سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۷ - ۱۱:۵۷
تصويري جامع از تاريخ اديان بر اساس قصص قرآن كريم

سريال «حضرت يوسف(ع)» ماحصل سال‌ها تحقيق، مطالعه و مرور منابع داستاني و تاريخي«فرج الله سلحشور» در حوزه قصص قرآني است. اين قصه در قرآن كريم به «احسن القصص» يعني بهترين قصه‌ها معروف است./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، «فرج الله سلحشور» نويسنده و كارگردان سينما و تلويزيون، كارگرداني اين مجموعه تلويزيوني را بر عهده داشته است. پيش از اين، هفده اثر از اين داستان را در گونه هايي چون فيلم سينمايي، انيميشن و سريال در اقصي نقاط دنيا و ايران طي سال هاي اخير تهيه و توليد شده است.

سريال «حضرت يوسف(ع)» ماحصل سالها تحقيقات، مطالعه و تلاش فرج الله سلحشور در حوزه قصص قرآني است. وي پيش از اين نسخه اي از طرح فيلمنامه را آماده كرده بود و پس از اعلام آمادگي مركز سيما فيلم براي توليد سريال با محوريت شخصيت حضرت يوسف(ع)، آن را به مدت 11 ماه تبديل به فيلمنامه 45 قسمتي سريال «حضرت يوسف (ع)» كرد.

اين مجموعه تلويزيوني پس از طراحي و ساخت دكورهايي  چون منزل و چاهي كه حضرت يوسف(ع) در آن مي افتد، مصر، اهرام ثلاثه، قصر عزيز مصر و... به مرحله فيلمبرداري رسيد. اين پروژه طي 32 ماه مقابل دوربين 35 ميلي متري مرحوم «رسول احدي» رفت و در طي اين مدت، بخشي از تاريخ اديان براساس داستاني از قرآن به تصوير درآمد. اين قصه در قرآن كريم به «احسن القصص» يعني بهترين قصه‌ها معروف است.

سريال «حضرت يوسف(ع)» در دكورهاي شهرك سينمايي غزالي، شهرك دفاع مقدس، رودخانه شهرك دفاع مقدس، فرهنگسراي خاوران و ... مراحل فيلمبرداري را پشت سر گذاشت. حدود سه هزار دست لباس دوخته شد و بر تن بازيگران نشست تا تاريخ بار ديگر جان بگيرد. «مجيدميرفخرايي» طراح صحنه و لباس، طي مدت طراحي و ساخت دكورها با تحقيق و تمركز روي معماري خاص مصر دوران باستان، سعي كرد تا نقش به سزايي در خلق اثري جاويدان داشته باشد.

«پيمان يزدانيان» هم موسيقي اين اثر تاريخي را با الهام از موسيقي خاص مصر و به قولي موسيقي نيل ساخت.

زماني كه ساخت اين سريال آغاز شد، ابتدا بازيگر نقش دوران كودكي حضرت يوسف(ع) مقابل دوربين رفت. بعد نوبت به بازيگر نقش نوجواني رسيد و دست آخر هم بازيگر اصلي سريال در نقش حضرت يوسف(ع) جوان مقابل دوربين رفت. به اين ترتيب سه بازيگر مختلف در نقش‌ حضرت يوسف(ع) مقابل دوربين رفتند. «ايمان خسروي» بازيگر نقش كودكي، «حسين جعفري» بازيگر نقش نوجواني و «مصطفي زماني» بازيگر نقش جواني حضرت بودند.

در روايات مختلف خوانده‌ايم كه يوسف پيامبري با زيبايي خيره كننده بوده است. اين مساله از همان زماني كه موضوع انتخاب بازيگر براي نقش جواني حضرت يوسف(ع) مطرح شد، بارها شنيده شده بود. در همان مقاطع خبرهايي درباره احتمال انتخاب يك بازيگر خارجي براي اين نقش مطرح شد. انتخاب بازيگري از لبنان يا تركيه مهم‌ترين گزينه بود. البته در گوشه و كنار هم شنيده مي‌شد كه بازيگراني چون  «پارسا پيروزفر»، «امين زندگاني» و... براي ايفاي اين نقش نامزد شده‌اند. اما در نهايت قرعه به نام مصطفي زماني افتاد؛ بازيگري كه براي ايفاي اين نقش آموزش‌هاي مختلفي را ديده و با حضور در كلاس‌هاي ورزشي و بدن‌سازي فيزيك خود را به اين نقش نزديك كرده است. 

«جمال شورجه» كه به عنوان كارشناس و مشاور در توليد اين پروژه  تاريخي با فرج الله سلحشور همكاري داشته ، در اين زمينه به (ايبنا) گفت: براي ساخت اين سريال به بيش از هفتاد عنوان كتاب، مقاله و متون قديمي رجوع شد و علاوه بر آن تحقيقات گسترده اي انجام گرفت.

اين كارگردان سينما افزود: در اكثر آثاري كه بر اساس زندگي حضرت يوسف(ع) ساخته شده بيشتر به مباحث عشق زليخا به اين حضرت پرداخته شده است، درصورتي كه اتفاقات ريز و درشت و آموزنده ديگري نيز در زندگي اين بزرگوار وجود داشته است.

شورجه با بيان اينكه "در سريال حضرت يوسف(ع) سعي كرديم ناگفته هاي زندگي ايشان را به تصوير بكشيم"، خاطرنشان كرد: بحث عشق زليخا به حضرت يوسف(ع) تنها بخش كوچكي از اين پروژه عظيم تاريخي را شامل مي شود كه مي بايست كوتاه به آن پرداخته مي شد. بقيه داستان به موضوعاتي اشاره دارد كه در آثار ديگر به آن كمتر پرداخته شده است. 

اين مجموعه تلويزيوني از پروژه هاي «الف» سازمان صدا و سيما به شمار مي رود و كار نگارش آن چهارسال به طول انجاميده است.

سريال «حضرت يوسف (ع)» چهارمين قصه قرآني است كه در مركز سيما فيلم ساخته شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط