دكتر اشرفيريزي، درباره ضرورت تاليف اين اثر به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: به نظر ميآيد كتابخانهها تنها بر كارهايي چون مجموعهسازي كتابها متمركز شدهاند و توجه كمتري به ساير مسايل داشتهاند، اين در حالي است كه كارهاي خدماتي در كتابخانهها مغفول مانده است.
وي ادامه داد: كارهاي خدماتي شامل مجموعه اقداماتي ميشود كه يك محصول يا كتاب را به مخاطب معرفي و آن را اطلاعرساني ميكند.
به گفته اين استاد كتابداري، يكي از شيوههايي كه ميتواند كارهاي خدماتي كتابخانهها را تقويت كند، جذب گردشگر فرهنگي است. در جذب گردشگر فرهنگي در اين كتاب بر گردشگران ايراني تاكيد شده اما گردشگران خارجي هم مدنظر بودهاند.
وي با بيان اينكه متاسفانه كتابخانههاي ما بازاريابي لازم را در اين باره انجام ندادهاند، گفت: در مناطق مختلف دنيا كتابخانهها گردشگر فرهنگي جذب ميكنند؛ به طور مثال تعداد زيادي از مراجعهكنندگان كتابخانههاي كنگره آمريكا و بريتانيا گردشگران فرهنگياند كه علت جذب آنها به اين مراكز ساختمانهاي بسيار زيباي اين كتابخانهها در كنار گردآوري مجموعه بزرگي از اسناد، نسخ خطي و ... است.
وي تاكيد كرد: كتابخانههاي ايران علاوه بر اينكه ساختمانهاي مناسبي ندارند و نتوانستهاند از اين لحاظ مخاطبي را جذب كنند، موفق نشدند تا مجموعههاي نسخ خطي و اسناد را جمعآوري كنند. اگر كتابخانه هر شهر دست به گردآوري اين آثار بزند ميتواند جذابيتهايي را به لحاظ تاريخي براي مخاطبان خود ايجاد كند.
اين استاد دانشگاه يادآور شد: وبسايت كتابخانهها نيز بايد فعال شوند تا بتوانند براي جذب گردشگر خارجي اطلاعرساني كنند.
وي افزود: كتابخانههايي مانند كتابخانه آستان قدس رضوي و كتابخانه آيتالله مرعشي به ايده من در اين كتاب نزديكند.
اشرفيريزي ادامه داد: كتابخانه آستان قدس با مجموعه بينظير كتابهاي ديني خود در جهان اسلام حرف بسياري براي گفتن دارد اما براي آنها اطلاعرساني صورت نگرفته است. كتابخانه ملي ايران و كتابخانه مجلس شوراي اسلامي نيز اگرچه مجموعههاي خوبي دارند اما هنوز نتوانستهاند گردشگر فرهنگي چنداني جذب كنند.
وي با اشاره به اينكه كتاب حاضر در دو فصل تدوين شده است، افزود: در فصل اول مفاهيم كلي كتاب مانند گردشگري فرهنگي و اثرات آن تبيين شده و در فصل دوم نيز 30 راهكار براي تبديل كتابخانهها به يكي از مراكز جذب گردشگر فرهنگي ارايه کردهام. تعدادي از كتابخانههاي موفق دنيا در اين فصل نيز معرفي شدهاند.
اين مدرس كتابداري گفت: اين كتاب چهار سال پيش نوشته شد اما انتشار آن به طول انجاميد تا در نهايت در سال جاري به چاپ رسيد. درباره موضوع كتاب آثار بسيار كمي در ايران و حتي خارج از كشور تاليف شده و در زمان تاليف اين كتاب من در جستوجوهاي اينترنتي خود تنها چندين پاراگراف درباره اين موضوع مشاهده كردم. بنابراين از بعد جديد بودن موضوع كتاب اين اثر اهميت بسياري دارد.
اين استاد كتابداري با بيان اينكه مخاطبان اصلي كتاب، كتابداران و مسؤولان ميراث فرهنگي هستند، گفت: مسوولان ميراث فرهنگي بايد بدانند همانگونه كه ميتوانند ميدان امام اصفهان را به عنوان يك اثر فرهنگي معرفي كنند، ميتوانند براي كتابخانهها نيز گردشگر فرهنگي جذب كنند و بايد به اين موضوع توجه داشته باشند.
وي تاكيد كرد: در سايت ميراث فرهنگي بايد لينكهاي معرفي اين كتابخانهها به نمايش گذاشته شود و اين كتابخانهها مانند آثار تاريخي معرفي شوند.
اشرفيريزي در پايان گفت: اگر قرار باشد كتاب را ويرايش كنم با توجه به تغييرات فناوريهاي نوين روي نقش وبسايتها و شبكههاي اجتماعي در اطلاعرساني كتابخانهها تاكيد خواهم كرد.
وي يادآور شد: هنوز بازخورد زيادي از اين كتاب نگرفتهام و با دريافت انتقادات ويرايشهاي بعدي را منتشر ميكنم.
كتاب «كتابخانهها و گردشگري فرهنگي؛ فرصتي براي توسعه خدمات اطلاعرساني» از سوي نشر چاپار با شمارگان هزار نسخه و بهاي چهار هزار تومان منتشر شده است.
سهشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۹
نظر شما