شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۱
«تشخیص و تغییر رفتارهای ناهنجار همسر» با یک کتاب

کتاب «تشخیص و تغییر رفتارهای ناهنجار همسر» تالیف محمدرضا ایزدپور از مجموعه کتاب‌های ظرافت ارتباط صفات نابه‌هنجار، نشانه‌ها و راهکارهای مهار و درمان آن‌ها را در روابط همسران بررسی می‌کند./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «تشخیص و تغییر رفتارهای ناهنجار همسر» به قلم محمدرضا ایزد‌پور در قالب 6 فصل، صفات نا‌به‌هنجار همسر همچون، بدبینی و بدگمانی، پرخاشگری و عصبانیت نابه‌جا، لجاجت، حسادت، کینه‌توزی و خطا ناپوشی را مورد مطالعه و بررسی قرار می‌دهد. 

نخستین فصل کتاب بابیان نشانه‌های بدبینی و بدگمانی که از صفات نابه‌هنجار همسران به شمار می‌آید، 12 راهکار را هم برای درمان این نابه‌هنجاری ارایه می‌دهد. مبارزه منفی، قراردادمیان خویش و خدا، ایجاد رابطه آموزشی با افراد خانواده و قطع رابطه با افراد بدبین برخی از این راهکارها را شامل می‌شود. 

نابه‌هنجاری‌ای که فصل بعدی کتاب به آن می‌پردازد، «بی‌عفتی» نام دارد. کتاب با اشاره کوتاه به گونه‌های مختلف بی‌عفتی، راهکارهای درمان هریک از این گونه‌ها را نیز بیان می‌کند. 

«پرخاشگری، عصبانیت نابه‌جا و توهین» عنوان فصل سوم کتاب است. این فصل به موضوع‌هایی همچون، نشانه‌ها و پیامدهای غضب، ریشه‌کنی خشم و راهکارهای مهار و کنترل خشم می‌پردازد. در قسمتی از این فصل درباره ابهت‌زدایی که یکی از پیامدهای خشم عنوان شده‌است، می‌خوانیم: «زن یا مردی که در حریم خانواده پیوسته از ابزار خشم بهره می‌گیرد تا حرف خود را به کرسی بنشاند و با عصبانیت و پرخاشگری شریک جنسی خود را تحت فشار قرار می‌دهد، در واقع ابهت و جایگاه حقیقی خود را در قلب همسر از دست می‌دهد. این فرد حتی اگر احترامی را از جانب همسر خود حس می‌کند، باید بداند این احترام از ته دل نیست و احترامی مصنوعی است.» 

فصل چهارم با نام «حسادت»، یکی دیگر از رفتارهای نابه‌هنجار زوجین را مورد بررسی قرار می‌دهد و به بیان مراتب، نشانه‌ها و عوامل پیدایش حسادت و راهکارهای مهار و درمان این نابه‌هنجاری می‌پردازد. 

«مفهوم لجاجت»، «علایم و آثار لجاجت»، «علل و عوامل لجاجت در همسران» و «راهکارهای مهار و درمان لجاجت در همسران» عناوین فصل بعدی کتاب را تشکیل می‌دهند. سرانجام، آخرین فصل کتاب نیز ششمین رفتار نابه‌هنجار همسران یعنی «کینه‌توزی و خطا ناپوشی» را بررسی و راه‌حل‌های مهار و درمان آن را ارایه می‌کند. 

در بخشی از کتاب آمده‌است: «هر زن و مردی نقاط ضعفی دارد که شناسایی آن‌ها برای همسر او الزامی است. در حقیقت این شناخت باعث تقویت بنیه‌های زندگی و سازگاری هرچه تمام‌تر زن و شوهر با هم می‌شود. چنان‌که شناختن خصوصیات فردی همسر هم می‌تواند برای هریک از زن و مرد بسیاری از سوءتفاهم‌ها و تنش‌ها را خنثی کند. هنگامی‌که هر یک از زوجین می‌دانند همسرشان فردی زودرنج، حساس و در برخورد با شنیدن حرف‌های ناملایم و ناخوشایند کم‌تحمل است، باید مراعات حال او را بکند و هرگونه سخن نسنجیده و بی‌مهابا(بی‌محابا)یی را به زبان نیاورند و شوخی و مزاح نکنند.» 

چاپ نخست کتاب «تشخیص و تغییر رفتارهای نابه‌هنجار همسر» تالیف محمدرضا ایزدپور در142 صفحه با شمارگان دو هزار و دویست نسخه و قیمت 6 هزار تومان از سوی انتشارات قدیانی راهی بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها