سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۸
سـلــطــنــت کتاب‌های آموزشی به جمهوری مواد آموزشی تبدیل می‌شود

حجت‌الاسلام محمدیان، معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در نشست خبری که درباره «سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران» برگزار شد، گفت: با به‌کارگیری صحیح این سند سلطنت کتاب‌های آموزشی به جمهوری مواد آموزشی متنوع تبدیل می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این برنامه صبح امروز(سه شنبه، 27 فروردین ماه) با حضور جمعی از خبرنگاران در ساختمان شماره چهار آموزش و پرورش برگزار شد. حجت‌الاسلام دکتر محي‌الدين بهرام محمدیان، معاون وزیر آموزش و پرورش با اعلام تصویب این سند پس از چهار سال مطالعه و کارشناسی از آن به عنوان نقشه جامع یاددهی و یادگیری در آموزش و پرورش یاد کرد.

وی با اشاره به این که سند برنامه درسی ملی 28 اسفند ماه سال 91 پس از امضای رییس جمهوری برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد، گفت: زمانی کتاب‌های درسی کشورما را افراد می‌نوشتند، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران این کتاب‌های درسی به شکل گروهی تالیف ‌شدند، اما از این پس قرار است بر اساس مفاد سند علاوه بر توانایی‌های فردی، تصمیم و استعدادهای گروهی، کتاب‌های جدید طبق برنامه تولید و تالیف شوند.

محمدیان تربیت دانش‌آموزان مستعد با رویکرد شکوفایی فطرت بر مبنای عناصر «تفکر»، «ایمان»، «علم»، «عمل» و «اخلاق» را که بتوانند مراتبی از حیات طیبه را کسب کنند از  تاکیدات سند برنامه درسی ملی دانست و توضیح داد: بر این مبنا کارشناسان و مربیان آموزش و پرورش باید به‌گونه‌ای کتاب‌های درسی را تالیف و دستورالعمل‌های آموزشی را پیاده‌سازی کنند که دانش‌آموزان فارغ از جنسیت، موقعیت مکانی، طبقه اجتماعی و مقطع تحصیلی به مهارت‌ها و شایستگی‌های پایه بر اساس عدالت دست‌یابند. 

سخنران این نشست افزود: بر اساس این سند درون‌مایه کتاب‌های درسی و سایر فعالیت‌های آموزشی باید در 11 حوزه تحقق یابند. «تفکر و حکمت»، «قرآن و معارف اسلامی»، «میراث مشترک فرهنگی و زبان پارسی»، «علوم انسانی و مطالعات اجتماعی»، «ریاضیات»، «علوم تجربی»، «بهداشت و سلامت بدن»، «فرهنگ و هنر»، «کار و فناوری»، «آداب و مهارت زندگی و خانواده» و «یادگیری زبان‌های خارجی» 11 حوزه اصلی را تشکیل می‌دهند که برخی از آن‌ها جدید و برخی دیگر پیش از این هم در حوزه کتاب‌های آموزشی و مواد پرورشی جای داشتند.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تنوع محیط‌های یادگیری و محدود نبودن آموزش در چهار دیواری کلاس درس را از  ویژگی‌های سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران ذکر کرد و گفت: بر این اساس مدرسه باید بتواند با محیط‌های آموزشی و فرهنگی محلی و منطقه‌ای تعامل برقرار کند، مکان‌هایی نظیر کتابخانه‌ها، مساجد، موزه‌ها، شهرداری و سایر نهادهای اجتماعی که راهکارهای عملی آن در این سند قید شده است، از جمله این مکان‌ها به شمار می‌آیند.

وی با تاکید بر این که دیگر سلطنت کتاب‌های آموزشی باید به جمهوری مواد آموزشی متنوع تبدیل شود، عنوان کرد: تنوع مواد آموزشی از قبیل رسانه‌های گوناگون از دیگر نکاتی به شمار می‌آید که این سند بر آن تاکید دارد.

محمدیان تقویت و تجربه آموزش‌های گوناگون در راستای آمادگی دانش‌آموزان برای زندگی در جامعه و دنیای کنونی را از  اهداف سند برنامه درسی ملی دانست و گفت: بر اساس این سند نحوه نمره‌دهی به دانش‌آموزان دیگر تنها بر مبنای معیارهای کمی نخواهد بود و بر اساس نحوه آموزش‌ها، دروس و کتاب‌های گوناگون آموزشی میزان یادگیری دانش‌آموزان ارزشیابی کیفی نیز خواهد شد.

وی واپسین فصل این سند را مشتمل بر مباحثی در حوزه سیاست‌ها و الزامات اجرایی مواد سند دانست و گفت: قرار است سند هر چند وقت یکبار ارزیابی و در صورت لزوم تغییراتی در آن اعمال شود.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به مدت زمان طولانی تهیه و تدوین این سند و کارشناسی‌هایی که در مقاطع گوناگون استانی و ملی بر مباحث آن انجام شده است، اظهار کرد: در حوزه اعتباربخشی سند کمیته‌های استانی نیز فعالی داشتند. طی چهار سال گذشته که سند برنامه درسی ملی در حال تدوین بود کارشناسی‌های متعددی صورت گرفت و همکاران گوناگونی در سایر استان‌ها در تالیف آن فعالیت داشتند. قرار است 31 فروردین ماه در مراسم رونمایی از این سند از این همکاران نیز قدردانی و تشکر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها