محدثي خراساني در نشست تخصصي شعر انقلاب و مخاطب امروز گفت: شعر رسانه يكه تاز تاريخ فرهنگي ماست و اگر بخواهيم هويت خود را تعريف كنيم، شعر بيشترين منبع را در اختيار ما قرار ميدهد. زيرا بيشترين تاثير در فرهنگسازي و الهام براي ديگر هنرها را دارد._
در ابتداي اين نشست، عليمحمد مودب به جايگاه ويژه شعر در زندگي ايرانيان اشاره كرد و گفت: زندگي ما آميخته با شعر است و مشكل امروز ما در حوزه شعر به مقوله معرفي شاعران و كتابهاي آنها در جامعه باز ميگردد.
وي معرفي نشدن شعر بر اساس نياز امروز مخاطب جوان را يكي از مشكلات اصلي دانست و افزود: در جامعه ما ساختاري براي معرفي و عرضه شعر در جامعه تعريف نشده است. بر طرف كردن اين معضل به بازارسازي و ايجاد فضا براي رساندن محصول يك شاعر به مخاطب نياز دارد.
علي محمد مؤدب در ادامه به احياي سنتهاي گذشته مانند شاهنامه و سعديخواني در ميان خانوادههاي ايراني اشاره كرد و گفت: بايد در يك فضاسازي جديد اين فرهنگها و آيينها زنده شوند و برپايي نمايشگاههاي كتاب باعث نشود كه كمبود كتابفروشيها در سطح محله ها نيز جبران نشود.
مصطفي محدثي خراساني نيز در ادامه ارتباط شعر فارسي با مخاطب را در جامعه ايراني تنگاتنگ خواند و گفت: شعر رسانه يكه تاز تاريخ فرهنگي ماست و اگر بخواهيم هويت خود را تعريف كنيم شعر بيشترين منبع را در اختيار ما قرار ميدهد. زيرا شعر بيشترين تاثير در فرهنگسازي را داشته و كماكان نقش مهمي به عنوان منبع الهام براي ديگر هنرها ايفا ميكند.
وي ادامه داد: مقام معظم رهبري نيز نگاه ويژهاي به شعر دارند و توصيفهاي بسياري از شعر در حوزه مسايل معرفتي و هنري بيان نمودهاند. به اعتقاد من نقص از شعر و مخاطب نيست، در اين ميان پيامرسانها هستند كه بايد نقش خود را به روز كنند.
محدثي خراساني افزود: در حوزه سينما دهها نشريه زمينه ارتباط مخاطب با سينما را فراهم ميكنند اما در حوزه شعر حتي يك مجله هم به صورت اختصاصي چاپ نميشود. شعر تلاش خود را براي مردميشدن و نحوه ارايه آن به تودههاي مردم انجام ميدهد و آنقدر ظرفيت دارد كه براي آن روزنامهاي در سطح كشور منتشر شود.
وي در ادامه گفت: من هيچ نگراني از وضعيت شعر در جامعه ندارم. زيرا شعر با توجه به شكوه و عظمت دروني خود تمام مشكلات را در سيرهاي مختلف تاريخي حل كرده است. همان گونه كه در دورههاي مختلف سبكهاي متفاوت را هم به وجود آورد. خاصيت شعر فارسي انعطافپذيري و همراه شدن با رويكرد فرهنگي است.
اين شاعر ادامه داد: يكي ديگر از ويژگيهاي شعر آن است كه به نمايشنامهنويس، نقاش، نويسنده و ديگر هنرمندان ايده ميدهد. شعر فارسي سير رو به تكامل خود را طي كرده است. در دهه 70 بسياري از شاعران جوان كه عطش متفاوت بودن داشتند فضايي را به نام بحران مخاطب ترسيم كردند. اما شعر فارسي امروز به آسماني پر ستاره تبديل شده است كه شاعران واقعي مانند ستارهاي پرنور در آن ميدرخشند.
وي ادامه داد: اگر كمكاري در حوزه مديريتي روي ميدهد ظلم به شعر نيست بلكه ظلم به فرصتها و امكاناتي است كه براي گسترش شعر به وجود ميآيد. من معتقدم در كشور ما هيچ چارچوبي براي مديريت شعر وجود ندارد و براي آن تعريف نشده است، بنابراين نميتوانيم ريشه مشكلات را در مديريت جستوجو كنيم.
در ادامه علي داوودي شعر را سرمايه ملي عنوان كرد و گفت: ما بحران مخاطب نداريم. زيرا شاهد حضور رسمي شاعران در ديدار با مقام معظم رهبري و نتيجه انتشار آن به صورت سيدي و كتاب هستيم و نمونه غيررسمي آن شاعري مانند مرحوم محمدرضا آقاسي است كه هميشه مخاطب خود را داشت.
وي ادامه داد: مشكل آن است كه شاعران خود به تأثيرگذاري اشعارشان بر جامعه و رسالتي كه بر عهده دارند ايمان ندارند.
ميلاد عرفانپور نيز به موانع پيش روي مخاطب اشاره كرد و گفت: موانع مديريتي مانند مورد توجه قرار نگرفتن شعر به عنوان يك هنر در نزد مسوولان، مشكلات توزيع، پخش و تبليغات آثار است و عدم شناخت درست مسوولان از شعر و شاعران از موانع پيشروي گسترش شعر است.
وي ادامه داد: عدم پرداختن رسانهها به شعر، فاصله گرفتن برخي از شاعران از جامعه و مشكلاتي مانند تغيير سبك زندگي مردم و كيفيت فرهنگ مطالعه نيز از مسايل تاثيرگذار بر اين مقوله است.
عرفانپور گفت: امروز ما شاهد گسترش مخاطبان شعر هستيم. انقلاب ما يك انقلاب فرهنگي است و شعر بخشي از اين انقلاب است. مهم آن است كه ما چقدر از اين زبان براي پيام انقلاب استفاده كردهايم و چقدر از شعر به عنوان گوياترين زبانها بهره گرفتهايم. بايد امروز از فضاهاي عمومي و آيينهاي ملي و مذهبي براي گسترش شعر استفاده كرد و از قالبها و سبكهاي مختلف شعري همانند رباعي كه كوتاه و تأثيرگذار است، بهره گرفت.
بيست و پنجمين نمايشگاه كتاب تهران تا 23 ارديبهشت ماه در مصلاي امام خميني (ره) برپاست.
نظر شما