یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۳
تحلیل مشارکت سیاسی و انتخاباتی در ایران با تاکید بر انتخابات 88

کتاب «تحلیل رفتار رای دهی در ایران» پژوهشی است تجربی در باب انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی در برهه زمانی 1388-1387 که توسط انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) به چاپ رسید.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «تحلیل رفتار رای دهی در ایران»  به قلم عبدالمطلب عبدالله در چهار فصل به بررسی موضوع مشارکت رای دهی شهروندان و نیز بررسی متغیر‌های فردی و اجتماعی در انتخابات ایران می پردازد. 

در مقدمه کتاب آمده است: «رای دادن در انتخابات آشکارترین نوع مشارکت سیاسی برای اغلب شهروندان در جوامع مردم سالار است. رای دادن موثرترین و عملی‌ترین وسیله برای شهروندان است تا افکار و عقاید خود را در اداره امور عمومی و اجتماعی و در سیاست‌های ملی کشور خویش اعمال نمایند. رای‌دهی در واقع یک نوع مکانیسم اجتماعی برای جمع‌آوری و تشخیص گزینه‌ها و ارجحیت‌های اجتماعی است. اساسی‌ترین عملکرد مشارکت رای‌دهی ایجاد فرصت برای جانشینی و انتقال پست‌ها و مسئولیت‌ها در جامعه می‌باشد. با توجه به نکات پیش گفته، مطالعه و تحلیل رفتار رای‌دهندگان از مباحث مهم در جامعه شناسی سیاسی به شمار می‌رود.»

به طور کلی این کتاب در دو بخش مباحث نظری و مطالعه میدانی تهیه و تنظیم شده است. در بخش نظری هم به دیدگاه‌ها و نظریات گوناگون پیرامون رفتار رای ‌دهی و مشارکت انتخاباتی و هم به مطالعات انجام شده در ایران در همین حوزه اشاره شده است. بخش مطالعه میدانی این کتاب هم شامل نتایج پیمایشی است که در رابطه با انتخابات در سطح تهران انجام شده است. 

نگارنده در فصل نخست این اثر با عنوان «کلیات» به رویکرد‌های نظری در تبیین مشارکت رای‌دهی، مدل تحلیل متغیر‌های موثر بر مشارکت سیاسی، تعریف مفاهیم مختلف، طرح سوال‌های و فرضیات تحقیق و نحوه گردآوری اطلاعات و سازماندهی آن‌ها می‌پردازد. «مبانی مفهومی و نظری» عنوان دومین فصل این کتاب است که تمرکز خود را بر مفهوم مشارکت سیاسی، ویژگی‌ها، ابعاد و انواع آن، نظریه‌های مشارکت سیاسی و انتخاباتی و موضوعات جزئی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر قرار داده است.
 
در فصل سوم عبدالله به «مروری بر مطالعات در حوزه رفتار رای‌دهی در ایران» می‌پردازد و در نهایت در فصل پایانی کتاب با عنوان «پیمایش نقش منابع اجتماعی و عوامل انگیزشی در مشارکت رای‌دهندگان» الگویی بومی در مشارکت رای‌دهی ایرانیان ارایه می‌شود. 

از نکات قابل توجه در این اثر، نگاه بی‌طرفانه و فارغ از هرگونه گرایش سیاسی محقق در بررسی نقش منابع اجتماعی و عوامل انگیزشی در مشارکت رای‌دهندگان تهرانی در انتخابات سال 1388 است که از حساسیت و ویژگی‌های خاصی برخوردار بود. 

چاپ اول کتاب «تحلیل رفتار رای‌دهی در ایران» با قیمت 10 هزار تومان، با شمارگان یک هزار نسخه، به قلم عبدالمطلب عبدالله در 380 صفحه توسط انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها