در این کتاب اشاره شده که ژورنالیسم نوعی فرایند ارتباطی است و با تولید کالا و دیگر محصولات فرق دارد. ژورنالیست ها با ایفای نقش اجتماعی خود،مردم را از آنچه در جامعه و جهان می گذرد آگاه می کنند و آنچه را خصوصی تلقی می شود،علنی می سازند.
کتاب «ژورنالیسم» با هدف پُرکردن شکاف میان طرز تلقی های موجود از حرفه ژورنالیسم نوشته شده است. ژورنالیست ها احساس می کنند دانشگاهیان چیزی برای گفتن ندارند و در مقابل، دانشگاهیان نیز به علّت توجه بیش از اندازه به مسائل نظری، وجود هر گونه استقلال و آزادی و ابتکار عمل برای ژورنالیست ها را انکار می کنند. این کتاب گوشه ای از آن اصول و قواعد حاکم بر ژورنالیسم را که تفسیر و تعبیرهای متفاوتی از آنها به عمل می آیدتشریح و روشن می سازد.
هر فصل از این کتاب با رویکردی مبنی بر گفت و شنود، با نقل دیدگاه یک ژورنالیست آغاز و به موازات آن دیدگاه های صاحب نظران دانشگاهی بررسی و تجزیه و تحلیل می شود.
این کتاب ابتدا به معرفی حرفه ژورنالیسم می پردازد و زوایای این حرفه را مورد ارزیابی قرار می دهد و سپس محدودیت های رایج در این شغل را بیان می کند و ضرب الاجل ها، روال های رایج و سلایق و وسواس های اعضای تحریریه را عمده ترین مسائل و محدودیت هایی یک ژورنالیست ها در محیط کار می داند.
کتاب «ژورنالیسم» در 360 صفحه به قیمت 14 هزار تومان از سوی انتشارات سروش در اختیار روزنامه نگاران و علاقهمندان به این حرفه قرار گرفته است.
نظر شما