چهل و هشتمین مجله شفاهی کانون کودک و نوجوان خانه تیاتر «توکا» منتشر شد.
در ابتدای این جلسه مهدی قلعه رئیس کانون کودک و نوجوان خانه تئاتر گفت: از سال 90 حدود هشت سال است که مجله شفاهی توکا هر ماه توسط این انجمن منتشر میشود و در هر شماره به یک موضوع تخصصی کودک و نوجوان میپردازد. اما تاکنون به رویکرد دینی نپرداختهایم و این جلسه میتواند فتح بابی باشد تا جلسات دیگری نیز با این موضوع برگزار شود.
قلعه همچنین گفت: شاید یکی از دلایل انتخاب این موضوع ماه مبارک محرم باشد اما هرگز بر این باور نیستیم که تئاتر دینی مقطعی و تنها مختص به ماههای خاصی باشد، همینطور که تئاتر دینی تنها تئاتر عاشورایی نیست و گاه یک قصه قرآنی یا یک نمایش انسانی میتواند یک اثر دینی باشد.
پس از او محمود فرهنگ در خصوص تاثیر منفی شرایط اقتصادی بر تئاتر کودک این چنین توضیح داد: هزینه بردار بودن و مسائل اقتصادی و تغییر ذائقه مخاطب در آثار کودک سبب کم کاری برخی هنرمندان تئاتر دینی در این حوزه شده است. به این شرایط عدم ارائه نمایش کودک به شکل بی چیز و تبدیل این نوع نمایش به نمایشهایی بسیار شلوغ و هیجانی را که بیافزاییم، مسبب به حاشیه رفتن تقریبی تئاتر دینی از تئاتر کودک را در مییابیم، این در حالی است که بخشی از تئاتر کودک تئاتر دینی است.
فرهنگ در خصوص مفاهیم قابل استفاده دینی در تئاتر کودک گفت: استفاده از مفاهیم دینی، موضوعیت گرفتن از زندگی و شخصیت ائمه(ع)، حضرت زهرا(س)، حضرت علی(ع)، پرداختن به داستان و جانمایه واقعه عاشورا، پرداختن به موضوع رضوی، پرداختن به سیره و زندگی حضرت قائم(عج) و پرداختن به زندگی و شخصیت افراد موثر در تاریخ اسلام از مواردی هستند که می توان برای تولید تئاتر دینی کودک از آنهابهرهبرداری کرد. همانطور که قابل مشاهده است موضوع برای پرداختن به چنین مقولهای کم نیست اما برای تئاتر کودک هنوز نتوانستهایم از زندگی چهارده معصوم استفاده کنیم و آن را بر صحنه تصویر کنیم. اگر هم نمایشی تولید شده است نه در خصوص خردسالی و نوجوانی معصومین و شخصیتهای دینی بلکه در خصوص بزرگسالی آنهاست.
او با اشاره به جای خالی تئاتر دینی در گونههای تئاتری گفت: ما کمتر به سوی نمایشهای ایمانگرا رفتهایم، در صورتی که طبق پژوهشهای فرهاد ناظرزاده کرمانی در کتاب «ایمانگرایی در ادبیات نمایشی» ادیان دیگر از هزاران سال پیش برای ترویج دین خود به زبان نمایش تلاش کردهاند که با توجه به این موضوع در مییابیم ما آنچنان در این خصوص برنامهریزی و تلاش نکردهایم. موضوعات بررسی شده در این نگارش حول محور نمایشنامههایی با موضوع جهاد و شهادت، تسلیم و رضا به مشیت الهی، رستگارگرایی، دین سروران، نیکو کاری، فلسفه دینی، تحلیل و اعتراض دینی و نمایشهای آرمانگرایانه میچرخد.
اين کارگردان تئاتری همچنین به این موضوع اشاره کرد که: توجه به رفتار و شایستگیها در کودکی بسیار مهمتر از بزرگسالی است، اروپاییها برای تئاتر کودک خود برنامههای ده ساله دارند. تئاتر کودک سرمایه و حمایت بیشتری نیاز دارد تا بتواند در مسیر اصلی خود قرار گیرد.
مدیر دفتر تئاتر دینی در خصوص چگونگی مساعدت دفتر تئاتر دینی به برگزاری نمایشهای دینی کودک و نوجوان افزود: طبق جلسات پی در پی با آموزش و پرورش استان تهران و پیشنهاد ما مبنی بر اختصاص یک سالن آمفی تئاتر در هر منطقه به تئاتر دینی دانشآموزی، این امکان هست که نمایش کودک خلاقانهای تولید شود و در مدارس نیز اجرا شود، یکی از سالنهایی که اکنون میتوان از آن استفاده کرد، تالار فرهنگ است که میتوان برای اجرای تئاتر کودک در آن رایزنی کرد.
وی در پایان اضافه کرد: ما حاضریم در حد بضاعت خود به گروهها کمک کنیم تا نمایشهایی دینی برای دانشآموزان تولید و اجرا شود، ما میتوانیم با مسئولین کانونها وارد گفتوگو شده و نمایشهایی با کمک جمع حاضر برای دانشآموزان تولید کنیم، حاضران این جلسه توانایی، سالها فعالیت و تخصص دارند و ما نیز به این کمک و این تعامل احتیاج داریم.
نظر شما