سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵
ضرورت استفاده از سامانه جامع چاپ و نشر در سراسر کشور

​مهرزاد دانش؛ مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در تلاشیم از این پس با پیش‌بینی برنامه‌های آموزشی و اطلاعرسانی علاوه بر هم‌اندیشی و رایزنی با همکاران خود در استان‌ها زمینه تعامل و همفکری بیشتری را با همکاران خود فراهم کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست هم‌اندیشی کارشناسان چاپ و نشر استان‌ها صبح امروز سه‌شنبه دوم مرداد ماه با حضور مهرزاد دانش؛ مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از کارشناسان واحد چاپ و نشر استان‌ها در هتل مارلیک تهران برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست، مهرزاد دانش در سخنانی با اشاره به ضرورت برگزاری این جلسات گفت: یکی از مسائلی که همواره توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید شده است و از  سیاست‌های اصلی این وزارتخانه به شمار می‌آید برقراری تعامل مناسب و محکم بین ستاد و مرکز و مجموعه‌های استانی در شهرهای مختلف به شمار می‌آید.
 
وی ادامه داد: ما در اداره کل چاپ و نشر از طرق مختلف مثل مکاتبات اداری، تماس تلفنی و برگزاری دوره و کارگاه‌های آموزشی تلاش داریم این تعامل را برقرار کنیم اما جای خالی نشستی که همکاران استانی رو در روی هم قرار گیرند و با هم صحبت کنند خالی بود.
 
دانش با بیان اینکه برگزاری چنین نشست‌هایی به منزله فرصت و چالش برای دست‌اندرکاران و فعالان این حوزه به شمار می‌آید، عنوان کرد: تلاش داریم با برگزاری چنین برنامه‌هایی علاوه بر هم‌اندیشی و رایزنی با همکاران خود در استان‌ها زمینه تضارب افکار را نیز فراهم کنیم و از آنجایی که چندسالی از آخرین نشست همکاران در تهران می‌گذشت تصمیم به برگزاری این برنامه کردیم.
 
مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تعامل با اصحاب صنف برای شناسایی مسائل و مشکات مبتلا‌به در این حوزه، توضیح داد: با احیای این نشست تلاش داریم برخی خلاءها و چالش‌ها در مواجهه به مراجعه‌کنندگان در بحث چاپ را در ارتباط با همکاران ستادی و استانی بررسی کنیم.


 
وی با اشاره به برنامه پیش‌بینی شده برای حاضران این برنامه دو روزه گفت: در نخستین روز به کلیات و طرح موضوعات و مسائل مختلف در حوزه چاپ و قوانین و آیین‌نامه‌های مرتبط با این حوزه می‌پردازیم و در روز دوم به بررسی از دو چاپخانه می‌پردازیم، امروز ما به موضوعات مرتبط در مرکز استان‌ها، متقاضیان و درخواست‌های اداری می‌پردازیم .
 
دانش همچنین به محور چهارگانه مباحث روز نخست این هم‌اندیشی اشاره کرد و گفت: اولین موضوع به مبحث دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها و قوانینی اختصاص دارد که به عنوان الگوی حقیقی و حقوقی در مجموعه ما به شمار می‌آید و در آن به بسیاری از موارد قانونی مانند دستورالعمل‌های مختلف و پراکنده اشاره می‌شود. موضوعاتی که تلاش کردیم همه آ‌ن‌ها را منسجم کنیم تا در قالب دستورالعمل توسط معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تایید و به استان‌ها ابلاغ کنیم.
 
به گفته وی، دومین مبحث این حوزه به سامانه جامع چاپ و نشر اختصاص دارد که بیش از سه سال از راه‌اندازی آن می‌گذرد اما بسیاری از کارها و برنامه‌‌ها در استان‌ها هنوز به صورت دستی انجام می‌شود در حالی که همکاران باید به سمت استفاده از این سامانه بروند زیرا این کار علاوه بر اینکه انجام کارها را تسریع می‌کند و علاوه بر آن کارها را برای ارباب رجوع تسهیل می‌کند.
 
دانش تاکید کرد: پتانسیل‌های این سامانه بسیار زیاد است و البته همکاران ما باید خود را با این سامانه وفق دهند و به زودی که محورهای جدیدی از این سامانه رونمایی خواهد شد همکاران می‌توانند از این ظرفیت به خوبی استفاده کنند.
 
مدیرکل دفتر چاپ و نشر با اشاره به سومین مبحث این نشست،‌ گفت: این بخش به موضوع تخلفات اختصاص دارد و برخی از همکاران که به صورت سنتی این موضوع را دنبال می‌کنند در بسیاری از موارد همکاران باید در ارتباط با مرکز استان و شهرها موارد قانونی و مرجع نهایی را معرفی کند.
 

وی با بیان اینکه مباحثی درباره هیات انتخاب خرید کتاب برنامه دیگر ما است، گفت: در این بخش نیز برخی نکات مهم درباره ارسال کتاب از استان‌ها به مرکز و مناسبات مالی و حقوقی و لزوم رعایت برخی موارد توسط همکاران ارائه می‌شود.
 
در بخش دیگری از این مراسم علی‌اکبر ابراهیمی؛ معاون اداره کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ  و ارشاد اسلامی نیز در سخنانی به تبیین قانون و اهداف آئین‌نامه و دستورالعمل چاپ اشاره کرد و گفت: بحث انتقال برخی از وظائف و واگذاری بخشی از مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وزارت صنعت، معدن و تجارت نکته مهمی است که در طول این ماه‌ها پیگیری می‌شود ولی برخی از همکاران ما اطلاعات کاملی از این موضوع ندارند.
 
وی افزود: در این زمینه تمام تکالیف دفتر چاپ غیر از مبحث واردات و صادرات ادامه دارد و اکنون فقط مبحث نظارت محتوایی  و مجوز تاسیس چاپخانه مثل سابق توسط این دفتر دنبال می‌شود.
 
ابراهیمی همچنین در سخنان خود به صدور پروانه تاسیس واحدهای چاپی توسط اتحادیه‌های صنفی اشاره کرد و گفت: در این زمینه هیچ اتحادیه‌ای حق صادر کردن پروانه کسب قبل از صدور پروانه قبل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ندارد و این موضوع باید مورد توجه همکاران ما در استان‌ها قرار گیرد.
 
به گزارش ایبنا، دومین روز این نشست که صبح فردا چهارشنبه سوم مرداد برگزار می‌شود، به بازدید کارشناسان دفاتر چاپ و نشر از چاپخانه نقش الماس و شرکت چاپ افست با هدف آشنایی با تحولات و پیشرفت‌ چاپخانه‌ها در تهران طی سال‌های اخیر اختصاص دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها