در این مقاله که عنوان رمان می میرد به خود گرفته بود شلف از بسته شدن کتابفروشیها، جمع شدن روزنامه ها و محدودیت چاپ کتابها گفته بود و هشدار داد که کمپینهای دولتی و غیر دولتی برای تشویق مردم به خواندن اثری ندارند.
هر روز کتابهای رایگان به کودکان داده می شود و مردم برای کتابخوانی دعوت می شوند ولی ظاهراً هیچ فایده ای ندارد. روزنامه لس آنجلس تایمز در یادداشتی به قلم دیوید یولین به شدت با عقیده نویسنده گاردین مخالفت می کند و نظر شلف را کهنه و رنگ و رو رفته خطاب می کند که باید در نظر خود تجدیدنظر کند.
نویسنده لس آنجلس تایمز اعتقاد دارد اینگونه عقاید درباره کتاب، دست دوم هستند چون به قول خود شلف رمان ادبی به عنوان یک اثر هنری و داستان محور اصلی فرهنگها محسوب می شود.
دیوید یولین معتقد است هرچند این روزها کمتر رمانها خوانده یا نوشته می شود و زمانی از نوشتن این داستانها می شد پول درآورد ولی بهتر است بگویم به خاطر رشد تکنولوژی و رسانه های متعدد این رمانها خوانده نمی شوند.
وی می گوید: من مطمئن هستم نوجوانهای نسل ما هم به رمان علاقه دارند. دیوید به مقاله میرلی سیلکاف در مجله نیویورک تایمز اشاره می کند که با عنوان «وقتی کتاب دکور می شود» چاپ شده بود.
در این مقاله از تبدیل کتاب به یک وسیله دکوراسیون داخلی خبر داده شده بود که بر اساس اندازه و حجم توسط افراد انتخاب می شود. نویسنده لس آنجلس تایمز با عقیده نیویورک تایمز نیز مخالفت می کند و می نویسد به طور حتم شاید این مسئله رواج داشته باشد ولی این به معنی مرگ کتاب نیست.
دیوید یولین تاکید می کند این اشتباه است که فکر کنیم با این مسائل جزئی کتاب در حال مرگ است.
نویسنده لس آنجلس تایمز برای جواب دادن به مقاله های مذکور به گزارش اخیر یونسکو درباره آمار مطالعه کتابهای دیجیتال در کشورهای غنا، هند، کنیا، نیجریه، پاکستان و زیمباوه اشاره می کند و می نویسند انقلاب گوشی های هوشمند ثابت می کند که مردمی که به کتاب چاپی دسترسی ندارند هر روز بیشتر از قبل مطالعه می کنند.{لینک}
نظر شما