«ساعتی در تهران با علی حاتمی، بهرام بیضایی و مسعود کیمیایی» عنوان مجموعه عکسهای عزیز ساعتی، مدیر فیلمبرداری با سابقه ایرانی است که به عنوان عکاس صحنه در برخی فیلمهای این سه کارگردان حضور داشته است. این کتاب مجموعهای از زیباترین نماهای فیلمهای این کارگردانان از جمله «دلشدگان»، «سربداران»، «شاید وقتی دیگر»، «کلاغ» و «ردپای گرگ» را به نمایش میگذارد.
ساعتی در ابتدای کتاب ضمن اشاره به انتشار عکسهایی تازه در کتاب توضیح میدهد: عکسهای منتشرشده در این کتاب پیش از این در نمایشگاههایی با عنوان «طهران با علی حاتمی» در اردیبهشت سال 1391 در گالری 6، «طهران با بهرام بیضایی» دی ماه 1391 در نگارخانه آریا و «تهران با مسعود کیمیایی» در فروردین سال 92 در گالری گلستان به نمایش گذاشته شدهاند.
ساعتی از نگاه بهزاد رحیمیان
کتاب با یادداشتِ بهزاد رحیمیان، نويسنده و پژوهشگر سينما در توصیف ویژگیهای مهم عکسهای عزیز ساعتی آغاز میشود. رحیمیان با اشاره به این ویژگی هنر ساعتی که توانسته است شاخصههای سینمای این سه کارگردان را به خوبی در عکسهای خود انعکاس دهد، مینویسد: «عزیز ساعتی عکاس سینما بوده و عکاس سینما هست. عکسهایش را برای سینما میگرفته و حالا هم اگر عکس بگیرد برای سینماست. عکاس حرفهای سینما بودن و در خدمت فیلم کار کردن، قاعده و حرمتی خاص دارد و آن اینکه عکسهایی بگیری که در ویترینهای (دیگر فراموششده) سینماها حال و هوایی از واقعیت فیلم را منتقل کنند.»
علی حاتمی
ساعتی درباره آغاز همکاری خود با علی حاتمی مینویسد: «روزهای آخر پاییز 1359 بود، به دعوت علی حاتمی و مهرداد فخیمی رفتم سر صحنه فیلمبرداری سریال هزار دستان در کاروانسرای حوالی جاده لشکرک. من چندان شوقی به عکاسی صحنه فیلم نداشتم، مایل بودم کار فیلمبرداری را ادامه دهم. آن روز حاتمی مهربان و خیلی خودمانی مرا پذیرفت و گفت ما در این سریال و در این سینما کارهای زیادی با هم داریم، عکاسی یکی از آنهاست. از آن روز تا پایان عمر کوتاه و پر ثمرش عکاس همه صحنه هایش بودم.»
مسعود کیمیایی
همچنین ساعتی در مقدمه بخش مسعود کیمیایی آورده است: «از دفتر مسعود کیمیایی خانی تلفن زد که آقای کیمیایی دوست دارند برای صحنههای فیلمشان شما عکاسی کنید. با اشتیاق رفتم به خیابان ملک الشعرا بهار. کیمیایی در دفترش بود، آرام برخاست و چند قدم جلو آمد و مرا در آغوش گرفت. او هنوز هم همینطور است با همه برخوردی محترمانه دارد.»
بهرام بیضایی
وی در فصل بیضایی مینویسد: «از کار در تلویزیون خسته شده بودم. سال 1355 به کمک بهمن فرمانآرا و با فیلم کلاغ بیضای به سینما پناه آوردم. برایم هیجانانگیز بود که در کنار بیضایی عکس بگیرم، فرصتی بود برای آشنایی بیشتر با او. به تدریج دیدم آنچه من از سینما میدانم او بیشتر و بهتر میداند. در افکار و گفتههای او نکتههای بسیاری کشف کردم که قبل از آن به آنها برنخورده بودم.»
عزیز ساعتی، متولد 1327، فیلمبردار شناختهشده سینمای ایران است و تاکنون بیش از 15 فیلم بلند سینمایی را از جمله «بایسیکلران» ، «آژانسشیشهای» و «برج مینو» در کارنامه خود دارد.
وی در نخستین سالهای فعالیت خود در سینما، به دلیل علاقه و احترامی که به آثار این سه کارگردان سینمای ایران داشت، همکاری با آنها را در کسوت عکاس صحنه، پذیرفت.
کتاب «ساعتی در تهران با علی حاتمی، بهرام بیضایی و مسعود کیمیایی» اولین مجموعه عکس عزیز ساعتی است که چاپ اول کتاب در 132 صفحه با شمارگان هزار و 600 نسخه به بهای 40 هزار تومان، پاییز 1393 از سوی انتشارات نظر روانه بازار شده است. طراحی روی جلد و صفحهآرایی کتاب را روشنک مافی بر عهده داشته است.
نظر شما