جمعه ۲۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۵
ازدیاد ناشران و کمبود ویترین، بازار کتاب را نامتوازن کرده است/ روش های مدیریت چاپخانه

صد و پانزدهمین ماهنامه خبری، آموزشی، اطلاع رسانی «چاپ و نشر» منتشر شد. این ماهنامه ضمن ارائه روش های مدیریت چاپخانه‌ها، مطلبی از رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران تحت عنوان «ازدیاد ناشران و کمبود ویترین، بازار کتاب را نامتوازن کرده است» درج کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نادر قدیانی، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در این مطلب، ضمن تشریح فلسفه تأسیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و عملکرد آن، به بیان مشکلات موجود در مسیر فعالیت‌های این اتحادیه پرداخته است.

در بخش‌هایی از این مطلب، می‌خوانیم: «اتحادیه در بخش توزیع به شکل مستقیم دخالتی ندارد. ولی ما کارگروه‌هایی در اتحادیه در این حیطه راه اندازی کرده‌ایم تا نبود سیستم مکانیزه توزیع و همین طور، نبود ویترین‌های مناسب برای عرضه کتاب را در این کارگروه‌ها مورد بررسی قرار دهیم. در حال حاضر، 11 هزار و 700 ناشر در سراسر کشور وجود دارند اما این آمار در حالی است که فقط سه هزار کتابفروشی در سطح کشور به چشم می‌خورد. در چنین شرایط نامتوازنی، توزیع کننده کتاب، چه چیز را کجا عرضه کند؟! در واقع، وقتی با خلاهایی در این زمینه مواجه هستیم طبیعی است که مشکل توزیع نیز داشته باشیم. از این‌ها گذشته، مسئله نبود ویترین‌های مناسب برای عرضه کتاب از دیگر معضلاتی است که نمی‌شود به سادگی از کنار آن گذشت. به عنوان مثال، مخاطب برای تأمین مایحتاج خود به فروشگاه‌هایی مراجعه می‌کند و از رهگذر این مراجعه، نیازهای خود را مرتفع می‌کند؛ اما وقتی چنین فروشگاه‌ها یا به عبارتی، ویترین‌هایی برای عرضه کتاب وجود ندارد، مخاطب چطور می‌تواند نیازهای خود را در حوزه کتاب مرتفع سازد؟! بنابراین، صرف نظر از نامنظم بودن سیستم توزیع، نبود ویترین‌های کافی برای عرضه کتاب نیز از دیگر مشکلاتی است که باید درباره آن فکری جدی شود. نکته جالب اینجا است که ما از پیش از پیروزی انقلاب تا امروز، هیچ گاه مشکلی در حوزه توزیع دارو و غذا نداشته‌ایم. ولی این مشکل برای کتاب همیشه وجود داشته است.»

«صنعت چاپ در سکوی پرتاب قرار دارد»؛ عنوان گفت وگوی علیرضا سوری، کارشناس حوزه چاپ است که در این ماهنامه ارائه شده است. وی در این گفت وگو با اشاره آینده روشن صنعت چاپ کشور، چنین گفته است: «صنعت چاپ روزهای بحرانی را سپری کرده و منتظر است تا با حمایت‌های دولت تدبیر و امید آینده ای روشن را رقم بزند.»

در مطلبی از این ماهنامه، جهانگیر رضایی، رئیس اتحادیه چاپخانه داران قم بر لزوم جلوگیری از واردات ماشین آلات چاپ قدیمی به کشور تاکید کرده است و معرفی صنعت چاپ ایران به دنیا را مستلزم توجه به بخش صادرات عنوان کرده است.

در این ماهنامه، گزارشی از تصمیم گیری شورای سیاستگذاری صنعت چاپ درباره جشن بزرگ کارگران تحت عنوان «کارگران از برگزاری جشن صنعت چاپ گله مندند» ارائه شده است؛ مخاطبان در این گزارش با نظرات موافق و مخالف متعددی از مدیران و کارگران چاپخانه‌ها درباره جشن بزرگ صنعت چاپ، آشنا می‌شوند.

نخستین سمینار تخصصی چاپ دیجیتال در هتل المپیک تهران در روز پنجشنبه (16 مردادماه) با حضور تعداد کمی از دعوت شدگان در یکی از سالن‌های فرعی این هتل برگزار شد و این در حالی بود که به قول مسئولان برپایی این سمینار، هزینه‌های بسیاری برای این سمینار شده بود اما متاسفانه بسیاری از افرادی که باید می آمدند در این سمینار حضور پیدا نکردند. این ماهنامه در صفحه 80 خود، گزارشی درباره نحوه برگزاری و نقاط قوت و ضعف آن ارائه کرده است.

در این ماهنامه، مقاله ای از دکتر یونس شکرخواه با موضوع «روابط عمومی برای اهالی چاپ» منعکس شده است؛ وی در این مقاله، ضمن تعریف جامعی از روابط عمومی، چنین بیان کرده است: «بد نیست بدانید که با توجه به تجارب گسترده ای که در عرصه روابط عمومی در سطح جهانی به دست آمده است، روابط عمومی را در چهار مرحله معنا می‌کنند: 1- عرصه شناسایی روابط موجود، 2- عرصه ارزیابی روابط، 3- عرصه طراحی سیاست‌ها برای بهبود روابط، 4- عرصه اجرای سیاست‌ها. بالاخره روابط عمومی می‌خواهید یا نه؟ پاسخ این پرسش را به خودتان بدهید؟ به نظر می‌رسد شاید دو مرحله از چهار مرحله پیش گفته، حتی بدون روابط عمومی هم بتواند در دستور کار قرار گیرد تا راندمان کارها را بالاتر بیاورد. منظورم دو مرحله شناسایی روابط موجود و ارزیابی روابط است، اما برای مراحل بعد به اقدامات سامان یافته تر و نهادی تر نیاز دارید. البته توصیه من طی هر چهار مرحله با همین وضعیت است. این را هم اضافه کنم که یک چاپخانه یا لیتوگرافی یا صحافی یا هر فعالیت دیگری به صرف راه انداختن وب سایت یا به عبارتی با ورود به وادی دیجیتالیسم و رفتار آنلاین، الزاماً نه تنها جواب نمی‌گیرد بلکه ممکن است با گرفتاری‌های بیشتری هم مواجه شود. در واقع وب سایت اگر بعد از طی کردن دقیق چهار عرصه فوق صورت گیرد، معنای ویژه ای به خود نمی‌گیرد و به طرزی گسترده بر جنبه فرامحیطی کار متمرکز است. اجازه بدهید تاکتیک همیشگی‌ام را اینجا هم تکرار کنم که روابط عمومی آنلاین، تکنیک نیست، فلسفه است.»

علاقه‌مندان به آشنایی با روش‌های مدیریت چاپخانه، می‌توانند این مطلب را در صفحه 114 این ماهنامه مطالعه کنند. این مطلب، برگرفته از کتاب «مدیریت چاپخانه» نوشته «دِرِک پورتر» با ترجمه محمد حسن فکری است.

بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت چاپ و بسته بندی در حالی برپا خواهد شد که تاریخ برگزاری آن نسبت به سال‌های گذشته دستخوش تغییراتی شده است و از 29 آذرماه تا 2 دی ماه به 6 دی ماه به 9 دی ماه تغییر کرده است. مانند سال‌های گذشته نمایشگاه چاپ و بسته بندی امسال نیز در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با همت شرکت صنوف تولیدی تهران و خدمات فنی ایران با همکاری اتحادیه صنف چاپخانه داران، اتحادیه لیتوگرافان، اتحادیه صحافان برگزار خواهد شد؛ این ماهنامه، مصاحبه ای با جلیل رهبر، رئیس اتحادیه صحافان دربردارد که به کم و کیف نحوه برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه صنعت چاپ و بسته بندی می‌پردازد.

بخش چهره‌های ماندگار تاریخ چاپ کشور این شماره از ماهنامه صنعت چاپ و نشر، گپ و گفتی با محمد حقیقت پناه، استادکار ماشین‌های چاپ اُفست ارائه کرده است.

بخش‌هایی از صد و پانزدهمین ماهنامه خبری، آموزشی، اطلاع رسانی «چاپ و نشر» را با یکدیگر مرور می‌کنیم: «بالا بردن میزان مطالعه توسط نهادهای مختلف، رسانه ملی و مطبوعات می‌تواند در توسعه صنعت چاپ مؤثر باشد زیرا رشد کتابخوانی به رونق فضای کسب و کار صنعت چاپ کمک می‌کند. توسعه چاپ و نشر در کشور نیازمند بسترهایی است که باید محقق شود. ارزان شدن قیمت کتاب، هدیه کتاب‌های نفیس، آموزش کتابخوانی در مدارس و مهم جلوه دادن کتاب در فضای خانواده از جمله بسترهایی است که پیشرفت چاپ و نشر را در پی خواهد داشت. برگزاری اتاق فکر با فعالان و نخبگان حوزه چاپ و نشر می‌تواند ما را به جایگاه واقعی خودمان نزدیک کند.»

صد و پانزدهمین ماهنامه خبری، آموزشی، اطلاع رسانی «چاپ و نشر» با مدیرمسئولی احمد سمیعی در 226 صفحه از سوی چاپ مشعل آزادی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط