چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰
نظریه‌های علم مسیحی در جهان غرب

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...

ویژگی‌های الهیات و ایمان مسیحی 

در دید ژیلسون، الهیات و ایمان مسیحی دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. در این الهیات و کلام، ایمان به رستگاری و ایمان به نجات بخشی حضرت مسیح، ایمان به تثلیث و تجسد و موارد دیگر از این قبیل، اساس دین مسیحیت است. ژیلسون در تبیین این گونه کلام و الهیات به حاصل کار الهیاتی توماس آکوئیناس توجه دارد، لذا، با نظر به او می‌گوید وحی، وقتی فی نفسه منظور گردد، عملی است که چون هر عمل دیگر، هدف و غایتی دارد. در مورد وحی، هدف، ممکن ساختن فوز و رستگاری بشر است. برای بشر، فوز و رستگاری عبارت است از وصول به غایت خویش، و بشر تنها در صورتی می‌تواند به این غایت نائل آید که آن را بشناسد و این غایت چیزی نیست جز خداوند، یعنی مقصودی که بی‌نهایت از حدود شناخت طبیعی بیرون است. بنابراین برای اینکه بشر بتواند خود را رستگار سازد، لازم است خدا معارفی را بر او متجلی گرداند که از حدود عقل بیرون است. ژیلسون چنین الهیات و کلامی را که دارای منشأ وحیانی و فراتر از عقل بشری است، علم مقدس می‌نامد و بر این عقیده است که علم مقدس یا کلام بر وحی‌ای مبتنی است که خدا به کسانی که ما آنها را رسولان و انبیا می‌نامیم، القا می‌کند.

صفحه 73/ نظریه‌های علم مسیحی در جهان غرب/ دکتر قدرت‌الله قربانی/ انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه/ چاپ اول/ سال 1392/ 256 صفحه/ 6600 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها