جمعه ۲۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
ميزباني ايران از كتاب قدرتمند تمرين‌هاي قدرتي

«تمرين‌هاي قدرتي و بدنسازي» يكي ديگر از آثار برجسته استادان علم تمرين و بدنساز جهان به بازار نشر كشورمان راه يافت و استقبال از آن سبب تجديد چاپش شد و نشر علم و حركت بار ديگر با قالبي جديد آن را به بازار عرضه كرد._

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، «تمرين‌هاي قدرتي و بدنسازي» اثر «تئودور بومپا» و «لورنزو كورنچيا» استادان حوزه علم ‌تمرين و پيشكوتان ورزش حرفه‌اي‌اند كه از سوي نشر علم و حركت منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت و اكنون به چاپ دوم رسيده است.

 دكتر نعيما خواجوي، عنايت اسد‌منش و جواد صغادي ترجمه آن را بر عهده داشته‌اند و همچنين با توجه به اين كه «تئودور بومپا» از طريق ارتباط با دكتر نعيما خواجوي در روند ترجمه اثرش به فارسي نظارت غيرمستقيم داشته است، مي‌توان ادعا كرد كه اثري قابل تامل را در ميان آثار اين حوزه شاهديم.

دكتر «تئودور بومپا» در روماني به دنيا آمد و پيشگام تئوري آموزش ورزش در اين كشور به شمار مي‌رود. وي همچنين استاد ممتاز دانشگاه يورك تورنتو كانادا و نيويورک آمريکاست. وي به عنوان مربي و ورزشكار توانسته است 11 مدال از بازي‌هاي المپيك كسب كند و بيش از 130 كنفرانس علم تمرين در كشورهاي مختلف جهان برگزار كرده و از كميته ملي كشورهاي، اسپانيا، استراليا، آرژانتين و همچنين كميته بين‌المللي المپيك نيز لوح تقدير دريافت كرده است. بومپا همچني عضو انجمن المپيك كانادا و شوراي ملي ورزش كشور روماني نيز محسوب مي‌شود. 

دكتر بومپا در طول 25 سال تدريس، تحقيق و فعاليت در حوزه ورزش حرفه‌اي، كتاب‌هاي بسياري را نگارش كرده كه «serious strength training » عنوان اثرش در سال 2003 است و همچنان از جمله منابع مرجع بدنسازي رشته‌هاي مختلف ورزشي و به ويژه پرورش اندام، به شمار مي‌رود.

وي در بخشي از مقدمه كتاب درباره  ترجمه اثرش به زبان فارسي، مي‌گويد: «چاپ اين كتاب به وسيله دوست گرامي من، دكتر نعيما خواجوي و دوستانش، به راستي يك رويداد با ارزش براي من است، كتابي ديگر از من به زبان فارسي.
دوست دارم از دكتر نعيما خواجوي و دوستانش براي كوشش‌هايي كه در  ترجمه اين كتاب انجام دادند، سپاسگزاري كنم، چرا كه اين كوشش به من شانس دوباره‌اي داد تا آگاهي‌هاي خود درباره تمرين‌هاي قدرتي و بدنسازي را با دوستان ايراني خود تقسيم كنم. از اين ‌كه وي خواهان داشتن كتاب به زبان فارسي بود، آگاه بودم و با همين انگيزه، به شور و شوق وي براي اين كتاب ارج مي‌نهم.
هنگامي كه يك مرد جوان در روماني بودم و تمرين‌هاي جدي خود را براي فوتبال و به ويژه دو و ميداني آغاز كردم، به ارزش قدرت براي هر ورزشكار پي بردم. هم‌زمان با پيشرفت اجراي ورزشي‌ام، بر من آشكار شد كه آگاهي‌‌ درباره تمرين‌هاي قدرتي در آن زمان، در بهترين شرايط، بسيار كم بود. بدين انگيزه به ويژه پس از اين‌كه مربيگري ورزشكاران ديگر را آغاز كردم، پژوهش‌هاي خود درباره بهترين راه‌هاي تمريني را انجام دادم. از اين رو تلاش كردم روشي را بيابم تا بتواند به بهترين صورت ممكن بدن را به بالاترين جايگاه خود برساند.
اميدوارم شما از دستاوردهايي كه با مطالعه از اين كتاب به دست خواهيد آورد، خشنود باشيد.
من اين كتاب را به همه ورزشكاران و دوستان ايراني، آن‌هايي كه هنوز ياد روشني از نياكان پارسي خود دارند، پيشكش مي‌كنم. درود ناب يك رومانيايي با بالاترين گراميداشت و بهترين آرزوها براي همگي شما.»

دكتر نعيما خواجوي نيز درباره اين كتاب و دلايل استقبال از آن اظهار كرد: در دنياي ورزش، هيچ رشته ورزشي‌ وجود ندارد كه از تمرينات قدرتي بي‌نياز باشد، بنابراين، براي آشنايي ورزشكاران حرفه‌اي و مربيان رشته‌هاي مختلف با تمرينات قدرتي مربوط به رشته ورزشي‌شان، تصميم به ترجمه اين اثر گرفتيم و خوشبختانه به دليل محبوبيت نويسنده، شاهد استقبال بي‌نظير از چاپ نخست اين اثر بوده‌ام.

وي با بيان اين كه قدرت، اساس انجام اغلب رشته‌هاي ورزشي است، عنوان كرد: مخاطب با انجام تمرين‌هاي قدرتي كه در اين كتاب به توضيح آن‌ها پرداخته‌ شده است، زمينه را براي افزايش سرعت در ورزش مورد علاقه و تخصصي خود و همچنين جلوگيري از آسيب‌هاي ورزشي، تناسب اندام و كاهش چربي بدن، فراهم مي‌كند.
مترجم كتاب «تمرينات قدرتي و بدن‌سازي» افزود: در حوزه تمرينات قدرتي، آثار مكتوب به وفور ديده مي‌شوند، اما كتابي با كيفيت و در بالاترين سطح جهان چندان به چشم نمي‌خورد. اين در حالي است كه جوانان ما به پرورش ماهيچه‌ها و خود علاقه‌مندند و انجام تمرين‌هاي قدرتي از طرفداران زيادي دارد. 

 روبن شاهورديان، مسوول نشر علم و حركت نيز درباره اين اثر گفت: مطالعه فصل نخست اين كتاب به مخاطب در درك آناتومي انسان، چرايي و چگونگي اتفاق‌هاي درون بدن در زمان نبودن تمرين كمك مي‌كند. همچنين فصل دوم درباره بخش‌هاي دروني طراحي برنامه و اين كه چگونه مي‌توان حجم، شدت، فاصله‌هاي استراحت، تعداد، حركت‌ها و الگوهاي فشار تمريني را برآورد كرد، اطلاعاتي را ارايه مي‌كند.

وي اضافه كرد: مخاطب در فصل سوم با برنامه‌ريزي كوتاه مدت و شرح اصل‌هاي تمريني، قانون‌هاي پرورش اندام و تمرين‌هاي قدرتي آشنا مي‌شود. در فصل‌هاي چهارم تا دهم اين نوشتار، مخاطب برنامه‌هاي ارايه شده درباره پرورش اندام‌كاران و ورزشكاران قدرتي، مبتدي، تفريحي و پيشرفته را فرا مي‌گيرد.

وي تاكيد كرد: مولفان در فصل يازدهم، با به‌ كارگيري روش‌هاي علمي (الكتروميوگرافي) براي كمك به مخاطب درباره انتخاب موثرترين حركت‌ها براي كسب حداكثر كارايي، مطالبي را ارايه كرده‌اند. در فصل دوازدهم نيز يك بازنگري درباره دوره‌اي كردن رژيم غذايي ارايه شده است.

مدير مسوول انتشارات علم و حركت گفت: در فصل سيزدهم مخاطب مي‌آموزد كه چگونه از تكنيك‌هاي ارايه شده، از بيش‌تمريني جلوگيري و بعد از خستگي يا آسيب‌ديدگي، چگونه به حالت اوليه بازگردد. در فصل چهاردهم نيز مولفان به اين مطلب اشاره كرده‌اند كه چگونه مي‌توان بدون استفاده از دارو، تمرين خود را انجام داد. 

در اين کتاب از تصاوير تخصصي و مناسب با هر بخش استفاده شده است. فهرست منابع مورد استفاده براي تاليف اثر، 10 صفحه پاياني كتاب را به خود اختصاص داده است و نشان از بار علمي اثر دارد.

چاپ نخست كتاب «تمرين‌هاي قدرتي و بدن‌سازي» اثر مشترك «تئودور بومپا» و «لورنزو كورناچيا» با ترجمه دكتر نعيما خواجوي، جواد صغادي و عنايت اسد‌منش با شمارگان 2200 نسخه و 312 صفحه از سوي انتشارات علم و حركت منتشر و راهي بازار شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط