دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۱
۱۶۹ اثر تازه برای بچه‌ها منتشر شد

سومین هفته از دومین ماه زمستان ۹۱، با ۱۶۹ عنوان اثر برای بچه‌های ایرانی همراه شد. این در حالی است که این آمار نسبت به هفته گذشته با سقوط نسبی مواجه بود. از میان این آثار ۱۲۵ تالیف و ۴۴ اثر در حوزه ترجمه هستند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در سومین هفته از بهمن ماه، ۱۶۹ عنوان اثر جدید برای کودکان و نوجوانان سراسر ایران منتشر شد. در حالی که در هفته اخیر ادبیات کودک و نوجوان در میان حوزه‌های دیگر چاپ کتاب، نسبت به هفته گذشته سقوط داشت. هفته گذشته کتاب‌های کودک و نوجوان با ۳۵۰ عنوان اثر منتشر شده در صدر لیست حوزه‌های چاپ ایستاده بودند، ولی این هفته به مقامی بهتر از سوم دست نیافتند. حوزه‌های علوم عملی با ۲۴۶ و علوم اجتماعی با ۲۲۶عنوان کتاب در این هفته جایگاه‌های بالای جدول را در اختیار داشتند.

تالیف سه برابر ترجمه

این هفته مولفان سراسر ایران اسلامی، ۱۲۵ عنوان اثر منتشر کردند که در مقایسه با هفته گذشته، این آمار با کاهش چشمگیری مواجه بود. هفته گذشته مولفان ۲۴۶ عنوان اثر برای بچه‌ها به چاپ رسانده‌ بودند. با وجود این سقوط، مولفان باز هم از مترجمان پیش هستند. این هفته فقط ۴۴ اثر از مترجمان منتشر شد.

ترافیک در بزرگراه تجدید چاپ 

کتاب‌های تجدید شده این هفته همچنان بیشتر از کتاب‌های چاپ نخست بودند. ۱۱۳ اثر تجدید چاپ شده در کنار ۵۶ اثری که برای اولین بار به قفسه کتابفروشی‌ها راه یافتند، سهم این هفته بازار کتاب کودک و نوجوان را تشکیل داد. هفته گذشته ۲۳۶ اثر تجدید چاپ شدند و ۱۱۴ اثر نیز برای نخستین بار به زیر چاپ رفتند.

شریان حیاتی نشر در تهران
 
تهران پایتخت کشور همچنان شریان حیاتی چاپ کتاب‌های کودک و نوجوان را در اختیار دارد. ۱۲۹ اثر از مجموع ۱۶۹ اثر این هفته را پایتخت‌نشینان وارد بازار کردند تا پایتخت سیاسی، پایتخت نشر کودک و نوجوان هم باشد. سایر ناشران کشور این هفته تنها ۴۰ اثر منتشر کردند.

فزونی صفحه‌های کتاب‌های کودکان در این هفته

این هفته میانگین صفحات کتاب‌های کودکان و نوجوانان، ۴۳ صفحه بود و در لبه مرز میانگین‌های صفحات در ماه‌های اخیر قرار داشت. این رقم نشا‌ن می‌دهد که همچون هفته گذشته، تعداد کتاب‌های کودکان بیش از نوجوانان بود. دلیل این امر این است که بسیاری از کتاب‌های نوجوانان بیش از ۸۰ صفحه دارند، ولی کتاب‌های کودکان در مواقعی حتی زیر ۱۵ صفحه هستند. اگر تعداد کتاب‌های نوجوانان بیشتر از کودکان باشد، کفه‌ ترازو به سمت نوجوانان تغییر می‌کند و میانگین صفحات به بیش از ۶۰ صفحه می‌رسد.

میانگین شمارگان کتاب‌های این هفته، سه هزار و ۸۰۶ نسخه بود که رقم خوبی به شمار می‌آید. این رقم به صورت معمول میان سه تا سه هزار و ۵۰۰ جلد در نوسان است.

ترین‌ها! 

ارزان‌ترین کتاب این هفته، «شبح کوچک» اثر «لین مبوست» بود که با ترجمه علیرضا آدم‌پور از نشر آسمان خیال وارد بازار شده بود. این کتاب تنها ۳۰۰ تومان بها داشت. «داستان‌های شاهنامه فردوسی» با ۱۵ هزار تومان بها این هفته گران‌ترین کتاب بود.

«باغ الفبا» از نشر کوروش این هفته پس از ۱۳ بار چاپ باز هم منتشر شد و به چاپ چهاردهم رسید. این کتاب این هفته بیشترین نوبت چاپ را در میان کتاب‌ها هفته در اختیار داشت.

«پو خرس شکمو» از نشر آسمان خیال با ۱۵ هزار نسخه بیشترین شمارگان کتاب‌های هفته را در اختیار داشت. در مقابل این اثر، «کبوتران عاشق» مریم زنده‌بخشایش، از نشر کلک زرین کمترین شمارگان را در میان کتاب‌های هفته از آن خود کرد. این کتاب با شمارگان ۲۰۰ نسخه منتشر شد.

پرورق‌ترین کتاب‌های کودک و نوجوان، با ۶۷۲ صفحه، «بارتیمیوس: طلسم سمرقند» بود. این اثر نوشته «جاناتان استرود» است که با ترجمه محمد قصاع وارد بازار شده و کم ورق‌ترین کتاب این هفته با نام «پو که میره به بازی بشو باهاش همبازی» فقط هشت صفحه دارد مریم زرنگ‌ثانی بود.

بیش فعالان!

رضا حیدری فعال‌ترین نویسنده این هفته بود. از این نویسنده این هفته هشت اثر منتشر شد. همتای وي این هفته، سعید ابراهیمی با پنج کتاب بود.

انتشارات «براق» نیز در هفته اخیر با هشت اثر چاپ نخست،‌ لقب ناشر فعال هفته را به خود اختصاص داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط