سیدعلی کاشفیخوانساری، نویسنده و کارشناس تئاتر، معتقد است برخلاف دیگر جشنوارههای نمایشی مخاطب بازار تئاتر کودک و نوجوان مردم هستند؛ نه اهالی تئاتر._
مولف کتاب «مهمان کوچک» با این توضیح که بازار تئاتر کودک و نوجوان باید بتواند زمینه توافقهای کاری و برنامهریزی اجرا برای گروهها را در سطح کشور، مدارس، فرهنگسراها، مساجد، مهدکودکها و کتابخانهها فراهم کند اظهار کرد: مهمترین کارکرد و هدف چنین بازاری این است که نشان دهد خود دستاندرکاران تئاتر کودک در ارتباط مستقیم با مردم و بدون دخالت نهادها که هر یک خود را متولی تئاتر کودک میدانند، میتواند ادامه حیات دهد و کار خود را پیش ببرد. اگر چنین شود رخداد مبارکی رخ داده و تاکنون سابقه نداشته است.
وی درباره کمیت و کیفیت تئاتر کودک و نوجوان توضیحهایی ارایه داد و افزود: دغدغهام در حوزه تئاتر کودک و نوجوان کمی است نه کیفی. نگاه مطلوب این است که سالن خاصی به اسم کودک ساخته و هر سال 6 نمایش در آن اجرا شود و این نمایشها به لحاظ عوامل و غیره در بالاترین سطح باشند. ولی اهدافی که امروز تئاتر کودک باید بر آن متمرکز باشند، اهداف کمی است؛ یعنی تئاتر کودک در دسترس بچهها باشد. با این هدف شعار بازار «امروز، کودکی را به تئاتر ببریم» محقق میشود.
این نویسنده کودک و نوجوان یادآور شد: زمانی میتوان انتظار رشد کیفی در تئاتر کودک داشت که وقتی خانوادهای تصمیم میگیرد تئاتر تماشا کند، 20 نمایش مختلف در دسترس باشد و بپرسد که کدام یک از نمایشها را میخواهد ببیند. آن موقع است که حتی میتواند سراغ کارشناس، منتقد و مطبوعات برود که کدام نمایش ارزش هنری بالاتری دارد. تا زمانی که کمیت وجود نداشته باشد کیفیت فقط جنبه نمایشی غیرواقعی دارد.
بازار تئاتر کودک و نوجوان با شعار «امروز، کودکی را به تئاتر ببریم» از هشتم تا 12 تیر در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ واقع در خیابان حجاب تهران برگزار میشود.
نظر شما