شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۰
داستان‌های نادر ابراهیمی درباره امام(ره) به چاپ هفتم رسید

نادر ابراهیمی، نویسنده کودک و نوجوان و بزرگسال، پنج سال قبل در خرداد ماه چشم از جهان فرو بست. «یک عاشقانه آرام» عنوان یکی از آثار پرطرفدار این نویسنده است که کتاب صوتی آن فروردین ماه امسال وارد بازار کتاب شد. همچنین کتاب «سه دیدار» این نویسنده که قالب ادبیات داستانی بزرگسال را دارد و به زندگی شخصیت امام(ره) پرداخته است، تاکنون هفتمین چاپ خود را نیز پشت سر گذاشته است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نادر ابراهیمی، 14 فروردین سال 1315 به دنیا آمد. وی پس از طی تحصیلات مقدماتی از دبیرستان دارالفنون دیپلم گرفت و وارد دانشکده‌ حقوق شد، اما تحصیلاتش را در این دانشکده نیمه‌تمام گذاشت و در رشته‌ زبان و ادبیات انگلیسی لیسانس گرفت. 

«خانه‌ای برای شب» عنوان نخستین اثری بود که از این نویسنده منتشر شد. ابراهیمی فعالیت خود در زمینه ادبیات کودک و نوجوان را با تاسیس موسسه همگام با کودکان و نوجوانان آغاز کرد. این نویسنده در ادبیات کودک و نوجوان 47 اثر خلق کرده است.
 
از این نویسنده، علاوه بر مقاله‌های تحقیقی و نقد، بیش از 100 کتاب در قالب رمان، داستان بلند و کوتاه، کتاب کودک و نوجوان، نمایشنامه، فیلمنامه و پژوهش در زمینه‌های گوناگون منتشر شده است. 

بیشتر فعالیت دهه آخر زندگی این نویسنده، در حوزه زندگینامه نویسی بود. او پس از نوشتن دو جلد از زندگینامه خود، زندگی «ملاصدرا» را با عنوان «مردی در تبعید ابدی» و زندگی «امام خمینی» را با نام «سه دیدار» و عنوان فرعی «با مردی که از فراسوی باور ما می‌آمد» در دو جلد نوشت.

ابراهیمی همین‌طور داستان بلند «برجاده‌های آبی سرخ» را با نگاه به زندگی «میرمهنا دوغابی»، دلاوری از خطه جنوب ایران که مبارزاتی مقابل پرتقالی‌ها، انگلیسی‌ها و اسپانیایی‌ها و هلندی‌ها انجام داده را، آغاز کرده بود که به پایان نرسید و در نیمه راه متوقف شد.

کتاب «سه دیدار» ابراهیمی در سال 75 نوشته شد و در سال 77 از سوي انتشارات حوزه هنري به چاپ رسيد. 

این کتاب در سال 88 و بعد از درگذشت نادر ابراهيمي به چاپ دوم رسيد که به تازگی از سوی انتشارات سوره مهر چاپ هفتم خود را نیز پشت سر گذاشت.

بر این کتاب نقد‌هایی زیادی نیز نوشته شد که از جمله آن‌ها کتاب «نقدی بر سه دیدار» از نادره عزیزی نیک و «دی‍داره‍ای‌ ش‍وران‍گ‍ی‍ز ب‍ا م‍ردی‌ از ف‍راس‍وی‌ ب‍اوره‍ا» از علی‌الله سلیمی را می‌توان نام برد. 

 جایزه‌ نخست براتیسلاوا، جایزه تعلیم و تربیت یونسکو، جایزه کتاب برگزیده شورای کتاب کودک، جایزه کتاب برگزیده فستیوال کتاب‌های کودکان ژاپن، جایزه کتاب برگزیده ازسوی هیات داوران بزرگسال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جایزه‌ کتاب برگزیده‌ سال ایران و نویسنده برگزیده ادبیات داستانی 20 سال بعد از انقلاب، برخی از جوایز و عنوان‌هایی بودند که ابراهیمی در طی زندگی ادبی خود، دریافت کرد.

«کلاغ‌ها»، «پهلوان پهلوانان؛ پوریای ولی»، «حکایت کاسه آب خنک»، «حکایت دو درخت خرما»،‌«آن شب که تا سحر»، «هستم اگر می‌روم؛ گر نروم نیستم»، «مدرسه بزرگتری هم وجود دارد» و «با من آشنا شو، با من دوست شو» برخی از آثاری ابراهیمی برای کودکان و نوجوانان هستند. «بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم»، «فردا شکل امروز نیست» و «یک عاشقانه آرام» نیز از آثار برزگسال این نویسنده هستند. 

ابراهیمی در روز ۱۶ خردادماه سال ۱۳۸۷ پس از چندین سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری درگذشت و پیکرش در بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها