مطلبی که خواندید بخشی از مجموعه «پدر مهربان، خاطراتی از رفتار حضرت امام خمینی(س) با کودکان و نوجوانان» بود که به کوشش سیداحمد میریان از سوی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) منتشر شده است. روحالله الموسوی الخمینی (ره) به عنوان رهبر انقلاب اسلامی ایران، مرجع و سیاستمدار دینی، نامی آشنا و شناختهشده در سطح جهان است اما اگر از شهرت ایشان به عنوان رهبر انقلاب مردم ایران و مرجع و سیاستمدار دینی،بگذریم، دارای ابعاد شخصیتی برجستهای بودند که میتواند به عنوان مربی اخلاق، در موضوعات مختلف الگویی برای مردم، مخصوصا کودکان و نوجوانانی باشد که در پی یافتن راهی درست برای ساختن فردای خود و ادامه زندگیشان هستند. و به گفته یادگار امام «کسانی که با زندگی و سیر نهضت حضرت امام آشنایی دارند به این نکته واقفند که امام بیش از آنکه یک سیاستمداری قاطع و انقلابی باشد و پیش از آنکه به عنوان مرجعی عام زعامت دینی و مرجعیت را معنایی تازه بخشد یک مربی بزرگ و معلمی نمونه بود».
14 خردادماه سالروز درگذشت امام خمینی (ره) است، بیشک یکی از سادهترین و در عینحال مهمترین راههای شناخت ابعاد شخصیتی امام خمینی (ره) مطالعه آثاری است که در این زمینه به قلم نویسندگان به رشته نگارش درآمده است. از جمله این آثار میتوان به کتاب «امام آمد»، «امام خمینی(ره)» نوشته امیرحسین فردی، «قصه بهار» سروده حمید هنرجو، «حرف تازه» سروده حمیدرضا داوودی، «پلکانی از نور» سروده سیداحمد میرزاده، «مسافر بنفشهها» سروده حمید هنرجو، «مهربانتر از نسیم» نوشته جمعی از نویسندگان و مجموعه 20 جلدی «امام و کودکان» نوشته حجتالاسلام ابوالفضل هادیمنش اشاره کرد.
اما این آثار تا چه اندازه به دست مخاطبانشان رسیدهاند و توانستهاند کودکان و نوجوانان را با سیره امام خمینی (ره) آشنا کرده و به الگوبرداری از این معلم اخلاق، سوق دهند. احمد عربلو از نویسندگان حوزه کودک و نوجوان است که آثاری هم با موضوع امام خمینی (ره) منتشر کرده است. از جمله این آثار میتوان به «مهربانتر از نسیم» و «فرمانده مهربان قلبها» اشاره کرد. او در این باره میگوید: بدون شعار و تعصب، باید بگویم امام خمینی (ره) شخصیتی استثنایی داشت و نویسندگان بسیاری تلاش کردهاند در کتابها و مقالات مختلف به ابعاد مختلف سیاسی، شخصیتی و زندگی ایشان بپردازند اما از بعد تربیتی شاید آثار کمتری داشته باشیم.
این نویسنده کودک و نوجوان، میافزاید: من هم زمانی که در مجله شاهد نوجوان کار میکردم و حدود 200 مطلب درباره امام خمینی (ره) در بخشی به نام «از چشمهسار جوانان» منتشر کردم. مادر این بخش داستانهایی از زندگینامه امام خمینی (ره) را منتشر میکردیم. در طول 10 سالی که این مجله منتشر شد، حدود هزار شماره از آن چاپ شد و در همه این شمارهها مطلبی درباره امام خمینی (ره) ارائه میشد. برای نوشتن این مطالب مجبور بودم زندگینامه امام (ره) و آثاری که درباره ایشان منتشر شده است، را مطالعه کنم و در این مطالب به نکات اخلاقی و تربیتی فراوانی رسیدم که برایم جالب و آموزنده بود. مثلا در یکی از این مطالب به زمانی اشاره شده بود که امام خمینی (ره) در بیمارستان بستری بود. وقتی یکی از نوههایشان از قم به دیدارشان میرود، امام میپرسد که «چرا تحصیلت را در قم رها کردهای و به بیمارستان آمدهای؟ اگر میخواهی از تو راضی باشم باید به قم برگردی و به تحصیلت ادامه دهی.» براین اساس پرداختن به زندگی امام (ره) به لحاظ تربیتی جای کار زیادی دارد و میتوان در قالب داستانهای بلند و کوتاه، به ابعاد مختلف آن پرداخت.
عربلو در ادامه با اشاره به آثار جدیدش در این حوزه میگوید: من به عنوان نویسنده تا جایی که توانستهام این کا را انجام دادهام و در حال حاضر هم مشغول کار روی مجموعهای هستم درباره اسرای ایرانی، برای گروه سنی نوجوان و در این مجموعه داستانها که برگرفته از خاطرات اسرای ایرانی است، به صورت غیرمستقیم به عشق و علاقه و ارتباطات معنوی اسرا با امام خمینی (ره) اشاره کردهام. اما گمان میکنم جای کار زیادی در این زمینه وجود دارد و نویسندگان باید اهتمام بیشتری به تولید مطالب در این حوزه بورزند.
او در ادامه دلیل عدم آشنایی اغلب کودکان و نوجوانان با ابعاد شخصیتی و اخلاقی امام (ره) را پایین بودن آمار مطالعه، عنوان میکند و میافزاید: پایین بودن آمار مطالعه سبب شده دانش واطلاعات بچهها در حوزههای مختلف کم باشد و مختص به این موضوع نیست. البته دلیل دیگر کمتر دیده شدن کتابهای تالیفی، آثار ترجمه شدهای است که به صورت فلهای وارد بازار میشود و مانند آفت وارد ادبیات کودک و نوجوان شده است و بچهها را از مطالعه کتابهای تالیفی دور کرده است و باید تلاش کنیم این رغبت در بچهها ایجاد شود.
عربلو همچنین تاکید میکند: البته نباید از این مساله هم غافل شد که ما نویسندگان هم در تولید محتوای جذاب و پرداختن به سوژههای بکر، ضعیف عمل کردهایم. علاوه براین در کتابآرایی و کتابسازی هم ضعیف عمل کردهایم و نتوانستهایم کتابهای باکیفیت و جذابی برای بچهها تولید کنیم و از جذابیتهای نوشتاری فاصله گرفتهایم و قالبهای خوبی را برای انتقال مفاهیم انتخاب نکردهایم.
این نویسنده یادآوری میکند: باتوجه به افزایش کیفیت کتابها از نظر محتوا و کتابسازی جذاب در خارج از کشور، ما داریم درجا میزنیم و صنعت نشرمان نسبت به گذشته نحیفتر شده است. نویسندگان به دلیل اوضاع صنعت نشر و حقالتالیف پایین انگیزه زیادی برای پرداختن به سوژههای ناب و صرف وقتهای طولانی برای تولید محتوای باکیفیت نداردند. در این راستا دستاندرکاران کتاب کودک باید سراغ راههایی بروند که میزان تاثیرپذیری و جذابیت کتابها افزایش یابد.
نظر شما