سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۲
كتاب «حال دوران» فرصتي براي پژوهشگران عرصه موسيقي

«افشين داورپناه»، پژوهشگر و عضو هيئت علمي جهاد دانشگاهي با اشاره به فقر مطالعات بنيادي در زمينه تاريخ و تئوري موسيقي در ميراث مكتوب فرهنگ اسلامي و به ويژه آثار انديشمندان ايراني، كتاب «حال دوران»را اثر پژوهشي ارزشمندي دانست و آن را فرصتي مغتنم براي پژوهشگران عرصه موسيقي قلمداد كرد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به نقل از پايگاه اطلاع رساني ميراث مكتوب، «افشين داورپناه»، پژوهشگر و عضو هيئت علمي جهاد دانشگاهي با اشاره به انتشار كتاب «حال دوران» نوشته دكتر اكبر ايراني، وي را پِژوهشگري دانست كه با مراجعه به آثار منتشر شده پيشين وي، مي‌توان بر وسواس و دقت علمي‌ او مهر تاييد گذاشت. 

وي گفت: ايراني در آخرين كتاب خود با عنوان «حال دوران» (نگرش جامعه شناختي به موسيقي از جاهليت تا آغاز عباسيان) كوشيده‌است تا به دنبال يافتن پاسخ‌ها و توضيحاتي درباره موضوع فوق‌الذكر باشد.

داورپناه ادامه داد: اين پِژوهشگر با مفروض دانستن تاثيرگذاري شرايط و زمينه‌هاي جغرافيايي(محيطي)، تاريخي، فرهنگي، سياسي و اجتماعي در شكل‌گيري و جهت‌گيري مقوله موسيقي، در كتاب «حال دوران» كوشيده ‌تا سير چگونگي تحولات لغوي و معنايي موسيقي و غناء را بر اساس منابع به جا مانده از سده‌هاي سوم تا پنجم هجري قمري و در سه دوره تاريخي) پيش از اسلام، عصر رسالت و دوره اموي، بررسي كند. 

وي اعلام كرد: به جرات مي‌توان گفت تاكنون در ايران و در ميان كتاب‌هاي موجود درباره تاريخ موسيقي، كتابي را نمي‌توان يافت كه به اين درجه بالا از دقت و چنين مستند، به طور مختصر و مفيد، نمايي كلي و در عين حال دقيق و روشنگر از ادبيات موسيقي‌پژوهي در دايره فرهنگ اسلامي ارايه كرده باشد. 

اين پژوهشگر افزود: در واقع خواننده اين كتاب به راحتي و در يك جا مي‌تواند با تمامي كتاب‌هايي كه در فرهنگ اسلامي در طول چند قرن، از دوران جاهليت تا قرن پنجم هجري قمري، درباه موسيقي نگاشته شده آشنا شود. 

وي فهرست منابعي را كه در پايان اين كتاب ارايه شده‌، فهرستي جامع و كامل از پژوهش‌هاي موسيقي‌شناختي قرون سوم تا پنجم هجري دانست كه به پژوهشگران عرضه مي‌شود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط