یکشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۴
50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه برگزار مي‌شود

چهاردهمین دوره‌ي طرح ملی «50 هزار نمایشگاه کتاب، در 50 هزار مدرسه» روز 10 مهرماه در اردوگاه شهيدباهنر آغاز به كار كرد.

ايبنا نوجوان: آيين گشايش چهاردهمین دوره‌ي طرح ملی «50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه» صبح روز یکشنبه 10 مهر با حضور مسوولان و كارشناسان وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و متوليان انتشارات منادي تربيت در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد. كارشناسانان ادارات آموزش و پرورش استان‌هاي مختلف در اين مراسم كتاب‌‌هاي مورد نظرشان را براي عرضه در نمايشگاه‌هاي مدارس انتخاب كردند.

مديرعامل انتشارات منادي تربيت درباره‌ي اين نمايشگاه كه قرار است هم‌زمان با هفته‌ي كتاب جمهوري اسلامي در مدارس سراسر كشور برپا شود، توضيح داد: «450 ناشر، 19 هزار عنوان كتاب را برای بررسی در اختيار شوراي كتاب وزارت آموزش و پرورش قرار دادند و از این میان  12500 عنوان كتاب‌ انتخاب شد. کارشناسان کتاب استانها کتابمراسم افتتاحيه به نمايندگان ادارات آموزش و پرورش استان‌ها عرضه شده است.»

«يوسف یعقوبی‌فر» آمار تفكيكي كتاب‌هاي ارائه شده در اين نمايشگاه را اين‌گونه تشريح كرد:  «4900 عنوان از كتاب‌هاي اين نمايشگاه براي دانش‌آموزان مقطع ابتدايي، 2 هزار عنوان براي دانش‌آموزان راهنمايي و 5600 عنوان كتاب براي دانش‌آموزان مقطع دبيرستان در اين نمايشگاه مناسب است.»

در مراسم افتتاحيه‌ي اين طرح ملي چهره‌هاي فرهنگي و ادبي حوزه‌ي كودك و نوجوان نيز حضور داشتند. «مهدي مرادحاصل»، شاعر و نويسنده‌ي كتاب‌هاي كودك و نوجوان درباره‌ي برگزاري نمايشگاه‌ در مدرسه‌هاي كشور گفت: «كتاب ابزاري است كه مي‌تواند محيط‌هاي خشك و رسمي آموزشي را تغيير دهد. وقتي از شعر و داستان صحبت مي‌شود، بچه‌ها با رغبت بيشتري به مطلب توجه مي‌كنند.»

نويسنده‌ي «جوان‌ترين امام» در ادامه اظهار اميدواري كرد فضاي كلاس‌هاي درس با كتاب مأنوس شود و افزود: «معلمان بايد در حاشيه‌ي كلاس درس كاري كنند كه نگاه بچه‌ها به كتاب تغيير كند و از اين ابزار آموزشي در فعاليت‌هاي پژوهشي‌شان استفاده كنند.»

معاونت پرورشي و تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش نیز در این مراسم سخنرانی کرد و درباره‌ي برنامه‌هاي ترويجي مطالعه گفت: «ما سعي مي‌كنيم هسته‌هاي مطالعاتي را در مدارس‌مان تشكيل دهيم. در حال حاضر نيز  25 درصد از دانش‌آموزان ما در اين هسته‌هاي مطالعاتي عضو هستند. از آنجايي‌ كه اين اعضای هسته‌هاي مطالعاتي اين سوال را مطرح كرده‌اند كه چه منابعي را مطالعه كنند، شوراي كتاب هر استان در نظر دارد سير مطالعاتي اين هسته‌هاي كتاب‌خواني را تعيين كند. به اين منظور ضروري است كه تشخيص بدهيم استعداد بچه‌ها در حوزه‌ي مطالعه چه سمت و سويي دارد.» 

«حسن فرازنده خالدی»
در ادامه، تجليل از نويسندگان را راهي براي تشويق دانش‌آموزان به مطالعه و نوشتن عنوان كرد و برنامه‌هاي معاونت پرورشي و تربیت بدنی برای ترویج کتابخوانی را معرفي كرد: «وزارت آموزش و پرورش به دنبال اين است كه تا پايان سال 90 در 60 هزار مدرسه‌، كتاب‌‌خانه‌ي كلاسي مستقل ايجاد كند. علاوه بر اين برنامه‌اي براي تأسيس باشگاه نويسندگي در حوزه‌ي دانش‌آموزي در دست تهيه است. با اجراي اين برنامه، نويسندگان كودك و نوجوان شناسنامه‌دار مي‌شوند و تجربيات‌شان را با ساير دانش‌آموزان مستعد نوشتن به اشتراك مي‌گذارند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها