سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۷
حضور 9 هزار کودک ‌و نوجوان در دومین جشنواره کتابخوانی الکترونیکی رضوی

با پایان یافتن فرصت شرکت در دومین مسابقه کتابخوانی الکترونیکی رضوی، بیش از 9 هزار کودک و نوجوان ایرانی در دومین جشنواره کتابخوانی الکترونیکی رضوی شرکت کردند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عبدالنبی شاکریان، مدیر کانون استان خوزستان و دبیر دومین جشنواره کتابخوانی الکترونیکی رضوی با بیان این خبر درباره چگونگی آغاز دومین مسابقه کتابخوانی الکترونیکی رضوی گفت: اسفندماه سال 1390 مسوولیت برگزاری دومین مسابقه‌ کتابخوانی الکترونیکی رضوی از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری به کانون استان خوزستان محول شد.
 
وی ادامه داد: پس از واگذاری این جشنواره به استان خوزستان دبیرخانه آن در اسفند سال گذشته تشکیل و اعضای آن مشخص شدند. در ادامه اقدام‌های لازم در تهیه پوستر، فراخوان، سوالات و فایل «pdf» کتاب مسابقه انجام شد و هم ‌زمان با 31 فروردین‌ماه با افتتاح سایت مسابقه به نشانی «book.kanoonrazavi.ir» و قرار دادن پوستر، فراخوان، سوالات و فایل «pdf» کتاب مسابقه، این جشنواره آغاز شد.
 
شاکریان گفت: در این رقابت یک عنوان کتاب از انتشارات «به نشر» آستان قدس رضوی و دبیرخانه دایمی جشنواره بین‌المللی فرهنگی‌هنری امام رضا(ع) به نام «سیره علمی و عملی امام رضا(ع)» انتخاب شد که کودکان و نوجوانان می‌توانستند با همکاری والدین خود با شرکت در مسابقه به 30 سوال چهار گزینه‌ای که از متن کتاب انتخاب شده بود پاسخ دهند.
 
وی در ادامه به تمهیدات این مرکز در راستای کیفی شدن این جشنواره اشاره و عنوان کرد: در راستای کیفیت‌بخشی به دومین مسابقه کتابخوانی الکترونیکی رضوی پس از انتخاب کتاب مورد نظر و استخراج سوالات، به‌منظور درگیر شدن و بالا بردن سطح اطلاعات مخاطبان، کارهایی چون درگیر کردن والدین به همراه فرزندانشان برای مطالعه کتاب مورد نظر، حضور مراکز کانون و مربیان سراسر کشور درباره مطالعه کتاب و ارایه راهکارهای لازم برای شرکت در مسابقه، معرفی کتاب انتخاب شده توسط مربیان در قالب اجرای فعالیت معرفی و روخوانی کتاب در مراکز کانون سراسر کشور و بهره‌گیری از ارتباط مستمر رابطان جشنواره رضوی در سراسر کشور به‌منظور ارایه طریق و راهکارهای مناسب و رفع احتمالی مشکلات گذشته، انجام شد.
 
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین دست‌آوردهای جشنواره، فعال شدن کودکان و نوجوانان سراسر کشور به همراه والدینشان در آشنایی بیش‌تر با سیره علمی و عملی امام رضا(ع) است که به حمد خدا با استقبال خوب آن‌ها نیز مواجه شده است.
 
دبیر دومین جشنواره کتابخوانی الکترونیکی رضوی تصریح کرد: تلاش شده است با انجام تمهیدات لازم، کودکان و نوجوانان بیشتری در این برنامه شرکت کنند به طوری که بر اساس بررسی‌های انجام شده، میزان مشارکت بچه‌ها در این مسابقه نسبت به سال گذشته نزدیک به 7 برابر افزایش داشته است.
 
شاکریان رشد کمی مسابقه کتاب‌خوانی الکترونیکی رضوی را در مقایسه با سال گذشته بسیار بالا ارزیابی و بیان کرد: در سال گذشته مشارکت کودکان و نوجوانان یک‌هزار و 401 نفر اعلام شد در حالی که امسال 9 هزار و 737 نفر در این مسابقه شرکت کردند که نشان از رشد نزدیک به 700 درصدی آن دارد.
 
وی در پاسخ به این پرسش که برپایی این دسته از جشنواره‌ها چه میزان در آشناسازی مردم با سیره و زندگی امام رضا(ع) و نیز فرهنگ منور رضوی موثر است گفت: به نظر می‌آید با توجه به این‌که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان اولین سال مسوولیت برگزاری یک بخش از جشنواره‌های فرهنگی‌هنری رضوی را بر عهده داشته است و همچنین بر اساس بررسی‌های مختلف این جشنواره توانسته است مخاطبان خود را به اهداف مورد نظر برگزارکنندگان جشنواره آشنا کند و به معرفی هرچه بیش‌تر امام رئوف در داخل و خارج از کشور به پردازد.
 
شاکریان گفت: در اجرای دومین جشنواره کتابخوانی الکترونیکی تلاش شد با توجه به روش‌های ابداعی زمینه بروز خلاقیت و نوآوری در کودکان‌ و نوجوانان فراهم شود به طوری که بستر لازم آماده شد تا مربیان کانون سراسر کشور به شیوه‌های مختلف نظیر اجرای مسابقه پازل با توجه به متون مهم کتاب و روخوانی کتاب با پخش آن از طریق ویدئو پروجکشن روی پرده‌های نمایش در قطع بسیار بزرگ، کتاب این مسابقه را به کودکان و نوجوانان معرفی کنند و با اجرای فعالیت روخوانی کتاب شرکت کودکان‌ و نوجوانان را در این مسابقه آسان‌تر شود.
 
وی ادامه داد: این مهم باعث شد بیش از 9 هزار کودک و نوجوان ایرانی در این مسابقه شرکت کنند که ان‌شاالله 28 شهریورماه هم‌زمان با دهه کرامت برگزیدگان این جشنواره در اهواز معرفی خواهند شد.
 
دبیر دومین جشنواره کتاب‌خوانی الکترونیکی رضوی با اشاره به این‌که جشنواره در مقطعی از سال برگزار می‌شود که فضای شادمانی جشن‌های دهه کرامت در آن دیده می‌شود بیان کرد: در استان تمهیداتی اندیشیده‌ شده است تا هم‌زمان با شروع جشنواره در مراکز کانون استان مسابقه‌ها و جشن‌های کودکانه، قصه‌گویی و اجرای نمایش عروسکی با موضوع آشنایی با ابعاد امامت و شناخت بیش‌تر از سیره علمی و عملی امام رضا(ع) اجرا شود.
 
وی ادامه داد: همچنین حضور کودکان و نوجوانان در شلمچه، محل ورود امام رضا(ع) به کشور ایران نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در این دهه انجام خواهد شد.
 
شاکریان هم‌چنین گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که توسط ستاد استانی با همکاری کارشناسان فرهنگی، هنری، ادبی، مسوولان مراکز و مربیان آن‌ها صورت گرفته توانسته‌ایم تاکنون به تمامی اهداف تعیین شده نزدیک و موفقیت در اجرای این جشنواره را لمس کنیم. لذا با توجه به تجربه امسال برگزاری جشنواره و بنا بر نظرخواهی که در حال انجام است بر آنیم به منظور ترغیب بیش‌تر کودکان و نوجوانان، جهت شرکت حداکثری در این مسابقه، راهکارهای متفاوتی از جمله تفکیک گروه‌های سنی کودک و نوجوان و گسترش این جشنواره به دیگر کشورهای مسلمان را پس از دریافت نظرات مختلف و کارشناسی آن‌ها، انجام دهیم.
 
ششم شهریورماه 1391 آخرین فرصت شرکت در دومین مسابقه کتابخوانی الکترونیکی رضوی بود که در پایان 9هزار و 736 کودک و نوجوان ایرانی توانستند در دومین دوره‌ این مسابقه شرکت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها