سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵
مدیرعامل به‌نشر: اقدامات خانه کتاب صحت ارائه یارانه کتاب را تضمین می‌کند/ مشارکت 5 کتابفروشی به‌نشر در «تابستانه کتاب»

جواد محمدزاده مقدم، مدیرعامل انتشارات آستان قدس رضوی «به‌نشر» با اشاره به مزیت‌های شیوه جدید ارائه یارانه کتاب در طرح «تابستانه کتاب» گفت: موسسه خانه کتاب با ایجاد زیرساخت‌های نرم‌افزاری و اقداماتی چون ارسال تأییدیه خرید به تلفن همراه خریدار، صحت اجرای این طرح را تضمین کرده است.

جواد محمدزاده مقدم در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره نحوه توزیع یارانه کتاب در طرح «تابستانه کتاب» اظهار کرد: تاکنون مدل‌های مخلفی از ارائه یارانه کتاب در کشور به اجرا درآمده که هر کدام به نوعی با نقایص و اشکالاتی روبه‌رو بودند؛ ارائه یارانه به کاغذ از جمله طرح‌هایی بود که باعث به وجود آمدن تعداد زیادی از ناشران کاغذی شد که در عمل تعداد کمی از آن‌ها فعال بودند.

مدیرعامل انتشارات آستان قدس رضوی افزود: ارائه مدل‌های دیگری که در قالب توزیع بن‌های کاغذی و در ادامه الکترونیک اجرا شد نیز با ایجاد بازارهای خرید و فروش، در معرض آسیب‌ها و رانت‌های مختلفی قرار گرفت، به‌طوری‌که این یارانه به دست مصرف‌کننده اصلی خود نمی‌رسید.

وی با اشاره به اجرای طرح «تابستانه کتاب» گفت: امروز یارانه کتاب از سوی کتابفروشی‌ها به‌صورت مستقیم به دست مصرف‌کننده واقعی خود می‌رسد و مصرف‌کننده می‌تواند کتاب موردنظر خود را به‌طور مستقیم انتخاب و از یارانه خود بهره‌مند شود. موسسه خانه کتاب نیز با ایجاد زیرساخت‌های نرم‌افزاری و اقداماتی چون ارسال تأییدیه خرید به تلفن همراه خریدار، صحت اجرای این طرح را تضمین کرده است.

محمدزاده مقدم در ادامه درباره کیفیت حضور انتشارات آستان قدس رضوی در طرح «تابستانه کتاب» عنوان کرد: ما به دو دلیل در طرح‌های پیشین «کتابفروشی به وسعت ایران» و «عیدانه کتاب» شرکت نکردیم؛ نخست این‌که ما در فروشگاه‌ها «به‌نشر» طرح‌های تخفیفی مختلفی را برای مخاطبان درنظر داریم که این تخفیف‌ها را به وسیله سامانه‌ای که برای این موضوع پیش‌بینی کردیم، به مناسبت‌های مختلف به مخاطبان ارائه می‌کنیم.

مدیرعامل انتشارات آستان قدس رضوی در تشریح دومین دلیل عدم شرکت در طرح‌های قبلی افزود: از آنجا که ما یک موسسه نیمه دولتی و نیمه خصوصی هستیم و سیستم مالی مشخص و تقریباً سربه‌سری داریم، به دلیل این‌که از پرداخت به موقع یارانه‌های کتابفروشان از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اطمینان حاصل نکرده بودیم، ریسک شرکت در این طرح را نپذیرفتیم؛ چراکه عدم پرداخت به موقع سیستم مالی ما را با اشکالاتی مواجه می‌کرد که این مهم‌ترین دلیل عدم مشارکت ما بود.

وی ادامه داد: اجرای موفق این طرح‌ها و پرداخت به موقع از سوی اجراکنندگان ما را نیز به مشارکت در «تابستانه کتاب» ترغیب کرد و به این‌صورت انتشارات آستان قدس رضوی در نخستین حضور خود در این طرح‌ها، از مجموع 15 فروشگاه فعال خود در سطح کشور، پنج فروشگاه را در «تابستانه کتاب» مشارکت داد که از این میان چهار فروشگاه در مشهد و یک فروشگاه در تهران قرار دارند.

محمدزاده مقدم درباره سقف دو میلیون تومانی یارانه اختصاص یافته به کتابفروشی‌ها نیز گفت: به‌نظر من بهتر است که میزان یارانه کتابفروشی‌ها براساس توان و ظرفیت کتابفروشی‌ها درنظر گرفته شود، چراکه به‌عنوان مثال تنها در یکی از فروشگاه‌های ما که در جوار حرم رضوی قرار دارد، روزانه مبلغ هفت میلیون فروش رقم می‌خورد که اختصاص دو میلیون تومان یارانه در یک ماه، به هیچ‌وجه پاسخگوی حجم مراجعه‌کنندگان آن نیست.

مدیرعامل انتشارات آستان قدس رضوی اظهار کرد: تصور می‌کنم برگزاری بیش از دو دوره از این طرح‌ها و به‌دست آوردن ارزیابی نسبی از فعالیت فروشگاه‌های مختلف و امتیازدهی به آن‌ها زمینه اختصاص یارانه براساس توان و ظرفیت هر کتابفروشی را فراهم کرده باشد.

وی همچنین درباره کیفیت اطلاع‌رسانی «تابستانه کتاب» افزود: ما از طریق شبکه اطلاع‌رسانی مخاطبان «به‌نشر» درباره اجرای «تابستانه کتاب» در پنج فروشگاه عضو این طرح اطلاع‌رسانی کردیم، اما آن چیزی که به لحاظ رسانه‌ای برای تبلیغ این طرح انتظار داشتیم، برآورده نشد. با این‌که اقداماتی در این زمینه انجام شده، اما همه‌گیر شدن آن و جا افتادن بین مردم موضوعی بود که به‌نظر من محقق نشد.

محمدزاده مقدم گفت: امیدوارم با اطلاع‌رسانی بهتر در طرح‌های آتی، تعداد کتابفروشان بیشتری در این طرح شرکت کنند و همچنین شاهد حضور تعداد بیشتری از فروشگاه‌های «به‌نشر» در این طرح‌ها باشیم، چراکه فکر می‌کنم یکی از دلایل پیشتازی استان خراسان رضوی در طرح «تابستانه کتاب» اضافه شدن فروشگاه‌های «به‌نشر» نسبت به طرح قبلی بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها