دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۲
بررسي خواسته‌ها و عملکرد حزب اخوان المسلمین در يك كتاب

دراثری با عنوان «اخوان المسلمین چه می‌گویند وچه می‌خواهند؟» ازهادی خسرو شاهی که اخیرا از سوی انتشارات بوستان کتاب عرضه شده، این حزب و تشکیلات آن به صورت دقیق و مستند مورد بررسی قرار گرفته است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، تحولات اخیر در کشورهای عربی موضوع پژوهش‌های بسیاری شده است و نویسندگان و صاحب نظران زیادی را واداشته تا قلم در دست گرفته و با پروراندن ایده‌های خود، آن‌ها را در قالب کتاب عرضه کنند. هادی خسرو شاهی، نویسنده کتاب «اخوان المسلمین چه می‌گویند و چه می‌خواهند؟» که خود سال‌های متمادی با کشورهای عربی و رهبران مبارز آن‌ها رابطه فعال داشته، در این کتاب به بررسی پیشینه، اهداف و نقش حزب اخوان المسلمین در تحولات رخ داده می‌پردازد. 

این کتاب شامل مجموعه مقالاتی است که توسط خسروشاهی ترجمه یا نگاشته شده و در برخی روزنامه‌ها و مجلات به چاپ رسیده است. بررسی و تحلیل‌هایی درباره اندیشه، اهداف، تاریخ اخوان المسلمین و هدف اصلی رهبری شهید حسن البنا (موسس و نخستین مرشد اخوان المسلمین) محوریت مقالات این اثر را تشکیل می‌دهد. 

نکته شایان ذکر درباره این اثر این است که اقامت سه ساله نویسنده اثر در قاهره به عنوان رییس نهاد دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در مصر، موجب می‌شود تا اطلاعات مستند و وسیعی از تشکیلات، جمعیت و چگونگی سازماندهی و اداره آن در طول 80 سالی که از تاسیس آن می‌گذرد، در این کتاب عرضه کند. 

در بخشی از کتاب که به تعامل اخوانی‌ها با دولت‌های مختلف می‌پردازد، آمده است: « اخوان سوریه فعالیت‌های گستردهای در آن کشور داشت، اما موضع گیری‌های تند وافراطی نسل جوان آن وهمکاری بی دلیل با حزب بعث عراق ـ در ضمن مخالفت و دشمنی با حزب بعث سوریه ـ باعث سرکوبی بی‌رحمانه آن در دوره حافظ اسد، توسط رفعت اسد (ريیس سازمان امنیت سوریه) گردید، هزاران نفر از آنان ظالمانه و وحشیانه در «حماه» و شهرهای دیگر کشته شدند. در سیاست گویا جایی برای ارفاق نیست!» 

«نگاهی به میراث فکری حسن البنا»، «قرآن قانون اساسی ما»، «دیدگاه‌های اخوان المسلمین درباره مسائل داخلی وخارجی مصر»، «اشاره‌ای به تاریخچه جمعیت اخوان المسلمین»، «اهداف و برنامه‌های اصلی اخوان المسلمین»، «اخوان المسلمین در دوران جمهوری مصر»، «اخوان المسلمین واحزاب مصر»، «رهبران اخوان المسلمین»، «گفت‌وگوی تاریخی با حسین الشافعی معاون اول جمال عبدالناصر»، «زینب الغزالی و جمعیت المسلمات (خواهران مسلمان)»، «اخوان المسلمین ومسئله فلسطین ومفتی قدس» و «درباره کتاب و مولف دین ودولت در اندیشه حسن البنا» عناوین 12 فصل این کتاب را تشکیل می‌دهد. 

کتاب «اخوان المسلمین چه می‌گویند و چه می‌خواهند؟» با شمارگان هزار نسخه، در400 صفحه و به بهای 130 هزار تومان منتشر شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها