نشر دانژه نخستين چاپ کتاب «آموزش موضوعات جنسی» نوشته رضا رزاقی را منتشر كرد. در اين كتاب رفتارهای جنسی در هفت دسته تمايلات جنسی، خودارضایی، رفتار جنسی مشترک، خویشتنداری جنسی، پاسخ جنسی انسان، تخیل جنسی و کژکاری جنسی معرفی شدهاند.
«آموزش موضوعات جنسی»، «برنامه آموزش موضوعات جنسی»، «نظریهها»، «دانش، نگرش و خودپنداره جنسی»، «چالشهای سلامت جنسی»، «برنامههای ویژه نوجوانان تحت مراقبت» عنوانهای 6 فصل بخش نخست کتاب را شامل میشوند.
بخش دوم نیز به موضوعاتی درباره «رشد انسان»، «ارتباط»، «مهارتهای فردی»، «رفتار جنسی»، «سلامت جنسی» و «جامعه و فرهنگ» اختصاص دارد.
برنامه آموزش موضوعات جنسی
نویسنده در فصل دوم با عنوان «برنامه آموزش موضوعات جنسی» اشاره کرده که برنامههای رسمی آموزش موضوعات جنسی بهویژه برنامههایی که در مدارس و مؤسسات سایر کشورها اجرا میشوند، اغلب اهدافی را دنبال میکنند که خطر بارداریهای ناخواسته دوره نوجوانی و بیماریهای آمیزشی را کاهش میدهند.
«دلاماتر» این برنامهها را در چهار دسته برنامههای مبتنی بر خویشتنداری، برنامههای علاوه بر خویشتنداری، برنامههای پیشگیری از واکا/ایدز و برنامههای جامع آموزش موضوعات جنسی دستهبندی میکند.
بررسی چالشهای سلامت جنسی
یکی دیگر از فصلهای مهم کتاب «چالشهای سلامت جنسی» است که نویسنده در آن آورده است: «با افزایش تعداد کودکان جدا شده از خانواده، از سال 1377 به بعد، شاهد روند رو به رشد انواع شیوههای مراقبتی در سطح کشور بودهایم. هماکنون بیش از 22 هزار کودک و نوجوان بیسرپرست تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور زندگی میکنند و هرساله به تعداد این کودکان نیز افزوده میشود. با این حال مراقبتهای شبانهروزی یکی از روشهای ناکارآمد و غیر مؤثر بهشمار میآید که همیشه پیامدهای منفی به همراه داشته است. این شیوه مراقبت باعث افزایش جدایی کودکان از محیط خانواده شده و مراقبتهای مبتنی بر جامعه را تضعیف میکند.»
«رشد انسان» عنوان فصل هفتم از کتاب است که نویسنده در آن پیامهای رشدی بلوغ را در چهار سطح دستهبندی کرده است. وي معتقد است که رشد و تحول انسان با روابط درونی بین رشد جسمی، عاطفی، اجتماعی و هوش مشخص میشود. رزاقی در ادامه همين بحث، در تعریف بلوغ نوشته است: «بلوغ یک تجربه عمومی گذر از کودکی به بزرگسالی است که با تغییرات جسمی و عاطفی مشخص میشود.»
آشنایی با انواع رفتارهای جنسی
در فصل دهم که به موضوع «رفتار جنسی» اشاره دارد، رفتارهای جنسی در هفت دسته تمايلات جنسی، خودارضایی، رفتار جنسی مشترک، خویشتنداری جنسی، پاسخ جنسی انسان، تخیل جنسی و کژکاری جنسی معرفی شدهاند.نویسنده در این فصل بیان کرده که تمایلات جنسی بخش مهمی از وجود انسان است و افراد تمایلات جنسیشان را به شیوههای مختلف بروز میدهند.
نویسنده در فصل «سلامت جنسی» به این نکته اشاره میکند که ارتقا سلامت جنسی، نیازمند اطلاعات و نگرشهای ویژهای است که از پیامدهای ناخواسته رفتار جنسی جلوگیری کنند. یادگیری روشهای پیشگیری از بارداری افراد را قادر میسازد تا ضمن داشتن آمیزش جنسی، از بارداری ناخواسته نیز جلوگیری کنند.
«جامعه و فرهنگ» نیز فصل پایانی کتاب حاضر است که با تشریح موضوعاتی از جمله موضوعات جنسی و جامعه، قانون و موضوعات جنسی، موضوعات جنسی و مذهب و موضوعات جنسی و رسانههای گروهي، نقش جنسيت را در چهار سطح دسته بندی ميكند. در این فصل آمده است: «فرهنگها آنچه را که به معنای زن یا مرد بودن است، آموزش میدهند.»
نقش رسانههاي جمعی در آموزش موضوعات جنسی
در ادامه این فصل نويسنده با پرداختن به نقش رسانههاي جمعی در آموزش موضوعات جنسی، اشاره کرده كه رسانهها تأثير عميقی روي اطلاعات، ارزشها و رفتار جنسی ميگذارند. وی معتقد است: «رسانهها اغلب تصويري غيرواقعی از مرد يا زن بودن، عاشق بودن، وظايف والدينی و ازدواج ارائه ميدهند.»
نويسنده در اين كتاب علاوه بر آموزش موضوعات جنسی به كودكان و نوجوانان، والدين و مربيان را نيز مخاطب مباحث مطرح شده قرار داده است.
نخستين چاپ كتاب «آموزش موضوعات جنسی» با شمارگان يکهزار و 100 نسخه در 224 صفحه، به بهاي 12 هزار تومان از سوي انتشارات دانژه منتشر شده است.
نظر شما