شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۲
راهکارهایی برای پیشرفت داستان در ایران مطرح شد

احد گودرزیانی، احمد عرب‌لو، خسرو باباخانی و زهرا پورقربان در سخنانی در باره داستان کوتاه، نقد درست از ادبیات داستانی، توجه به این حوزه، حمایت از داستان کوتاه و آموزش در این عرصه را راه‌هایی برای پیشرفت مقوله داستان در ایران عنوان کردند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نخستین همایش داستان کوتاه به همت بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان، قرار است روز 25 بهمن در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شود به همین بهانه ستاد خبری این همایش گفت‌وگوهایی با برخی نویسندگان انجام داده است.

احد گودرزیانی: نقد درست، وضعیت ادبیات داستانی ما را بهبود می‌بخشد

احد گودرزیانی، نویسنده و روزنامه‌نگار در گفت‌وگو با ستاد خبری نخستین همایش داستان کوتاه ایران، گفت: همایش داستان کوتاه ایران باید فضایی ایجاد کند تا نقد درست و دقیقی بر روی ادبیات داستانی ما انجام شود. نقد درست وضعیت ادبیات داستانی ما را بهبود می‌بخشد.

گودرزیانی این همایش را نقطه آغازی دیگر در فضای ادبی کشور خواند و عنوان کرد: اگر این همایش با برنامه‌ریزی و معیارهای حرفه‌ای برگزار شود بدون شک مفید است و  آن را می‌توان شروع خوبی برای گام‌های بعدی در راه بهبود وضعیت ادبیات داستانی کشور دانست؛ زیرا توجه نویسندگان و مخاطبان را به داستان کوتاه جلب می‌کند.

وی افزود: داستان کوتاه مدخل مناسبی برای ورود به ادبیات داستانی است و به نویسندگان جوان کمک می‌کند با نگاه تخصصی وارد این عرصه شوند و با انگیزه کار کنند؛ اگر همایش داستان کوتاه ایران نگاهی فراگیر به داستان کوتاه داشته باشد، مسیر تازه‌ای در رشد ادبیات داستانی ایران باز می‌کند.

گودرزیانی به ضعف نقد در حوزه ادبیات داستانی اشاره کرد و گفت: امروز جای نقد در ادبیات ما خالی است. اگر به بهانه این همایش فضایی ایجاد شود تا نقد دقیق و درستی بر روی آثار انجام شود، وضعیت داستان کوتاه ما بهتر خواهد شد.

نویسنده «نیمه پنهان یک اسطوره» نحوه برگزاری این همایش را مهم خواند و گفت: این همایش باید با ارایه تحلیل و آمار دقیق جایگاه واقعی داستان کوتاه در ادبیات داستانی را مشخص کند. اگر بتوان نظرات و تحلیل‌های تخصصی ارایه شده را در قالبی مشخص تدوین کرد، بعد‌ها پژوهشگران و دانشجویان می‌توانند به آن‌ها و سابقه همایش داستان کوتاه ایران رجوع و اعتماد کنند.

احمد عرب‌لو: داستان کوتاه نیازمند توجه و جلب مخاطب است

احمد عرب‌لو عضو هیات مدیره بنیاد ادبیات داستانی در گفت‌وگو با ستاد خبری اولین همایش داستان کوتاه گفت: متاسفانه این روز‌ها داستان کوتاه در دوران افول خود به سر می‌برد و نیاز است حرکتی در آن به وجود بیاید. این همایش فرصت خوبی برای توجه به داستان کوتاه است.

وی گفت: باید جایی باشد تا به داستان کوتاه توجه کند تا نسبت به رمان عقب نماند. حال که این فرصت به وجود آمده باید آن را غنیمت شمرد و ‌‌نهایت استفاده را از آن کرد. بنیاد ادبیات داستانی تمام تلاش خود را برای گستردگی تبلیغات این همایش انجام می‌دهد و تلاش می‌کند این همایش به خوبی برگزار شود و تاثیرگذار باشد.

این نویسنده در ادامه افزود: یکی از دلایل افول داستان کوتاه، گرایش نویسندگان به نوشتن رمان است؛ چرا که نوشتن رمان راحت‌تر است. در رمان دست نویسندگان باز است و می‌توانند فضا و شخصیت‌ها را راحت‌تر بسازند، اما داستان کوتاه قالبی است که نویسندگان سختی بیشتری برای نوشتن آن متحمل می‌شوند.

وی ادامه داد: حیف است داستان کوتاه در سایه رمان گم شود. داستان کوتاه قدرت تاثیرگذاری بیشتر و بهتری از رمان دارد و بهتر است بیشتر به آن توجه کنیم.

عضو هیات مدیره بنیاد ادبیات داستانی یکی دیگر از دلایل افول داستان کوتاه در کشور را وجود فضاهای مجازی دانست و عنوان کرد: فضاهای مجازی در عین مفید بودن مضرات زیادی دارند. گسترش وبلاگ‌نویسی باعث شده گرایش به داستان کوتاه کم شود. ما سعی داریم در حین برگزاری این همایش به این آسیب‌ها و مشکلات توجه کنیم و راهی برای رفع آن‌ها پیدا کنیم.

عرب‌لو اضافه کرد: تازه اول راه هستیم و این همایش شروعی است برای پرداختن به داستان کوتاه. فراموش نکنیم در این میان به مخاطب هم توجه کنیم. همه هدف ما از برگزاری این همایش جلب توجه مخاطب به داستان کوتاه است. اگر داستان کوتاه خوبی منتشر شود بدون شک خوانندگان هم به سوی آن جلب می‌شوند. ما در این همایش سعی می‌کنیم به تمامی این موضوعات توجه کنیم تا داستان کوتاه در کشور روح تازه‌ای بگیرد.

خسرو باباخانی: حمایت از نویسندگان داستان کوتاه، خلق آثار با کیفیت را به دنبال دارد

خسرو باباخانی نوسنده کتاب «پلنگان هم می‌میرند»، در گفت‌وگو با ستاد خبری اولین همایش داستان کوتاه، گفت: حمایت مسوولان و ناشران از نویسندگان داستان کوتاه و برگزاری جشنواره‌های تخصصی داستان کوتاه راه‌هایی است که می‌تواند داستان کوتاه امروز را احیا کند.

باباخانی بزرگترین نیاز داستان کوتاه امروز را حمایت از داستان‌نویسان دانست و گفت: داستان کوتاه خوب کمتر از رمان نیست، باید شرایطی ایجاد کنیم تا نویسندگان به نوشتن داستان کوتاه ترغیب شوند.

وی افزود: وضعیت داستان کوتاه امروز ایران خوب نیست، در بخش نوجوان حتی یک داستان خوب در این سال‌ها سراغ ندارم. این مشکل مختص به بخش نوجوانان نیست، در بخش بزرگسال هم با همین مشکل مواجه هستیم.

او با بیان این‌که ناشران به دنبال سود اقتصادی هستند و فضای کمی به داستان‌های کوتاه می‌دهند، نویسندگان انگیزه‌شان برای نوشتن داستان کوتاه را از دست داده‌اند و وضعیت روز به روز بد‌تر می‌شود، اضافه کرد: این همایش باید حرکتی جدی در این زمینه داشته باشد، آسیب‌ها و آفت‌ها را به خوبی شناسایی کند و در جهت رفع آن‌ها با جدیت تلاش کند.

باباخانی درباره برگزاری چنین همایشی گفت: ما واقعا نیازمند نگاه تخصصی به داستان کوتاه هستیم. این همایش فرصت خوبی است تا بعد از سال‌ها به این موضوع توجه شود. اما فراموش نکنیم هر حرکتی برای تاثیرگذاری نیازمند گذشت زمان است، با یک یا دو سال برگزاری همایش نتیجه‌ای نمی‌توان گرفت. حرکت باید تداوم داشته باشد و برگزارکنندگان آن نباید در سال‌ها اول دل‌سرد شوند. چند سال طول می‌کشد چنین همایشی در فضای ادبی جا بیفتد و تاثیرگذار باشد و نتیجه کار را ببینیم.

زهرا پورقربان: مباحث تئوری و نظری در داستان کوتاه به شدت احساس می‌شود

زهرا پورقربان نویسنده داستان‌های تنور و شعر سنگی در گفت‌وگو با ستاد خبری اولین همایش داستان کوتاه ایران گفت: نیاز به مباحث تئوری و نظری در داستان کوتاه به شدت احساس می‌شود، همچنین نویسندگان برای رشد و پیشرفت نیاز به ارتباط و تعامل دارند که همایش داستان کوتاه این فرصت را فراهم می‌کند.

پورقربان ارتباط نویسندگان با یک‌دیگر را ضروری خواند و گفت: برگزاری چنین همایشی ضروری است به شرطی که هدفمند برگزار شود و برگزارکنندگان صرفا برای ارتقای داستان کوتاه تلاش کنند.

وی افزود: در کنار این‌ها ما نیازمند نقد و بررسی سالم آثار هستیم. اگر می‌خواهیم داستان کوتاه پیشرفت کند باید فضایی را به وجود بیاوریم تا نقد درست صورت بگیرد و در آن تمامی مسائل مطرح شود تا سازنده و موثر باشد.

پورقربان توجه به جریان جدید داستان‌نویسی را یکی دیگر از ضروریات و مباحث قابل بررسی در این همایش خواند و گفت: ما باید داستان‌های مدرن و پست‌مدرن را تعریف کنیم، باید فضاسازی، شخصیت‌پردازی، ساختار و فرم را در این آثار بررسی کنیم. این طور نباشد که تنها از ادبیات غربی تقلید کنیم و در انتها اثری فاقد ارزش‌های ادبی منتشر کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها