به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جلسه نقد کتاب «100 آگهی مطبوعات» عصر دیروز، دوشنبه 29 مهر، با حضور سجاد باغبان ماهر، آرش تنهایی، فرشید پارسی کیا، افسانه کامران، کیانوش غریبپور و آرش سلطانعلی برگزار شد.
غریبپور در این جلسه گفت: ریسک بسیاری در انتشار آثار گرافیکی وجود داشت که دستاندرکاران تولید و انتشار این کتاب آن را انجام دادند. حتی رفتن یک گرافیست به سمت آثار تبلیغاتی نیز ریسک است، زیرا طراحی آگهی محل حضور هنرمندان طراح نبوده است و حتی اگر به دلایلی چون کسب درآمد برای گذران زندگی رفتند، اثر خود را امضا نکردند.
وی افزود: فرشید پارسیکیا و انتشارات ایده میتوانستند به سمت یک موضوع مدروز برای انتشار کتاب بروند، اما به سمت تیرهروزترین قسمت طراحی گرافیک رفتند و این شهامت بسیار بالا و عالی آنها را نشان میدهد.
این طراح و گرافیست در ادامه با اشاره به طرحهای درج شده در این کتاب گفت: طراحیهای درج شده در این کتاب فقر امکانات را در آن زمان نشان میدهد. بهدلیل همین فقر امکانات فقط از دو رنگ سیاه و قرمز در طراحیها استفاده میشد. حال جالب است که تا مدتها طراحی گرافیک با این فقر امکانات یکی دانسته میشد.
غریبپور در ادامه با اشاره به این نکته که راه غلطی در راستای آموزش گرافیک در ایران برداشته شده است، گفت: برای من عجیب است که حتی امروزه نیز بسیاری از طراحان گرافیک همچنان از بهره گرفتن از رنگهای مختلف ابا دارند. این نکته به نبود آموزش صحیح و نداشتن یادگیری تکنیکهای مختلف نیز منجر شدهاست.
این هنرمند همچنین با اشاره به نبود درک درست از تصویر در فرهنگ ایرانی گفت: بنیاد فرهنگی ما ایرانیان مبتنی بر کلمه است و ارتباط بصری و فهم تصویری ما به شدت سوالبرانگیز است. ما هنوز از تاویلهای بسیار و حتی نابهجا و خطرناک تصاویر میترسیم. این در صورتی است که نزدیک به سه قرن است اروپاییان در حال تمرین درک درست و صحیح از تصویر هستند.
وی در ادامه به نبود آموزش صحیح در دانشگاههای گرافیک و طراحی نیز اشاره کرد: ما حتی در دانشکدههای هنری نیز هیچ تمرینی برای بهبود درک تصویریمان نداریم. سقف پرواز در دانشگاهها کوتاه است. من به عنوان معلم دانشگاه به جای آموزش صحیح، به دانشجویانم چگونگی جمع کردن کار سفارش شده را یاد میدهم. یعنی دانشجویان به جای یادگیری درست طراحی کردن، چگونگی خوب نشان دادن طراحی بد و زشت خود به مشتری را یاد میگیرند.
غریبپور در پایان اظهار کرد: مشکل تصویری ما به یک شبکه و یک مقوله و مساله موجه بدل شدهاست، به نحوی میتوان گفت زیبایی شناسی فقیر در ما نهادینه شده است.
پارسی کیا، محقق کتاب «100 آگهی مطبوعات» نیز در این جلسه گفت: در فرهنگ ایرانی نخستین هنر، ادبیات و شعر است. آگهیهای درج شده در این کتاب نیز بیشتر مبتنی بر گفتار و کلمه است؛ تا تصویر و همین مساله هم باعث قدرت بسیار این طراحیها بوده است.
آرش تنهایی، دبیر انتشار مجموعه 100 در انتشارات ایده خلاقیت، نیز در این جلسه گفت: هر کس میخواهد در این زمینه پژوهش کند، بیشتر زمانش صرف گردآوری اسناد و مدارک خواهد شد. بهتر آن است که ابتدا کسی سندها را گردآوری کرده و سپس محقق روی این اسناد پژوهش کند.
وی افزود: پارسی کیا در این کتاب 100 آگهی را همراه با طراحان و شرکتهای تبلیغاتی گردآوری کرده و تحقیقاتی روی آنها انجام داده است. این کار میتواند برای محققان بعدی بسیار مفید باشد.
این طراح و گرافیست در ادامه به روشن شدن برخی ابهامات هنری بر اثر انتشار این کتاب اشاره کرد: جالب است که در روز گشایش گالری و رونمایی از کتاب، کامبیز درمبخش که یک طراح و گرافیست تاثیرگذار امروز است، به من گفت که بیشترین طراحیها را او انجام داده است و این نکته جذاب را کسی نمیدانست. ما قصد داریم برای چاپ بعدی کتاب اگر طراحان را شناختیم، نام آنها را اضافه کنیم.
تنهایی گفت: من و آرش سلطانعلی نخست به یک کتاب سودآور فکر کردیم تا کار ادامه پیدا کرده و بتوانیم مجلدات بعدی را هم منتشر کنیم، مانند کتاب پوسترهای فیلم مسعود مهرابی که بسیاری از مردمان عادی، حتی در شهرستانهای دورافتاده نیز آن را خریدند، اما در ادامه نظرمان عوض شد و من به عنوان مدیر هنری مجموعه کتابهای 100 تصمیم گرفتم این کتاب به عنوان یک سند فرهنگی باقی بماند. مخاطب کتاب را هم 35 سال به بالا گرفتیم تا حس نوستالژیکشان تحریک شود.
باغبان ماهر گفت: کاش هنگام جداسازی آثار و در پایان آثار متعلق به هر دهه، یک یا دو پاراگراف در شرح و توضیح و تحلیل طرحها میآمد و دیگر اینکه آیا نمیشد کاغذی را برای کتاب انتخاب کرد تا به کاغذ روزنامه نزدیک بوده و این حس نوستالژیک بیشتر القا شود؟
کامران، دیگر منتقد حاضر در این جلسه نیز بحث خود را با تکیه بر مفید بودن این کتاب برای پژوهشگران و منتقدان حوزه مطالعات فرهنگی مطرح کرد.
سلطانعلی، هنرمند طراح و گرافیست و مدیر انتشارات ایده خلاقیت نیز در این نشست گفت: انتشار این گونه آثار برای ناشر توجیه اقتصادی ندارد. مهمترین مساله ما در انتشار این کتاب، کار فرهنگی و ثبت میراث هنری معاصر بود. امیدوارم بتوانیم هدف نهایی خود را که انتشار 100 عنوان کتاب در این راستاست، عملی کنیم.
«100 آگهی مطبوعات» تحقیق، پژوهش و نگارش فرشید پارسیکیا، با شمارگان هزار نسخه، 148 صفحه و قیمت 35 هزار تومان با جلد نرم و 50 هزار تومان با جلد سخت، ازسوی انتشارات ایده خلاقیت روانه کتابفروشیها شدهاست. این کتاب نخستین جلد از مجموعه 100 است که با دبیری تنهایی در انتشارات ایده خلاقیت منتشر میشود.
سهشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۰
نظر شما