رضا کوهکن عضو هیئت علمی گروه ادیان و عرفان مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ترجمه جلد نخست مجموعه چهارجلدی با عنوان «اسلام در سرزمین ایران» اثر هانری کربن را به پایان برده و به ناشر سپرده است. جلد نخست این مجموعه تا پایان سال جاری منتشر میشود.
وی ادامه داد: کتاب «اسلام در سرزمین ایران» مهمترین اثر هانری کربن است و اهمیت جلد نخست این مجموعه نیز در آن است که کربن به طور ویژه به تشیع دوازده امامی پرداخته که به ویژه بعد از دوره صفوی در ایران رواج داشته است. کربن علاقه بسیاری در تشیع داشته و در مکالمات او با علامه طباطبایی مطالب بسیاری در این باره وجود دارد.
وی افزود: من پیش از این نیز در سال 90 جلد دوم این مجموعه را ترجمه کردم که در آن سال منتشر شد. جلد دوم نیز به حکیم حکمت اشراق یعنی سهروردی میپردازد.
کوهکن یادآور شد: قرار است چاپ نخست مجلد اول کتاب «اسلام در سرزمین ایران» به همراه چاپ دوم مجلد دوم از این مجموعه تا پایان سال از سوی انتشارات موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران روانه کتابفروشیها شود.
بر اساس این گزارش، هانری کربن در معرفی این مجموعه چهار جلدی گفته است: «از مجموع هفت دفتر که در چهار مجلد این اثر گردآمدهاند، دفتر اول (مجلد اول) حاوی وجوه معنایی امامیه، یعنی شیعه دوازده امامی است. در استخراج این مبانی به سرچشمه آنها، یعنی احادیث صادر شده از خود امامان نظر داشتهایم و در عین حال بازتاب و بسط این احادیث را در بزرگترین شارحان سخنان ائمه در عصر صفوی نشان دادهایم. در این کتاب شاهد فصول مشترک میان هرمنوتیک معنوی (یعنی تأویل) به کار گرفته شده در تشیع و در مسیحیت و نیز مسائل مشترک در امامشناسی شیعی و مسیح شناسی خواهیم بود.
دفتر دوم (دومین مجلد) تماماً به کار عظیم احیاء توسط سهروردی (قرن ششم هجری)، یعنی احیای یک حکمت نوری اختصاص داردکه میبایست همچنان پژوهشهای متعددی به بررسی تطبیقی و مقایسه آن با فلسفه نور قرون وسطایی غرب (فلسفه روبرت گروستست) اختصاص یابد. تمام دفتر سوم (در سومین مجلد) که به روزبهان بقلی شیرازی اختصاص یافته است، به طرح مسائلی منتهی میشود که در حلقه «خاصان محبت» گرد آمده پیرامون دانته و نیز دیگرانی قبل از وی، مطرح بوده است. دفتر چهارم (در سومین مجلد) به معرفی تنی از چند برجستهترین چهرههای مابعد الطبیعی تشیع و تصوف (سیدحید آملی، علاءالدوله سمنانی) اختصاص دارد. دفتر پنجم (در چهارمین مجلد)، از طریق شناساندن چند شخصیت شامخ، به معرفی مکتب اصفهان میپردازد. دفتر ششم (در چهارمین مجلد) معنای شیخیه را آشکار میسازد و سرانجام دفتر هفتم (در چهارمین مجلد) به طور کامل به مام دوازدهم به مثابه قطب و نقطه تمرکز شور و اشتیاق شیعی که در اندیشه فتوت یا جوانمردی اوج میگیرد، اختصاص مییابد. در این جا ما خود بخود شاهد مقارناتی میان این سنت یا سنتهای شهسواران (شوالیهها) در غرب و نیز با سنت یوآخیمیها خواهیم بود.»
نظر شما