محيالدين بهرام محمديان، معاون پژوهشي وزير آموزش و پرورش يكي از تكاليف مهم سند ملي آموزش و پرورش را توليد بستههاي آموزشي دانست و گفت: اين بستهها شامل كتاب «راهنماي معلم»، «كتاب درسي»، نشريات آموزشي و كمك آموزشي، محتواي الكترونيكي، لوح فشرده و فيلمهاي آموزشي است كه بايد همزمان با توليد راهنماي برنامه درسي تدوين شوند.-
رييس سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي افزود: در سند ملي آموزش و پرورش، مباني فلسفي آموزش و پرورش، ويژگيهاي انسان مطلوب و دانشآموز توانمند، نياز بازار كار، چشمانداز و دورنماي اهداف و جايگاه آموزش، آموزش زبان در اشتغال، مهارت و فنآوري و حوزههاي عرصه علم و دانش مطرح شده كه راهنماي خوبي براي حوزه برنامهريزي است.
وي با اشاره به طراحي الگوي جديد آموزشي زبانهاي خارجي براساس اهداف سند ملي آموزش و پرورش عنوان كرد: براساس مصوبات شوراي عالي آموزش و پرورش، زبانهاي خارجي شامل زبانهاي فرانسه، روسي، آلماني و اسپانيايي است و به دليل كثرت مخاطبان بر زبان انگليسي تمركز و تاكيد ويژهاي شده است.
معاون پژوهشي وزير آموزش و پرورش از ديگر دستاوردهاي سند ملي آموزش و پرورش و برنامه درسي ملي را تنوع در محيط يادگيري دانست و اظهار كرد: كلاس درس تنها فضاي آموزشي نيست و آزمايشگاه، گردشهاي علمي، موزه، كتابخانه و ... ميتوانند فضاهاي متنوع يادگيري باشند.
محمديان فرايند توليد برنامه درسي و محتواي آموزشي را مستلزم توجه به مباني و اسناد بالادستي و انجام نيازسنجي دقيق دانست و افزود: اهداف، نيازها، ضرورتها بعد از احصاء توسط شورا، بازنويسي و در راهنماي برنامه درسي زبانهاي خارجي سياستگذاري شود.
وي همچنين اعتباربخشي، اجراي آزمايشي، اشاعه برنامه، آموزش معلمان و فراهم ساختن محيط هاي يادگيري متناسب با برنامههاي درسي جديد را از ديگر مراحل فرايند توليد برنامه درسي دانست و افزود: نظرسنجي محتواي توليد شده از روساي گروههاي آموزشي استانها سراسر كشور، متخصصان موضوعي و معلمان برگزيده سراسر كشور در تمام مراحل توليد امكانپذير و ضروري است.
نظر شما