ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
اعتقاد و باور به هرچیزی به نوعی مسئولیتآور است، و شخص معتقد نسبت به معتقدات خود احساس مسئولیت کرده سعی میکند در عمل کاری برخلاف آنچه به آن اعتقاد دارد، انجام ندهد؛ به همین جهت یکی از پیامدهای ایمان و اعتقاد به خداوند، احساس مسئولیت عملی در برابر او و اوامر و نواهی او است. این احساس مسئولیت عملی را که با نوعی خوف و ترس از مخالفت با دستورهای الهی همراه است، میتوان تقوا و پرهیزکاری نامید که البته مانند خود ایمان دارای درجات و مراتب است؛ هرچه ایمان قویتر باشد، احساس مسئولیت در برابر خدا بیشتر است و التزام عملی و پایبندی به دستورهای الهی نیز بیشتر و محکمتر است، و فرد از اینکه با اوامر و نواهی خداوند مخالفت کند، بیشتر هراسناک میباشد. در این حالت است که فرد در برابر موعظه واعظ که همان دعوت به خیر و برحذر داشتن از بدیها، براساس تعالیم انبیا و اولیای الهی است، خضوع میکند و تحت تأثیر قرار میگیرد، و شاید به همین دلیل باشد که قرآن در چندین مورد که از احکام و دستورهای الهی و توصیههای اخلاقی و نیز سرگذشت پیشینیان سخن میگوید، تصریح میکند که این، بیانی است برای عموم مردم و هدایت اندرزی است برای اهل تقوا و پرهیزگاران: «هَذَا بَیانٌ لِّلنَّاسِ و هُدًی و مَوعِظَةٌ لِّلمُتَّقِینَ»؛ یعنی در عین حالی که این بیانات جنبه همگانی و مردمی دارد و ابلاغ به همه مردم است، تنها پرهیزکاران و آنان که در برابر هدایتهای الهی احساس مسئولیت میکنند و برای تقرب به خدا و رسیدن به سعادت ابدی در تلاشاند، از این هدایتها بهره میبرند و پند میگیرند.
صفحات 110 و 111/ روشهای تربیتی در قرآن(جلد اول)/ محمدرضا قائمیمقدم/ انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و انتشارات سمت/ چاپ اول/ سال 1391/ 226 صفحه/ 4800 تومان
نظر شما