این نقاش با اشاره به اینکه باید برای این کتاب یک پیشگفتار تاریخی نوشته می شد اظهارکرد: نویسنده در این کتاب و در ارائه تصاویر مربوط به نگارهها وارد موضوع نشده است و به نظر میرسد تصاویر نگارهها عجولانه انتخاب شدهاند.
مکتبشناسی پیکره؛موضوع مغفول مانده
شین دشتگل ادامه داد: البته نباید از نظر دور داشت که صنعت نشر کشور هنوز برای چاپ تصاویر مجهز نشده است.
این پژوهشگر عرصه نقاشی با اشاره به اینکه فصلبندیهای کتاب در ارتباط با موضوع ارائه شده نیست گفت: جای مکتبشناسی پیکرهها نیز در کتاب خالی است.
وی به عرفان و تصوف ایرانی در عرصه نگارگری نیز پرداخت و افزود: مؤلف در این کتاب به صورت کوتاه به عرفان ابنعربی پرداخته، در حالیکه تصوف ایرانی بسیار گسترده است.
موضوع کتاب؛ عنوانی جذاب
در ادامه نشست نقد و بررسی کتاب «تصویر زن در نگارگری» محبوبه الهی، عضو هیات علمی دانشکده شریعتی به عنوان دیگر سخنران این نشست به بیان نظرات خود درباره کتاب پرداخت.
وی گفت: موضوع و محور قرار دادن زن در نگارگری در نوع موضوعی جالب است و جزء مضامینی است که کمتر به آن پرداخته شده است اما در پرداخت آن از سوی مؤلف میتوان به کاستیهایی اشاره کرد.
الهی با بیان اینکه فصلبندی کتاب حاضر و زیرمحتواهای آن سنخیتی با تیتر اصلی ندارد اظهار کرد: نویسنده در بررسی این موضوع به متون دینی ، ادبی و حکمی پرداخته و به نظر میرسد اصل موضوع تحتالشعاع این موضوع قرار گرفته است.
وی ادامه داد: پوشش زن در هنر نگارگری درای ارزش است و اگر نویسنده قصد بررسی این موضوع را داشته است باید فصلی جداگانه به آن اختصاص می داد.
الهی با اشاره به شتابزدگی مؤلف در ارائه مطالب خود دراین کتاب گفت: شماره تنظیم مطالب و نگارهها تا صفحه 77 مرتب است و بعد از آن ترتیب شمارهها از بین رفته و متاسفانه برخی مطالب و مباحث از سوی مؤلف تکرار شده است.
کتاب نمیخواهد تاریخی و تخصصی باشد
دکتر محمدعلی رجبی، نگارگر و عضو هیات علمی دانشگاه شاهد و مجری اجرای این پروژه با عنوان «نگارگری اسلامی» در پاسخ به نقدهای صورت گرفته گفت: یکی از نقدهای صورتگرفته به کتاب، نبود زیرفصلهای منسجم در کتاب است، در حالیکه باید بگویم، این کتاب نه میخواهد تاریخی باشد و نه اینکه سلسله مباحثی را برای ورود به بحثی تخصصی در نظر بگیرد.
وی این کتاب را مانند قابهای نگارگری دانست که برخی درهم متضاد و ترکیب میشوند.
رجبی در ادامه نشست نقد و بررسی کتاب «تصویر زن در نگارگری» گفت: این کتاب بیشتر جنبه کلاسی دارد.
وی با طرح این سوال که تصویر زن در نگارگری دارای چه وضعیتی است؟ گفت: بخشی از این وضعیت ریشه در قبل از اسلام دارد که البته بعد از ظهور اسلام آنها نیز حفظ شد و بعد از آن نیز تصویر زن در نگارگری متحول شده و صورتهای جدید به وجود آمده است و بیشتر نقاشان نیز به ادبیات روی آوردهاند.
این نگارگر، با اشاره به مجموعه10 جلدی با عنوان نگارگری اسلامی گفت: این کتاب یکی از مجلدات آن مجموعه است و در آن تیپهای مختلف زن در نگارهها بررسی شده است و مدخلی برای ورود به بحث اصلی است.
در ادامه این نشست، راضیه یاسینی، بهعنوان مؤلف این کتاب به پیشینیه تالیف آن اشاره کرد و گفت: این کتاب یکی از مجلدات 10 جلدی درباره نگارگری اسلامی است که البته با فاصله زمانی طولانی منتشر شده است.
وی مبنای بررسی کتاب را تحلیل نمونهها عنوان کرد و خطاب به حاضران گفت: پژوهش انجام شده در این کتاب از نمونههای استادان و پیروان آنها استخراج شده است.
نگارههایی در پرتو متون
یاسینی درباره محتوا و منابع این کتاب اظهار کرد: نگارهها از زیرمتنها استخراج شده است که مبنای آنها متون زیرین دینی، حکمی و عرفانی و ادبی است.
مؤلف کتاب« تصویر زن در نگارگری » با بیان اینکه در متون دینی به دنبال شان و مقام زن بودیم گفت: سه حالت عمده زنانه در نگارهها مورد بررسی قرار گرفت که دچار چه تغییر و تحولی شدهاند.
وی در بیان نتیجه بررسیهای خود گفت: تصویر زن در نگارهها صرفنظر از وضعیت و حالت، عفیف و پاک تصویر شده و مظهر جمال و لطف خداوند معرفی شده است.
نشست نقد و بررسی کتاب«تصویر زن در نگارگری» عصر امروز در محل سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد.
نظر شما