وی ادامه داد: این اثر از مبنای نظری به موضوع مصرف پرداخته به طوری که این حوزه را از مصرف کالاهای روزانه تا فرهنگی و رسانهای به صورت موردی و تشریحی بررسی میکند.
سپنجی با بیان اینکه کتاب هشت فصل را شامل میشود، عنوان کرد: فصل نخست این کتاب به معرفی شهرها و پدیده مصرف اختصاص دارد که از مباحث مبنایی مثل چیستی شهر از نگاه جامعهشناسان و پدیده مصرف از حوزههای مختلف پرداخته است.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به فصل دوم این اثر، گفت: این بخش نیز به پدیده مصرف در شهرهای مدرن میپردازد، در این بخش ابتدا معنا و مفهوم مدرنیته تعریف و مبنای شهر مدرن و سنتی به همراه معیارهای آنها بیان شده است.
وی درباره فصل سوم این کتاب نیز توضیح داد: مصرف و شهرهای فرامدرن (پست مدرن) در این بخش از کتاب معرفی میشوند، در این مبحث فرایند پست مدرنیسم شدن شهرها بیان شده، همچنین نویسنده ارتباطات بین مصرف و پست مدرنیسم را به صورت تشریحی بیان کرده است.
سپنجی با بیان اینکه در فصل چهارم به مبحث مصرف و زندگی روزمره پرداخته شده است، افزود: در این بخش میخوانیم که در زندگی روزمره مردم در شهرها چه چیزهایی را چگونه مصرف میکنند و در فصل پنجم به مقوله هویت در کنار مصرف اشاره شده است.
وی توضیح داد: فصل پنجم کتاب «شهرها، مصرف و هویت» نام دارد، در این مبحث میآموزیم که مصرف ما در شهرهای بزرگ امروز در عصر فرامدرنیسم چگونه بر هویت ما تاثیرگذار است و از سوی دیگر میآموزیم که هویت ما چه تاثیری در مصرف دارد.
به گفته سپنجی، در فصل ششم و هفتم این کتاب نیز به موضوع مصرف شهرها و استفاده از پدیده مصرف برای اصلاح پدیدهای مانند آلودگی هوا اختصاص دارد و فصل هشتم نیز جمعبندی کلی مباحث کتاب است.
وی با بیان اینکه اثر حاضر، کتابی مدون در حوزه شهری است، گفت: این با رویکرد جامعهشناسانه و شهری و انسانی برای دانشجویان رشتههای مدیریت، جامعهشناسی، ارتباطات، مهندسی و عمران شهری کاربرد دارد.
سپنجی خاطرنشان کرد: کتاب «شهرها و مصرف» تا پایان سال توسط مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران منتشر خواهد شد./
نظر شما