شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۴
155 کتاب کودک و نوجوان میهمان قفسه‌های کتابفروشی‌ها شد

هفته‌ای که گذشت، بازار کتاب کودک و نوجوان با افرایش 26‌ درصدی چاپ کتاب مواجه شد. در این هفته 155 عنوان اثر در این حوزه به چاپ رسید که در مقایسه با هفته‌های گذشته با افزوده شدن 20 عنوان کتاب همراه بود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در هفته‌ای که گذشت، 155 عنوان کتاب‌ برای کودکان و نوجوانان سراسر میهن اسلامی، به بازار کتاب‌ آمد. چاپ این تعداد کتاب در مقایسه با دو هفته پیش از آن، 26 درصد افزایش داشته است. حوزه کتاب کودک و نوجوان این هفته پس از حوزه‌های ادبیات و علوم عملی که به ترتیب 215 و 161 اثر منتشر کرده‌ بودند، بر پله سوم حوزه نشر کتاب ایستاد. 

27 پله تا مولفان

از میان 155 اثر منتشر شده در این هفته 91 اثر در حوزه تالیف بوده و 64 اثر دیگر نیز به آثار ترجمه اختصاص داشت. این هفته کتاب‌های ترجمه در مقایسه با هفته گذشته، 78/2 درصد افزایش یافته‌اند. با وجود این پیشرفت همچنان مولفان در جاده چاپ، لاین سبقت را واگذار نکرده‌اند و این هفته با 91 عنوان اثری که منتشر کردند، 27 قدم از مترجمان پیش بودند.

طلسم تجدید چاپی‌ها شکست! 

86 عنوان کتاب چاپ اول در مقابل 69 تجدید چاپ شده، این هفته سهم بازار کتاب کودک و نوجوان را تشکیل می‌دادند. در ماه‌های اخیر این نخستین بار است که کتاب‌های چاپ نخست، نسبت به کتاب‌های تجدید چاپ، بیشتر منتشر شده‌اند. 

تهران، پایتخت کتاب کودک و نوجوان

این هفته از میان 155 اثر منتشر شده در حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان، 119 اثر در پایتخت منتشر شده بود. این در حالی است که ناشران سایر شهرهای کشور، در 6 ماه اخیر نشان داده‌اند که نسبت به ناشران پایتخت، کم‌کار‌تر هستند و با وجود ناشران متعدد در سرتاسر کشور، بار نشر کودک و نوجوان همواره بر دوش تهرانی‌ها بوده است. 

کاهش شمارگان متوسط و افزایش تعداد صفحات

شمارگان متوسط کتاب‌های کودک و نوجوان این هفته، با متوسط خود 700 نسخه فاصله داشتند. متوسط شمارگان متوسط کتاب‌های کودک و نوجوان این هفته دو هزار و 705 نسخه بود.
 
بر خلاف شمارگان متوسط، متوسط صفحات کتاب‌های کودک و نوجوان این هفته با 87 صفحه، نسبت به هفته گذشته، 25 صفحه افزایش داشتند. این میزان نشان می‌دهد که کتاب‌های نوجوان این هفته از نظر کمی بیش از کتاب‌های کودک منتشر شده‌اند.

ترین‌ها!

«دانستنی‌های کوتاه» با بهای یک هزار و 200 تومان این هفته ارزان‌ترین کتاب بازار کودک و نوجوان بود. در مقابل این اثر، «365 قصه برای شب‌های سال» نوشته مژگان شیخی، به بهای 55 هزار تومان، گران‌ترین کتاب هفته کودک و نوجوان به شمار آورد. 

«دانستنی‌های کوتاه» این هفته دو عنوان دیگر را نیز از آن خود کرد. این کتاب برای چهلمین بار این هفته منتشر ‌شد و از این منظر، بیش‌ترین نوبت چاپ را در میان کتاب‌های هفته از آن خود کرد. عنوان بیش‌ترین شمارگان کتاب‌های هفته کودک و نوجوان نیز در اختیار «دانستنی‌های کوتاه» بود. این کتاب با شمارگان پنج هزار نسخه وارد بازار شد. 

کم‌ترین شمارگان هفته، این هفته مربوط به کتاب «کلاس خوبی‌ها» بود. این اثر با شمارگان یک هزار نسخه به بازار کتاب آمد. 

بیش‌ترین صفحات در میان کتاب‌های این هفته کودک و نوجوان مربوط به «365 قصه برای شب‌های سال» بود. این کتاب 796 صفحه دارد.

«حیوانات مزرعه» با صفحه، کم‌ترین صفحات کتاب‌های هفته را به خود اختصاص داد.

بیش‌فعالان هفته!

محسن محمدی منش، با 14 اثری که از او وارد بازار شد، پرکارترین نویسنده هفته بود و در کنار این نویسنده، تارا سالک با 10 اثر ترجمه، مترجم فعال هفته لقب گرفت.

نشر براق نیز در این هفته با 16 اثر، بیش‌ترین آثار چاپ نخست را وارد بازار کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط