هومن نامور با بیان اینکه بازار تولید و پخش کتاب در تغییر ذائقه و سلیقهی مردم تاثیرگذار است تاکید کرد: دلالان پشت قضیهی این آشفته بازار کتابهای سخیف روانشناسی حضور پررنگی دارند.
وی کتابهای مرتبط با روانشناسی را از پرفروشترینهای بازار کتاب ایران عنوان کرد و از نشر و چاپ کتابهای سخیف و پوپولیستی (عامهپسند) در حوزهی روانشناسی انتقاد کرد.
نامور گفت: آثار سخیف، بازار کتابهای روانشناسی را بلعیده است و حجم تولید آثار اینچنینی و عرضهی آن، ذائقه و سطح انتظار خوانندگان این حوزه را خدشهدار کرده است.
وی بر لزوم خرید کتابهای خوب و سلیقهساز تاکید کرد و گفت: تا زمانی که خریدار کتابهای سطح پایین و سخیف باشیم کتابهای فاخر را به حاشیه راندهایم و به دلالانی که تنها به دنبال درآمد بالا هستند کمک کردهایم.
این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه بازار تولید یا پخش کتاب در تغییر ذائقه و سلیقهی مردم تاثیرگذار است تاکید کرد: دلالان و کارترها، پشت قضیهی این آشفته بازار کتابهای سخیف روانشناسی حضور پررنگی دارند.
هومن نامدار از کتابخوان نبودن کتابفروشان انتقاد کرد و گفت: دیگر کمتر کتابفروشی را سراغ داریم که کتاب را بشناسد یا بخواند و راهنمای خوبی برای خرید کتابهای خوب باشد. آنچه امروز میبینیم دلالان کتاب هستند که در پشت تیراژ بالای فروش به منافع شخصی خود میاندیشند و با اخلال در پخش و به تبع آن در تقاضا و تولید آثار سلیقه مخاطب را تنزل میدهند.
وی خواستار دقت نظر در انتخاب آثار فرهیختهی حوزهی روانشناسی شد و گفت: اثری را نخرید که تنها در شکل بصری جذاب است و به لحاظ محتوایی هیچ تحرکی در اندیشهی شما ندارد.
این نویسنده و پژوهشگر حوزهی روانشناسی تاکید کرد: با خرید کتابهای دم دستی و سخیف ناشران را به تداوم کارشان تشویق نکنید.
وی افزود: این اصل که هر کتابی ارزش یک بار خواندن را دارد دیگر منسوخ شده است.
وی در پایان تاکید کرد : زمان شما ارزش دارد و هر کتابی ارزش خواندن ندارد و باید برای ذائقهتان ارزش قائل شوید و برای هر کاری که ویترین جذابی دارد هزینه نکنید.
سیودومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با شعار «خواندن توانستن است» از 4 تا 14 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار میشود
نظر شما