سه‌شنبه ۶ تیر ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۲
«گفت‌وگوی مشرق و مغرب تمدن اسلامي» ترجمه شد

گفت‌وگوي محمد عابدالجابري و حسن حنفي درباره مهم‌ترين مسايل جهان عرب در كتاب «گفت‌وگوي مشرق و مغرب تمدن اسلامي» به فارسي ترجمه شد.-

مترجم اين اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان كرد: اين گفت‌وگو كه در دهه 80 ميلادي انجام گرفت، در واقع نامه‌نگاري اين دو متفكر است. آنان در اين گفت‌وگو به بحث و اظهارنظر درباره مسايل مهم جهان عرب مانند سكولاريسم، قضيه فلسطين، سنت و مدرنيته مي‌پردازند.
محمد عثماني ادامه داد: طرح اين گفت‌وگو ابتكار مجله «روز هفتم» بود كه از اين دو انديشمند خواست گفت‌وگويي را درباره مسايل مهم جهان عرب از طريق نامه‌نگاري آغاز كنند تا هر ماه يكي از نامه‌ها در اين نشريه منتشر شود.

وي حسن حنفي را متعلق به مشرق دنياي اسلام دانست و گفت: او مصري و متعلق به جريان چپ اسلامي اين كشور و منتقد جريان راست اسلامي و و ليبرال در جهان عرب است. او آثار آكادميك زيادي را در حوزه‌هايي مانند غرب‌شناسي و انديشه‌هاي اسلامي پديد آورده است. مي‌توان به دليل تفكرات حنفي، ارتباطي ميان او و حوزه فكري ايران پيدا كرد. او همچنين سفرهاي زيادي به ايران داشت. عابدالجابري در اين گفت‌وگو نماينده غرب تمدن اسلامي است.

اين مترجم و نويسنده درباره يكي از مهم‌ترين تفاوت‌هاي شرق و غرب تمدن اسلامي گفت: شرق، نگاه افلاطوني و دوآليستي دارد و متافيزيك را داراي انعكاسي در فيزيك مي‌داند. تبلور اين نگاه را مي‌توان در فلسفه فارابي ديد. اين در حالي است كه غرب تمدن اسلامي نگاهي ارسطويي دارد كه در انديشه ابن رشد متبلور مي‌شود.

عثماني ادامه داد: ابن رشد، گرايشي عقلاني دارد و نسبت به فلاسفه شرق دنياي اسلام، بهاي بيشتري براي عقل قايل است و هرگاه اختلافي ميان شرع و عقل احساس مي‌كند، اولويت را به عقل مي‌دهد. فلاسفه شرق تمدن اسلامي هنگام بروز اين اختلاف، بر اين باورند كه عقل بايد با توجه به مباني شرع چنين اختلافي را بررسي كند.

وي افزود: غرب تمدن اسلامي عقل خودبنياد را قبول دارد، در حالي كه شرق اين تمدن، عقل را محور شرع مي‌داند.

عثماني در پايان گفت: اين كتاب مراحل اخذ مجوز را طي مي‌كند، چند ناشر براي انتشار اين اثر آماده‌اند، اما هنوز به نتيجه قطعي نرسيده‌ايم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها