چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲
چرا کتاب‌فروشی «بامداد کتاب» به فست‌فودی تبدیل شد؟

مهدی صادقی، با سابقه 17 ساله در حوزه نشر ورزشی، تعطیلی کتاب‌فروشی گروه انتشاراتی «بامداد کتاب و ورزش» و تبدیل آن به فست‌فودی را ضعیف بودن بازار نشر تخصصی و کاهش مخاطب می‌داند.

مهدی صادقی، مدیرمسئول گروه انتشاراتی «بامداد کتاب» و «ورزش» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره تعطیلی کتاب‌‌فروشی این گروه نشر بیان کرد: دو سال پیش، یک کتاب‌‌فروشی در خیابان انقلاب، ابتدای خیابان فخر‌رازی، کوچه نیک‌پور افتتاح کردیم اما بعد از دو سال، کاربری فروشگاه را تغییر دادیم و فست‌فودی افتتاح کردیم. تعطیلی این کتاب‌فروشی به دلیل شرایط سخت اقتصادی بود و می‌خواهم مسئولان بدانند از سر اجبار تن به این تصمیم دادم.
 
وی در بیان مهم‌ترین دلیل تعطیلی کتاب‌فروشی‌اش گفت: با توجه به کاهش مخاطب کتاب‌های ورزشی، کتاب‌فروشی کارایی نداشت؛ علاوه‌براین پیش‌بینی می‌کردیم تعطیلی کتاب‌فروشی تاثیری بر میزان مشتری‌های ما ندارد.
صادقی اضافه کرد: پاخور کتاب‌فروشی‌ ناشران تخصصی در مقایسه با ناشران عمومی، ضعیف است؛ به‌‌ویژه اگر در راسته کتاب‌فروشی‌های خیابان انقلاب هم نباشد.  

این ناشر درباره تاثیر ارائه تسهیلات مختلف به کتاب‌فروشی‌‌ها از‌جمله معافیت مالیاتی ادامه داد: شاید نهایت مالیات این کتاب‌فروشی طی یک سال بین پنج تا 10 میلیون تومان محاسبه می‌شد؛ به همین خاطر پرداخت مالیات چندان در توان مالی کتاب‌فروش تاثیر‌گذار نبود؛ بلکه پایین بودن میزان فروش در کتاب‌فروشی مشکلی اصلی بود.

وی افزود: کتاب‌فروشی، ویترین است و ما تصور می‌کردیم با اضافه کردن یک ویترین جدید، توان اقتصادی نشر افزایش پیدا می‌کند اما شرایط اجازه نداد.  

مدیرمسئول گروه انتشاراتی «بامداد کتاب و ورزش» با اشاره به سابقه 17 ساله در حوزه نشر کتاب‌های ورزشی افزود: از سال 1386 تا سال 90 بازار کتاب‌های ورزشی قابل‌قبول بود اما با توجه به شرایط اقتصادی، کاهش تولید کتاب، افزایش قیمت کاغذ و در نتیجه افت شدید شمارگان کتاب وضعیت تولید را به شدت ضعیف کرد.

وی گفت: وضعیت بازار به‌گونه‌ای است که دو نشر «بامداد کتاب» و «ورزش» به‌عنوان دو ناشر پُرکار سال‌های گذشته، این روز‌ها با چند عنوان کتاب فوتبالی، بدن‌سازی و پرورش‌اندام سرپا است. 

به گفته این فعال حوزه نشر، بازار منابع تخصصی این حوزه دیگر توانمند نیست چراکه دانشجو دیگر سراغ کتاب نمی‌رود؛ حتی از متن عکس‌برداری می‌کند و کتاب نمی‌‌خرد. مجموع این شرایط زمینه‌ساز تعطیلی کتاب‌‌فروشی شد.

وی با تاکید بر عملکرد رسانه‌ها بر افزایش توجه مخاطب به حوزه نشر ورزشی گفت:  جالب است که برنامه «ستاره‌ساز» بر فروش کتاب‌های فوتبالی تاثیر ‌گذاشته به‌طوری که در نمایشگاه، مجموعه کتاب‌های فوتبالی نشر ما از سوی مخاطبان این برنامه تلویزیونی مورد استقبال قرار گرفت.
 
صادقی افزود: در حال حاضر اما میزان تولید را کاهش داده‌ایم. پیش از این براساس آمار پذیرش دانشجوی رشته‌های تربیت‌بندی، نیاز بازار را ارزیابی و به تولید کتاب اقدام می‌کردیم؛ به‌عنوان مثال، دانشگاه دولتی سالانه 1000 تا 1200 و دانشگاه‌های آزاد و علمی، کاربردی نزدیک به 5600 دانشجوی در رشته تربیت بدنی خروجی دارد و ما با توجه به این جمعیت شمارگان را تعیین و تولید کتاب داشتیم.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ستاره ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۸
    بسیار مطلب جالبی بود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها