محمدعلی آقامیرزایی، نویسنده حوزه دفاع مقدس در یادداشتی که به مناسبت بیست و سومین هفته کتاب در اختیار ایبنا قرار داده نوشته است: نیاز به حرکتهای ریشهای برای تبلیغ کتاب در تلویزیون و رسانهها جدی است. باید ارتباط نویسنده و خواننده به شکل دایم برقرار باشد و شبکههای اجتماعی که این روزها سدی در برابر کتابخوانی شده میتواند با برنامهریزی اصولی در خدمت بالا بردن سرانه مطالعه قرار گیرد.
این قصه پر آب چشم فرهنگ ماست. بخشهای دیگر را این روزها کاری نیست. این روزها به کتاب باید پرداخت تا به بهانه هفته کتاب حرفهای درگلو مانده را زد. متولیان کتاب و کتابخوانی به برنامههای سطحی و شعاری بسنده کردهاند. متولیان کتاب در حوزه دفاع مقدس که من برآنم تا در این باب از آن حرف بزنم به تأسی از مسوولان فرهنگی بالا دست چندان مایهای برای معرفی و بسط فرهنگ کتابخوانی در این حوزه نمیگذارند.
به درستی باید اعتراف کرد که این امور فرمایشی و دستوری نیست و از فرهنگ عمومی نشأت میگیرد اما میتوان با سیاستهای تشویقی و درست و نیز با ابتکار عمل کمی در این وانفسای قحطی مطالعه برنامههایی ترتیب داد که کتب دفاع مقدس از این مهجوریت بیرون بیایند. این روزها با گسترش فرهنگ اینترنت و شبکههای اجتماعی شاهد نوعی مقاومت در برابر کتابخوانی هستیم اما همین شبکههای اجتماعی مثل تیغ دو دم میتواند در خدمت تبلیغ و معرفی آثار فاخر و جدی دفاع مقدس و آثار خوب اما معرفی نشده این حوزه قرار گیرد.
حرف بسیار است و مجال اندک اما برای اعتلای فرهنگ کتابخوانی در یک جامعه ابتدا باید مولف و نویسنده به عنوان اصلیترین رکن آفرینش اثر در یک وضعیت ثبات اقتصادی قرار بگیرد. نویسندهای که دغدغه مالی داشته باشد نمیتواند اثری خلق کند که خواننده با آن احساس نزدیکی کند. رکن اولیه برای شروع حرکت اعتلای فرهنگ مطالعه نویسنده است و باید از این نظر نویسنده به شکل منطقی نیاز اقتصادی نداشته باشد.
نیاز به حرکتهای ریشهای برای تبلیغ کتاب در تلویزیون و رسانهها جدی است. باید برنامههای خوانش کتاب و معرفی آن بیشتر و بیشتر شود. باید مسابقه کتابخوانی بین جامعه هدف بگذاریم. باید ارتباط نویسنده و خواننده به شکل دائم برقرار باشد و همین شبکههای اجتماعی که این روزها سدی در برابر کتابخوانی شده میتواند با یک برنامهریزی اصولی در خدمت بالا بردن سرانه مطالعه قرار گیرد.
مردم هنوز هم به دفاع مقدس و فرهنگ و کتابهای آن علاقهمندند و بارها ثابت کردهاند که در صورت جدی گرفتنشان حاضرند وقت و پول خود را برای مطالعه اختصاص دهند. این معضل عزم ملی میطلبد و توجه دلسوزانه. کاش برنامههای کتاب در قالب یک هفته تبلیغی محصور نشود.
نظر شما