داوود حسینی، مدرس دانشگاه درباره کتاب «فساد آکادمیک» گفت: این کتاب به موضوع تحلیل روایت کنشگران دانشگاهی درباره فساد میپردازد و میتوان گفت این نخستین اثری است که با تحلیل روایت به فساد آکادمیک پرداخته است.
وی به فصلهای کتاب نیز اشاره کرد و افزود: مساله، چهارچوب نظری، روش پژوهش، سیمای آموزش عالی در ایران، تحلیل کنش فساد از طرف استاد به دانشجو، تحلیل کنش فساد از طرف دانشجو به استاد، تحلیل کنش فساد سایر کنشگران سازمان علم، فساد در مقالات علمی و پژوهشها، فساد در پایاننامهها، فساد در کتابها، علل فساد دانشگاهی، راهبردهای مبارزه با فساد دانشگاهی و ارتقا عناوین اصلی فصول کتاب را تشکیل میدهند.
مدیر پیشین مرکز مطالعات ارتقاء سلامت اداری و مقابله با فساد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران یادآور شد: عمده فصول بر اساس روایتهایی است که از سوی استادان، دانشجویان، کارمندان وپژوهشگران گردآوری شده است. برای هر یک از این فصول به طور مثال فساد در پایاننامهها 9 روایت نوشته شده است و بیان شده که پایان نامه را خریدهاند و به چه میزان و از کجا و با چه مکانیسمی آن را خریداری کردند. اگر دادهها ساختگی بوده به چه صورت بوده است. همچنین درباره فساد در کتابها نیز روایتهایی بیان شده است که به تحلیل فساد کمک میکند. بنابراین تجربیات و ادراکات کنشگران در این کتاب بیان شده است. به طور مثال در کتاب روایت فردی آمده است که خودش برای دیگران کتاب یا مقاله مینویسد و بیان کرده که چقدر از این موضوع ناراحت است که در اجبار باید چنین کاری کند!
حسینی گفت: البته در کتاب به صورت خاص بیان نشده است که چرا افراد پایاننامه نویس میشوند، چون اینجا باید گونهشناسی از پایاننامهنویسان داشت، اما به هر حال این گونه نیست که همه این افراد از روی نیاز مالی دست به چنین کاری بزنند و تلاش ما در این کتاب این بوده که فساد آکادمیک را بررسی کنیم.
به گفته این پژوهشگر، کتاب «فساد آکادمیک» به احتمال زیاد تا پایان سال جاری منتشر و در دسترس علاقهمندان قرار خواهد گرفت.
وی در پایان نیز از تالیف کتاب دیگری با عنوان «فساد: تاریخچه، مفاهیم، نظریهها، روشها و ابزارهای سنجش» خبر داد و گفت: این کتاب نیز به مباحث و بحثهای روشی، تاریخچه، مفهومپردازی و... در حوزه فساد میپردازد و هم اکنون در حال نگارش آن هستم.
نظر شما