دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۶
30 درصد هزینه انتشار کتاب سال را دانشجویان می‌پردازند/ضعف اصلی آثار در ایده‌پردازی است

مهدی صادقی، دبیر کتاب سال گرافیک دانشجویی عنوان کرد: انتشار آثار دانشجویان در کتاب سال زمینه های کاری بسیاری را برای آن‌ها رقم می زند. تعداد بسیاری از این دانشجویان از طریق همین کتاب وارد بازار کار شده اند چون سفارش دهنده ها کارهایشان را در کتاب سال پسندیدند و توانسته اند به این طریق پیشنهاد کار بدهند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- الناز مردی: چند سالی است که دانشجویان رشته های هنری و گرافیک این امکان را پیدا می کنند تا آثارشان در قالب کتابی با عنوان «کتاب سال گرافیک دانشجویی» عرضه شود. امسال نیز هفتمین کتاب سال گرافیک دانشجویی به سردبیری مهدی صادقی از سوی انتشارات رسم به بازار عرضه شده است. این اثر که به معرفی آثار برجسته دانشجویان در زمینه های عکاسی، گرافیک، تصویرسازی، طراحی فونت، طراحی لوگو و... می پردازد، منبع مناسبی برای شناسایی استعدادهای جوانان فعال در این عرصه است. به بهانه چاپ هفتمین کتاب سال دانشجویی گرافیک گفت و گویی با مهدی صادقی انجام داده ایم که در ادامه می آید.

هفتمین کتاب سال گرافیک برخلاف سال های گذشته در یک کتاب جمع آوی و منتشر شده است علت آن چیست؟
در دوره های قبل چون تعداد کارهایی که در حوزه نشانه و فونت ارایه می شد خیلی کم بود، نمی توانستیم آن‌ها را در یک کتاب مجزا چاپ کنیم زیرا در این صورت تعداد صفحات خیلی کم می شد بنابراین تصمیم گرفتیم امسال تمام بخش ها را در یک کتاب جامع و نفیس در قطع رحلی منتشرکنیم.

برای آثار منتشر شده در این مجموعه فراخوان داده شده بود یا به صورت گزینشی هنرمندان را انتخاب کردید؟
 جز دو دوره که با وقفه های پی در پی برای دریافت مجوز، کتاب سال منتشر نشد از سال 83 این کار هر سال انجام می شود. ما از مهر ماه هر سال، فراخوان انتشار کتاب سال را به تمام دانشگاه های کشور که رشته گرافیک، عکاسی و تصویر سازی را تدریس می کنند ارسال یا از طریق ایمیل و پیامک به آن‌ها اطلاع رسانی می کنیم بنابراین  آثار دانشجویان برای ما ارسال می شود و از بین آن‌ها آثار خوب را انتخاب و در این کتاب چاپ می کنیم.

چاپ آثار دانشجویان به عنوان یک کتاب چقدر به عنوان سابقه کاری برای آن‌ها محسوب می شود؟
انتشار آثار دانشجویان در کتاب سال زمینه های کاری بسیاری را برای آن‌ها رقم می زند. تعداد بسیاری از این دانشجویان از طریق همین کتاب وارد بازار کار شده اند چون سفارش دهنده ها کارهایشان را در کتاب سال پسندیدند و توانسته اند با آن‌ها ارتباط داشته باشند و پیشنهاد کار بدهند. بعضی دانشجویان هم که می خواستند در حوزه گرافیک مشغول به کار شوند این کتاب را به عنوان یک نمونه کار ارایه می کنند. در واقع کتاب سال گرافیک از دوره اول تاکنون توانسته حدود دوهزار طراح جوان را وارد جامعه گرافیک ایران کند که مقام هایی را در جشنواره های داخلی و خارجی کسب کرده اند.

به عنوان یک ناشر چقدر از طرح های این دانشجویان استفاده می کنید؟
ما خودمان از طرح های دانشجویان استفاده نمی کنیم و فقط آنها را در قالب یک کتاب منتشر می کنیم اما برخی ناشران طرح های جلدشان را از این کتاب ها انتخاب می کنند و برای همکاری با آن‌ها اقدام می کنند.

دلیل خاصی دارد که از طرح های آنها استفاده نمی کنید؟
بله. چون سفارش هایمان زیاد است و کار کتابهای ما محدودیت های خاصی دارد. ناشران دیگر چون طراح تمام وقت ندارند از آنها استفاده می کنند. در واقع هدف ما تنها معرفی دانشجویانی است که مستعد کار در حوزه گرافیک هستند و آن‌ها را به بازار کار معرفی می کنیم.

در دوره های قبل هم به عنوان دبیر کتاب سال گرافیک فعالیت داشته اید؟
بله حدود هفت دوره به عنوان دبیر کتاب سال گرافیک دانشجویی فعالیت کرده ام.

فکر می کنید مشکل اصلی طراحی های دانشجویی در جامعه امروزی چیست؟
به نظر من مشکل اصلی دانشجویان کمبود سفارش است. متاسفانه امروزه تعداد سفارش کار در حوزه گرافیک نسبت به سال‌های قبل به دلیل مسایل اقتصادی کم شده است.

کارهای دانشجویان در طراحی ایده ضعیف است یا در اجرای آن‌ها؟
بیشترین ضعفی که در کارهای دانشجویان دیده می شود ایده یابی است تا اجرا؛ چرا که آن‌ها در زمینه اجرا چند نرم افزار را در حد این‌که بتوانند مشکلاتشان را برطرف کنند آموزش می بینند ولی در ایده‌یابی می بینیم که بسیاری از کارها به لحاظ فضای مشترک شبیه به هم می شوند.

فکر می کنید کدام بخش از این عرصه نیازمند فعالیت بیشتری است و دانشجویان در آن ضعف دارند؟
در بخش طراحی حروف دانشجویان ضعف بیشتری دارند. البته در جامعه گرافیک هم این ضعف وجود دارد و تعداد کارهایی که در بخش طراحی فونت انجام می شود نسبت به بخش پوستر و نشانه ضعیف تر هستند و تعداد کارها کم است که این مشکل به کتاب دانشجویی هم منعکس شده و تعداد کارها در این بخش هم ضعیف و نسبت به پوسترها و تصویر سازی کم تر است. در مقابل دانشجویان در بخش تصویرسازی و پوستر بسیار خلاق تر و قوی تر عمل می کنند.

آیا محل تحصیل ربطی به میزان خلاقیت دانشجویان دارد؟ مثلا کار دانشجویان تهرانی یا شهرهای بزرگ بهتر از کار دانشجویان شهرستانی است؟
خیر. به عنوان یک آیتم جدی در خلاقیت موثر نیست چرا که با توجه به ارتباطاتی که امروزه وجود دارد بعد مکان دیگر ارزش خود را از دست داده است و ما نمی توانیم بگوییم آن‌هایی که در شهرستان هستند دسترسی کمتری به امکانات موجود دارند.

هفتاد هزار تومان برای قیمت این کتاب خیلی بالا است. چرا این کتاب را به صورت مالتی مدیا عرضه نمی کنید؟
این یک کتاب چاپی است و به صورت مالتی مدیا عرضه نمی شود. ولی در نظر داریم کتاب‌هایی را که در دوره های قبل منتشر کرده ایم به صورت مالتی مدیا منتشر کنیم و در اختیار علاقه مندان قرار دهیم. در مورد قیمت هم باید بگویم که الان فضای کلی نشر به این صورت است بنابراین روی قیمت این کتاب هم تاثیرگذار بوده ولی ما برای دانشجویانی که علاقه مند به این کتاب‌ها هستند تخفیف ویژه قائل شده ایم.

تخفیف برای دانشجویان چقدر است؟
دانشجویان می توانند این کتاب را با 50 درصد تخفیف از دفتر انتشارات رسم تهیه کنند.

حقوق مادی و معنوی این آثار به دانشجویان پرداخت می شود؟
خیر. این یک کتاب سال است و حدود 30 درصد هزینه های کتاب را خود دانشجویان پرداخت می کنند و اسپانسر مالی خاصی ندارد.

کتاب سال گرافیک دانشجویی از سوی انتشارات رسم با شمارگان دو هزار نسخه، 264 صفحه و قیمت 70 هزار تومان به بازار عرضه شده است.-

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها