بهمن دری، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاح دومین کنفرانس ملی مدیریت کیفیت در چاپ با اشاره به اهمیت چاپ گفت: اساس و بنیان توسعه و پیشرفت فرهنگی در دو سده اخیر به صنعت چاپ برمیگردد و نشان میدهد که چاپ در زندگی بشر از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.-
در این مراسم، دری با بیان این که امیدوار است حاصل این نشست و همنشینی نصیب چاپخانهداران، اهالی فرهنگ، هنر و اقتصاد شود، گفت: اساس و بنیان توسعه و پیشرفت فرهنگی در دو سده اخیر به چاپ برمیگردد و با بیان مصادیق روشن درباره این موضوع، بسیاری از مسوولان، تصمیمسازان و مدیران به این موضوع باور پیدا میکنند که چاپ در زندگی بشر از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی افزود: اهمیت چاپ در زندگی آنقدر بالاست که به چشم نمیآید و یکی از راههای استانداردگرایی و کیفیت، نشان دادن اهمیت چاپ است.
وی ادامه داد: چاپ قبل از آنکه یکی از ابزارهای مهم صنعت باشد، مقولهای فرهنگی است. اساسا چاپ و بستهبندی جزو رسانههای ما تلقی نمیشود در حالیکه باید به عنوان رسانه ملی و فراگیر در نظر گرفته شود.
معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد تاکید کرد: از چاپ و بستهبندی در جهان به عنوان رسانه استفاده میشود و ما نیز برای انتقال فرهنگ خود باید از صنعت به عنوان ابزاری برای انتقال شعارها و پیامهای فرهنگی بهره ببریم.
دری اظهار کرد: این کنفرانس با اعتنا به سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی»، طراحی شده است. ما باید از برپایی نخستین دوره کنفرانس ملی مدیریت کیفیت در چاپ ارزیابی داشته باشیم که این ارزیابی صورت گرفته و مبنای نشست کنونی با ارزیابی از کنفرانس نخست بوده است.
وی با تاکید بر این که نباید هدف از برگزاری کارگروهها و نشستها فقط سخن گفتن و بیان راهکارها باشد، گفت: باید در رابطه با کیفیت به بحث عملیاتی و کاربردی نیز برسیم و سعی کنیم به اهداف تعریف شده از کنفرانس دست يابيم.
دری افزود: با مروری بر پنلهای این کنفرانس، دریافتم که موضوع ارتقای فرهنگی و اعتلای آن با کیفیت و استانداردسازی مقوله چاپ در پنلها گنجانده نشده است، این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد و درباره آن صحبت شود، چرا که از اهمیت بالایی برخوردار است.
معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد در بخش دیگر از سخنانش به بحث مهندسی فرهنگی و اهمیت آن پرداخت و گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع مهندسی فرهنگی پرداخته شده و برای دستیابی به این موضوع باید به نقاط قوت و ضعف توجه شود. اساسا هیچ کار کیفی به نتیجه نمیرسد و مهندسی فرهنگی آغاز نمیشود، مگر اینکه نقاط قوت و ضعف بررسی شود.
وی با تاکید بر این که در 12 جلسه برگزار شده شورای سیاستگذاری صنعت چاپ، فعالان و اعضای شناخته شده چاپ حضور داشتند، افزود: مشکلات و موانع صنعت چاپ به عنوان نخستین گام مهندسی فرهنگی بررسی شده است.
معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد، مرحله دوم مهندسی فرهنگی را عملیاتی شدن راهکارها دانست و گفت: پس از احصا نقاط قوت و ضعف راهکارهایی به دست میآید تا مهندسی فرهنگی انجام شود. کمیتههای اقماری برای ارایه راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تشکیل شده ولی نباید به همین نکته بسنده کرد چون در این نقطه، افق و دورنمای اهداف مربوطه به پایان نمیرسد.
دری ادامه داد: مهمترین موضوع در مهندسی فرهنگی حفظ نقطه مطلوب است و فقط تا مرحله دوم مهندسی فرهنگی به پایان نمیرسد. صیانت نکردن از داشتهها سبب فاصله تا نقطه مطلوب میشود.
وی با تاکید بر اهمیت حفظ داشتهها، عنوان کرد: در صنعت چاپ پیشکسوتان بسیاری وجود دارند که باید در میزگردها و نشستها از دیدگاههایشان بهره برد و همچنین باید از افرادی که انتقاد دارند دعوت کرد تا موضوعات و مسایل خود را مطرح کنند.
دری با اشاره به گردش مالی یک تریلیون دلاری صنعت چاپ در جهان، افزود: کشور ما در این گردش مالی نقش شایستهای ندارد در حالی که باید از این گردش مالی بالا در مقوله صادرات کشور بهره برد و در سال تولید ملی رسیدن به این نقطه، مطلوب صنعت چاپ است.
وی تاکید کرد: تحقق دستیابی به تکنیک و فرآوردههای تولید و استفاده از تجارت جهانی و عجین کردن آن با فرهنگ ایرانی، از نتایج این کنفرانس خواهد بود.
دری در پایان سخنانش گفت: با چاپ میتوان بسیاری از مقولات فرهنگی را پیش برد و باید به کیفیت و خروجی این کنفرانس توجه کرد تا با برنامهریزی بیشتر به نتایج دلخواه دست پیدا کنیم.
نظر شما