جمعه ۱۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۰
دانشجویان ما در نوشتن مقالات پژوهشی ضغیف‌اند

عضو هيات علمي دانشگاه فردوسی مشهد و مترجم كتاب «روش نگارش مقاله پژوهشی در علوم سیاسی» گفت: دانشجويان ما در نوشتن مقالات پژوهشي ضعف جدي دارند. آنان در بسياري از موارد، کپی‌کاری‌های بی سر و ته را در قالب مقاله به استاد ارايه مي‌كنند كه به تعبير ديگر همان «تبدیل نسخ چاپی به خطی» است.-

محسن خلیلی در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به همكاري رضا دانشمندي در ترجمه اين اثر، درباره موضوعات آن اظهار كرد: «لیزا ای. بالیونه» نويسنده کتاب، در اين اثر به آموزش شیوه نگارش مقاله پژوهشی مي‌پردازد. او درباره هدف از نگارش اين اثر در وب‌سايتش گفته است که «هدف من از نگارش این کتاب، توجه دادن دانشجویان به ایده پی‌ریزی منطق پژوهش علوم اجتماعی و آموزش مهارت‌هایی بود که آن‌ها را در نوشتن یک مقاله پژوهشی بيست تا بیست و پنج صفحه‌ای توانمند سازد.»

وي افزود: بر اساس توضيحات باليونه، اين كتاب دانشجو را برای پژوهش، نگارش و ارزیابی با شیوه‌هایی که جالب، مفید و کاربردی باشند، توانمند مي‌كند. در این کتاب ابزارهای پژوهش كه تنها به استفاده از موتور جست‌وجوگر Google محدود نيستند، به مخاطبان معرفي مي‌شوند. علاوه بر اين‌كه قسمت‌های اصلی یک مقاله پژوهشی و تبیین چگونگی استفاده از عنوان‌هاي مناسب و انتخاب آن‌ها نيز شرح داده شده‌اند. توضيح درباره تفاوت انواع منابع اطلاعات و تبیین اهمیت و همچنين شيوه‌هاي ارزیابی داده‌ها، از ديگر موضوعات كتابند. بنابراین، این اثر چیزی فراتر از یک متن درسی معمولی روش تحقیق است، چراکه نگارش و مهارت‌های پژوهشی را در دو سطح خرد و کلان در نظر مي‌گيرد و به بحث و بررسي آن‌ها مي‌پردازد.

خليلي درباره چرايي انتخاب اين اثر براي ترجمه گفت: کمبود منابع مناسب با متن ساده، روان و قابل فهم براي دانشجويان از يك سو و نیاز جامعه علمی در مقاطع مختلف به ویژه در رشته علوم سیاسی به چنين آثاري از سوي ديگر، انگیزه اصلی انتخاب و ترجمه این کتاب بود.

اين مترجم و مدرس دانشگاه درباره نیاز جامعه علمی كشور توضیح داد: در مقاطع کارشناسی و به‌ویژه کارشناسی ارشد و دکتری در کنار امتحان پایان‌ ترم، یک کار پژوهشی نيز بر عهده دانشجو گذاشته می‌شود.  در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دروسي كه به صورت سمینار ارايه مي‌شوند، دانشجو موظف است نتایج پژوهش خود را علاوه بر ارايه شفاهی یا کنفرانس، در قالب مقاله نيز به استاد ارايه دهد. استاد از دانشجو انتظار ندارد كه مقاله پژوهشی وي یک پژوهش مفصل مانند پایان‌نامه ارشد یا تز دکتری باشد اما اين انتظار نيز وجود ندارد كه دانشجو، کپی‌کاری‌های بی سر و ته را در قالب مقاله به استاد ارايه كند كه در ميان استادان به «تبدیل نسخ چاپی به خطی» معروفند. متاسفانه جامعه دانشگاهی ما در این بخش ضعف شدیدی دارد.

وي اين كتاب را کاربردی و آموزشی دانست و گفت: مثال‎های متعدد و همچنين جمع‌بندی‌ها و خلاصه‌های مناسب در انتهای هر بخش اين كتاب، مطالعه آن را براي دانشجويان بسيار مفيد كرده است. نویسنده اين اثر هرگز در پي قلم‌فرسایی و فضل‌فروشی نبوده و متن كتاب را بسیار ساده و روان نوشته است. ما نيز در ترجمه آن تلاش کردیم این سهولت و سادگی را منعکس کنیم. توصیه‌های بسيار مهم و قابل توجه كتاب درباره منابع جدید داده‌ها، از جمله «اینترنت» از ديگر ويژگي‌هاي آن است. برای نمونه، نسبت به استفاده نادرست از موتورهای جست‌وجوگر در پژوهش هشدار می‌دهد. 

خليلي درباره لیزا بالیونه، نويسنده اين اثر گفت: خانم «لیزا ای. بالیونه» که متأسفانه نام او در پشت جلد اين كتاب «باگلیونه» قید شده است، استاد دپارتمان علوم سیاسی دانشگاه «سن ژوزف» آمریکاست. حوزه مطالعاتی وي روابط بین‌الملل و سیاست‌های مقایسه‌ای است. این كتاب باليونه در سال 2006 میلادی منتشر شده است.

كتاب «روش نگارش مقاله پژوهشی در علوم سیاسی» با شمارگان 1000 نسخه، 312 صفحه و به بهاي 65000 ريال از سوي انتشارات مرنديز منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط