جمعه ۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۸
وزیر ارشاد: سرانه مطالعه در کشور پایین است

دکتر سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران سخنرانی کرد. نحوه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و شرح فعالیت‌های وزارت ارشاد در بخش داخلی و بین‌المللی محور سخنرانی وی را تشکیل می‌داد. وی با اشاره به دیدار جمع کثیری از کتاب داران با مقام معظم رهبری و فرمایشات ایشان در این دیدار گفت: سرانه مطالعه در کشور کم است و این میزان مطلوب نیست و چنین وضعیتی باید تغییر کند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دکتر ‌سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آخرین جمعه ماه شعبان و در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان با حضور در نماز جمعه این هفته تهران به تشریح عملکرد این وزارتخانه در حوزه‌های فرهنگی، هنری، دینی و قرآنی پرداخت. نحوه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و تنوع فعالیت‌های وزارت ارشاد در بخش داخلی و بین‌المللی، محور سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را تشکیل داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد که همه با آمادگی در ضیافت‌الله رمضان شرکت کنند و گفت: به همین مناسبت برنامه‌های متعدد و متنوعی در نظر گرفته شده که از برکات و فیوضات ماه نزول وحی استفاده شو،بویژه درباره فعالیت‌های قرآنی.

وی افزود: قرآن کتاب هدایت و برنامه زندگی و در مسایل فردی و اجتماعی راه‌نمای بشر و کتابی است که فرغان هست و فارغ بین حق و باطل و در عظمت قرآن هرچه سخن گفته شود کم است. به همین مناسبت نمایشکاه بین‌المللی قرآن هرسال با شکوه تمام برگزار می‌شود.

دکترحسینی نمایشگاه قرآن کریم را دارای جلوه‌های قرآنی متعدد دانست و افزود: همه اقشار جامعه می‌توانند از نمایشگاه قرآن بهره‌مند شوند. از کودکان و نوجوانان تا دیگر اقشار و محققان و دانشمندان و علما و استادان و بزگان.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دایر شدن کرسی‌های نظریه‌پردازی در نمایشگاه قرآن کریم خبر داد و گفت: این نخستین بار است که این کرسی‌ها در نمایشگاه‌ها دایر شده و طی آن بحث‌هایی اساسی و جدی درباره آموزه‌های قرآنی مطرح می‌شود.


وی با اشاره به تهاجم فرهنگی دشمن اضافه کرد: همان‌طور که می‌دانید غربی‌ها و آمریکایی‌ها با تولیدات انبوه محصولات فرهنگی از ابزار فیلم، سریال و هنر استفاده می‌کنند تا ارزش‌های خود را القا و شیوه زندگی خود را به دیگران تحمیل کنند. در مقابل اگر اقدامی جدی صورت نگیرد و الگوهای سازنده و مفیدی معرفی نشود،‌ این فرهنگ در اذهان مردم تثبیت می‌شود.
حسینی ادامه داد: از این جهت در نمایشگاه قرآن یک زندگی قرآنی، نوع تعامل، رفتار، ارتباط اعضای خانواده و آداب و سنت‌های اصیل اسلامی ارایه می‌شود. همین‌طور با بهره‌گیری از هنرهای مختلف، از جمله هنرهای تجسمی و مفهومی و نمایش‌های قرآنی، از این ظرف‌ها برای ارایه محتوای قرآنی استفاده می‌شود.

وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این‌که امسال شعار و عنوان نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم «قرآن و بیداری اسلامی» است، افزود: ما شاهد تحولات در منطقه هستیم. هرچه که مسلمانان با تعالیم عالی قرآن آشنا شوند، وضع بهتری خواهند داشت. اگر مردم مسلمان بیدار باشند و به تعالیم الهی عمل کنند از این ذلتی که وجود دارد و حاکمان وابسطه در بعضی از کشورها به هر اقدامی متوصل می‌شوند و هر جنایتی انجام می‌دهند رهایی خواهند یافت. همین تحولاتی که الان در یمن، تونس، مصر، بحرین و دیگر کشورها شاهد هستیم، نتیجه آشنایی با مفاهیم قرآنی است.

وی ادامه داد: به هرحال مسلمانان جهان چشم امیدشان به انقلاب اسلامی و نظام اسلامی است که باوجود همه فشارها، تهدیدها و تحریم‌ها، توانسته یک نظام مستقل و الگو و الهام بخش را به وجود بیاورد و در همه زمینه‌ها پیشرفت‌ها قابل توجهی داشته باشد.

حسینی با اشاره به دیدار هیاتی از هنرمندان مصری و وزیر فرهنگ دولت فلسطین از ایران که هفته گذشته به دعوت وزارت ارشاد انجام شد گفت: هرگروهی به ایران می‌آیند و از نزدیک واقعیت‌های ایران را می‌بینند تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد که جهان تشنه آموزه‌های اسلامی است و افزود:در همه جای دنیا مسلمانان آمادگی دارند و بیش از گذشته باید در این زمینه کار شود. بر همین اساس است که ما هفته‌های فرهنگی را در کشورهای مختلف حتا در دل اروپا برپا می‌کنیم تا همه با پیشرفت‌های نظام اسلامی آشنا شوند. نمایشگاه قرآن امسال هم به همین مناسب به عنوان بیداری اسلامی نامیده شده است.

سیدمحمد حسینی تاکید کرد که مسلمانان باید بیدار باشد و گفت: نباید مسایلی مانند فتنه ۸۸ فراموش شود چون دشمن هرزمان به شکلی و گونه‌ای وارد می‌شود و گاهی اوقات از چهره‌های موجه هم استفاده می‌کند و آن‌ها را با خود همراه می‌کنند. ماهم در نمایشگاه قرآن مروری می‌کنیم بر حوادث فتنه. در این دوسال هم برنامه‌های مختلفی برگزار شده و کتاب‌هایی نوشته شده تا براساس تاکیدی که مقام معظم رهبری داشتند بصیرت مردم افزایش یابد. این راه باز شد و باید بیش از گذشته همه اهالی فرهنگ و هنر وارد این عرصه شوند و ماهیت دشمن را بویژه برای نسل جوان ما مشخص کنند.

وزیر فرهنگ اسلامی به پیروزی ظفرمندانه در عملیات مرصاد اشاره کرد و افزود: در واپسین روزهای دفاع مقدس، قهرمانان و سلحشوران و دلاوران این سرزمین، منافقان و صدامیان را رسوا و نابود کردند که باید درود بفرستیم به همه آن رزمندگان قهرمان و یاد کنیم از آن شهدای عزیز و دلاور که همه مدیون آن‌ها هستیم.

وی در این زمینه دو بیت شعر با این مضمون قرائت کرد:
« آنان که به عشق دوست غوغا کردند
خود را به هوای وصل شیدا کردند
چون دیده خویش را ز هم وا کردند
خود را به مقام دوست پیدا کردند »

حسینی تاکید کرد که دشمن در جنگ نظامی از ایران شکست  خورده و اکنون وارد جنگ نرم شده است و دراین باره اضافه کرد: دشمن در جنگ نرم سرمایه‌گذاری بسیار عظیمی انجام داده است. این ها همه سازمان‌دهی شده و دقیق است. حتی بحث عرفان‌ها وارداتی هم برای این است که جوانان ما را از این مسیر صحیح اسلام ناب به مسیرهای دیگری بکشند و باید درا ین دوره از زمان فعالیت‌های فرهنگی و هنری بیش از همیشه باشد. هرچه ٰقدر بتوانیم محصولاتی سالم و مطابق با فرهنگ قرآنی تولید کنیم، افراد کمتر به مسیرهای دیگر کشیده می‌شوند.

وی به فعالیت‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌های مختلف اشاره کرد و گفت: وقتی که ما در بحث مفاخر کار کنیم معلوم می‌شود نیازی نیست که سراغ مسایل پوچ و بی‌اساس دیگران برویم. بر همین اساس در همه استان‌ها برنامه های متنوعی برگزار می‌شود.

وزیر ارشاد با بیان این‌که مطالبات مقام معظم رهبری در عرصه‌های قرآنی بسیار جدی است اضافه کرد: ما باید به وضعیتی برسیم که ان‌شا الله در کشور ما دیگر کسی نباشد که با قرآن آشنا نباشد. همه مردم باید با مفاهیم قرآنی مانوس باشند. لذا ما  از ابزارهای مختلف استفاده می کنیم تا جوانان ما جذب شوند، زیرا وقتی که جوانان حلاوت کلام وحی را بچشند قطعا دیگر سراغ دیگران نمی‌روند و وقتی کسی از چشمه زلالی آبی بنوشد دیگر سراغ سراب‌ها و آب‌ها گل‌آلود نمی‌رود.

حسینی با اشاره به تخصیص یافتن نیم‌درصد از بودجه تمام دستگاه‌های کشور به فعالیت‌های قرآنی افزود: امیدواریم در همین ماه رمضان اختصاص این اعتبار که اعتبار قابل توجهی است و برای اولین بار در کشور اسلامی چنین کار ارزنده‌ای انجام می‌شود، بتواند نتایج ارزنده‌ای به همراه داشته باشد.

وی تاکید کرد که در نمایشگاه‌ها قرآن امسال ۶۰۰ عضو هیات‌های علمی کشور همکاری می‌کنند و گفت: این مسئله غنای نمایشگاه را نشان می‌دهد. طلاب و روحانیون و فضلای حوزه علیمه قم هرروزه در نمایشگاه قرآن کریم حضور دارند و به سوالات مردم پاسخ می‌دهد.

وی ادامه داد: ۳۰ بخش در نمایشگاه قرآن امسال وجود داد و یک بخش هم به نام «عطرت و طهارت» نام‌گذاری شده اسه. چراکه قرآن از اهل بیت عطرت و طهارت جدا نیست.در این بخش مردم با معارف ناب اهل بیت آشنا خواهند شد و این بخش هم می‌تواند بسیار موثر باشد.

حسینی ابراز امیدواری کرد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتواند از ظرفیت‌های همه دست‌‌گاه‌ها بهره بگیرد و ادامه داد: کار فرهنگی را نمی‌شوند صرفا از دستگاه‌های اداری خواست. این باید یک فرهنگ مردمی و با انگیزه باشد تا کار به نتیجه برسد. همان‌طور که در جنگ نظامی نیروهای مردمی و نیروهای مساجد حرکت کردند، در کار فرهنگی هم همه باید احساس مسولایت کنند. بدون این تحرک عمومی هم نمی‌شود کار را به نتیجه رساند.

وی ادامه داد: زمینه فراهم است و حمایت‌ها و سیاست‌گذاری‌های لازم انجام می‌شود. اکنون موسسات فراوانی در بخش خصوصی راه افتاده است که مورد حمایت هستند و مجوز رسمی دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد که این وزارت‌خانه به برگزاری نمایشگاه قرآن اکتفا نمی‌کند و ادامه داد: بنا بر این است که ما در وزارت ارشاد همه فعالیت‌هایمان مبتنی بر فرهنگ اصیل اسلامی و آموزه‌های قرآنی مبتنی باشد. بخشی از کارها مستقیما دینی است و بخشی در عرصه‌های دیگر که آن‌ها هم باید با به توجه به فرهنگ قرآنی باشد.

وی با اشاره به جلسه مشترک چهارهزار نفر از مدیران کانون‌های فرهنگی مساجد با رییس جمهوری که چندی پیش برگزار شد ادامه داد: خوشبختانه این احساس مسوولیت ایجاد شده و در کنار هر مسجد یک کانون فرهنگی و هنری وجود دارد که جوانان ما با فعالیت‌های هنری و فرهنگی مختلف آشنا شوند. در سال ۸۴، دوهزار و ۲۰۰ کانون فرهنگی هنری بوده که الان این رقم از مرز ۱۰هزار و ۷۰۰ کانون گذشته است و ۸۰درصد این کانون‌ها در همین سال‌های اخیر دایر شده است. 


وی افزود: با اهتمام ائمه محترم مساجد به ما تکلیف شده که ۲۵ درصد مساجد باید کانون فرهنگی داشته باشند و این حداقل هست و باید همه مساجد داشته باشند. در مساجد یکی بعد از دیگری کتاب‌خانه‌های مختلفی راه‌اندازی می‌شود. حتا در صحن شبستان کتاب‌خانه‌‌های باز راه‌اندازی شده است. الان حدود پنج‌هزار کتاب‌خانه باز و سه‌هزار و ۸۰۰ کتاب‌خانه مخزن‌دار در مساجد راه‌اندازی شده است. حتی در روستا ها که ما اداره نداریم از طریق کانون‌های مساجد اقدامات خوبی می‌شود انجام داد.

وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی به دیدار جمع کثیری از کتاب‌داران با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در این دیدار گزارشی از اقدامات انجام شده ارایه شد، اما این اقدامات کافی نیست. میزان سرانه مطالعه در کشور کم است و آن میزان مطلوب نیست و از این جهت رهبر حکیم و فرزانه انقلاب توصیه‌های بسیار ارزشمندی داشتند.

وی افزود: در این زمینه باید همه دست‌گاه‌ها بسیج شوند. ما باید از دوران مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها شروع کنیم تا همه اقشار مختلف جامعه با کتاب مانوس شوند. زیبنده جامعه اسلامی نیست که به به تعبیر مقام معظم رهبری تنبلی مطالعه در آن مشهود باشد و باید با آن مبارزه کرد و قطعا این کار شدنی است. باید این زمینه را محیا کنیم که کتاب در دسترس همه قرار گیرد.

سیدمحمد حسینی تاکید کرد که کارهایی انجام می‌شوند اما این حد مطلوب نیست و گفت: مقام معظم رهبری تاکید داشتند بر مسئله تبلیغ و معرفی کتاب‌ها خوب به جامعه. این‌قدر که در رسانه‌ها و مطبوعات و صداوسیما تبلیغ کالاهای مختلف می‌شود، نسبت به کتاب آن اعتنای لازم وجود ندارد و بیش از گذشته باید به این مسئله بها داد. ما در این زمینه بیش از گذشته احساس مسوولیت می‌کنیم اما این فقط کار وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامی نیست و همه دست‌‌گاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها باید همکاری کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هفته گذشته در شورای فرهنگ عمومی کشور روز دیدار کتاب‌داران با مقام معظم رهبری به عنوان روز کتاب‌دار نامیده شد که انشا الله فرصتی باشد برای پرداختن بیشتر به مسئله کتاب. اگر جامعه ما اهل مطالعه باشند بیدی نخواهند بود که به هر بادی بلرزند و می توانند از اعتقادات خود دفاع کنند. ما هم برنامه های زیادی در این زمینه داریم.

سیدمحمد حسینی همچنین به برنامه‌های این وزارت‌خانه برای حمایت از کتاب ها مربوط به دفاع مقدس، آثار مربوط به مبارزه با جنگ نرم و کتاب‌های مروج حجاب اشاره کرد. به گفته وی در نمایشگاه قرآن امسال هم برنامه‌های ویژه‌ای برای بسط و گسترش فرهنگ حجاب و عفاف تدارک دیده شده است.

وی همچنین مختصری درباره برنامه‌های دیگر وزارت ارشاد از جمله کنگره شعر فاطمی، شعر عاشورایی، شعر رضوی و جشنواره فرهنگی هنری امام رضا و جشنواره گل‌واژه‌های شعر انتظار توضیحاتی داد.

وی افزود: درباره شورای فرهنگ عمومی کشور هم در همه استان‌ها و شهرستان های کشور این شورا هست. گسترده ترین شورا در کشور است وبسیار می تواند تاثیر گذار باشد. در سال ۸۹ و این سه ماه سال ۹۰ گزارش‌هایی داشتیم که مسایل فرهنگی جامعه را همه مسوولان فرهنگی رصد می‌کنند و آسیب‌ها را می‌بینند و باید دایما فعال باشند. این شورا هر دوهفته یک‌بار تشکیل می‌شود و ائمه جمعه دعوت می‌شوند تا مسایل مربوط به خود را مطرح می‌کنند.

حسینی همچنین درباره قانون پیوست فرهنگی گفت: در قانون برنامه تاکید شده هر کار صنعتی و پروژه‌ و کار عمرانی و اقتصادی مهمی باید یک پیوست فرهنگی داشته باشد. دکتر احمدی‌نژاد هفته‌ای حداقل دوبار برای افتتاح پروژه‌های بسیار مهم در کشور حاضر می‌شوند، خوب قطعا باید بخشی از این سرمایه‌گذاری‌ها به کار فرهنگی اختصاص یابد. قطعا بیش از این هم می‌شود پیشنهادها و طرح‌هایی داد. همه باید در این عرصه وارد شوند تا ما با فرهنگ اصیل خود ارتباطات داشته باشیم.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسامی درباره مطبوعات هم اقداماتی در دست انجام است. از جمله اینکه لایحه نظام جامعه رسانه‌ای کشور به مجلس ارایه می‌شود و حقوق مالکیت ادبی و هنری در دست پی‌گیری است.

وی در پایان به برخی از فعالیت‌ها وزارت ارشاد در زمینه مسایل هنری اشاره کرد و گفت: در کارهای هنری و فیلم و سینما باید در مقابل صهیونیسم و هالیوود کارهایی انجام دهیم. تا رسیدن به حد مطلوب فاصله زیادی است ولی چاره ای جز حمایت از کارهای خوب نداریم.

سیدمحمد حسینی ابراز امیدواری کرد که با بهره‌گیری از ماه مبارک رمضان برنامه‌های فرهنگی کشور رشد پیدا کند.
وی سخنرانی خود پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران را با این شعر درباره امام زمان (عج) از ملا محسن فیض کاشانی به پایان رساند:
یارب که کارها همه گردد به کام ما
نور حضور خویش فروزد امام ما
ما باده محبت او نوش کرده‌ایم
ای بی‌خبر ز لذت شرب مدام ما
هرگز نمی‌میرد آنکه از این باده زنده شد
ثبت است بر جریده عالم دوام ما

فایل صوتی سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در فایل ضمیمه این خبر قابل دسترسی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها