌آموزان به سوي كتاب، مانند اهرمي تسهيل كننده پيشرفت آموزش و پرورش است./

خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) – به گزارش ستاد خبري سراهاي اهل قلم نمايشگاه كتاب تهران، دكتر زهره ميرحسيني، استاد كتابداري، در اين نشست كه عصر امروز (22 ارديبهشت) در كارنامه نشر سراي اهل قلم برگزار شد، گفت: كتابخانه آموزشگاهي مجموعه‌اي است سازمان‌يافته از مواد چاپي و غير چاپي كه در مدرسه و در يك فضاي مشخص براي دانش‌آموزان و معلمان ايجاد مي‌شود تا پاسخگوي نيازهاي آموزشي، اطلاعاتي، تحقيقاتي و فردي دانش‌آموزان و معلمان باشد. هدف اصلي از هر كتابخانه مشاركت در دستيابي به اهدافي است كه آموزش و پرورش تعيين كرده است.

وي افزود: وجود كتابخانه در هر مدرسه يك ضرورت است چراكه كتابخانه‌ها وسيله‌اي براي تقويت خواندن، ترويج سواد و بالارفتن فرهنگ محسوب مي‌شوند.

دكتر ميرحسيني خاطرنشان كرد: در نگرش نظام‌يافته به آموزش و پرورش، كتابخانه از جمله نيازهاي اساسي است و در صورت حذف يا عملكرد ضعيف آن آموخته‌هاي دانش‌آموزان گسترش نمي‌يابد و منحصر به يادگيري‌هاي كتب درسي مي‌شود.

وي افزود: در جامعه اطلاعاتي و عصر اطلاعات دستيابي و نيل به سواد اطلاعاتي امري ضروري و حياتي است. وجود كتابخانه مكانيزه نقش مهمي در سوق دادن دانش‌آموزان به فراسوي كتاب و ايجاد روحيه پذيرش تحقيق و جست‌وجو در منابع كتابخانه‌اي ايفا مي‌كند.

ميرحسيني گفت: در فرهنگ كتابداري سواد اطلاعاتي آگاهي از قابليت‌هاي محاسباتي و توانايي تشخيص و بيان روشن مسايل است كه به كمك فناوري رايانه‌اي قابل حل اند. اين آگاهي شامل برنامه براي رايانه نمي‌شود.

وي با بيان اينكه نقش كتابخانه‌ها به عنوان يكي از زيرساخت‌هاي جامعه اطلاعاتي و سيستم خودآموزي سواد اطلاعاتي پررنگ تر شده است، افزود: دستيابي به جامعه اطلاعاتي فعال و موثر بدون توجه به كتابخانه‌ها امكان ندارد. كشوري كه بخواهد افراد تحصيلكرده آن يك خودآموز هميشگي باشند بايد با يك برنامه‌ريزي صحيح و مطابق با استانداردهاي تعريف ‌شده درباره سواد اطلاعاتي اقدام به طراحي نظام آموزشي كند تا دانش‌آموزان از ابتدا در كنار آموزش خواندن و نوشتن و رياضيات به يادگيري عمل روش‌هاي كسب اطلاعات بپردازند.

ميرحسيني خاطرنشان كرد: رشد و پرورش سواد اطلاعاتي از طريق كتابخانه‌هاي آموزشگاهي يك ضرورت است؛ از اينجاست كه نقش كتابدار مهم و قابل توجه است. مجموعه كتابخانه در راهنمايي و شكل‌دادن به انديشه و شخصيت دانش‌آموزان بيشترين تاثير را مي‌گذارد.

وي با بيان اينكه مسوولان آموزش و پرورش، مديران مدارس و اولياي دانش‌آموزان نسبت به تامين بودجه كتابخانه مسوولند، افزود: از جمله عوامل مهم در كتابخانه براي هدايت و راهنمايي دانش‌آموزان وجود كتابدار متخصص است.

همچنين در اين نشست، توران ميرهادي، عضو شوراي كتاب كودك در سخناني گفت: بايد به مدارس اجازه دهيم بدون معطل شدن براي بودجه و بخشنامه كتابخانه آموزشگاهي تشكيل دهند.

همچنين سيد كاظم حافظين رضوي، استاد كتابداري بر نقش معلمان در ايجاد انگيزه راه‌اندازي كتابخانه آموزشگاهي تاكيد كرد.

نشست «چالش‌هاي پيش روي كتابخانه‌هاي آموزشگاهي در ايران» پنج‌شنبه 22 ارديبهشت از ساعت 16 تا 17:30 در سالن كارنامه نشر سراي اهل قلم برگزار شد.

بيست و چهارمين نمايشگاه كتاب تهران تا 24 ارديبهشت در مصلاي امام خميني (ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها