چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶
سازمان‌ها و نهاد‌ها در نمایشگاه کتاب ‌تهران غرفه ندارند

قادر آشنا، از حذف حضور نهاد‌ها و سازمان‌‌ها در سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد و گفت: تجربه نشان داده این حضور‌ها برای این سازمان‌ها و همچنین نشر، دستاوردی نداشته است و موجب فربگی نمایشگاه شده.

قادر آشنا، مدیر‌عامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره تغییر آئین‌نامه نمایشگاه کتاب تهران بیان کرد: می‌دانیم هر آئین‌نامه به بازنگری و تجدید نظر نیاز دارد؛ بنابراین با تشکیل کارگروه 9 نفره متشکل از نمایندگان معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنف و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران جلسات بسیار فشرده؛ حتی بیش از چهار ساعته تشکیل شد.

وی با اشاره به یکی از موارد بازنگری شده در آئین‌نامه نمایشگاه کتاب تهران، بیان کرد: یکی از اقدامات در جریان  بازنگری آیین‌نامه نمایشگاه، حذف سازمان‌ها و نهاد‌ها در نمایشگاه کتاب تهران است؛ چراکه این نهاد‌ها معمولا در رویداد‌های مختلف فرهنگی فرصت حضور دارند؛ اما تجربه نشان داده این حضور برای این سازمان‌ها و همچنین نشر، دستاوردی نداشته است و تنها موجب فربگی بزرگترین رویداد فرهنگی کشور می‌شود.

آشنا ادامه داد: به‌جای حضور نهاد و یا سازمان‌ها، تصمیم براین شده تا فقط بخش انتشارات آن‌ها در نمایشگاه کتاب تهران صاحب غرفه باشند.

مدیر‌عامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران افزود: با جمع‌آوری نظرات و دیدگاه‌های مختلف از فعالان بخش‌های مختلف حوزه نشر و صاحبان تجربه، آئین‌نامه نظامند و شفاف شد؛ علاوه‌براین از منظر حقوقی و ادبی نیز ویرایش شده است.   

آشنا، درباره تغییر ساختار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: بازنگری ساختار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از رویکرد‌های اساسی موسسه نمایشگاه‌‌های فرهنگی ایران است و در این راستا سال گذشته موفق شدیم تا حدودی نمایشگاه را کوچک‌سازی کنیم.
 
وی افزود: با توجه به نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخش اجرایی در اختیار صنف و سایر کمیته‌ها در اختیار حاکمیت و به معنای دیگر زیر نظر موسسه نمایشگاه‌های کتاب تهران قرار بگیرند؛ به‌عنوان مثال، دو کمیسیون معاملات و کمیسیون بازرگانی و تبلیغات مستقل شده‌اند و زیر نظر قائم مقام نمایشگاه فعالیت خواهند کرد.

آشنا ادامه داد: کمیسیون «معاملات» و کمیسیون «بازرگانی و تبلیغات» که هر کدام دارای شخصتی مستقلی است در آئین‌نامه جدید زیر نظر قائم مقام نمایشگاه قرار دارند. این رویکرد تحول قابل‌توجهی است. پیش‌‌تر اصل براین بود، بودجه در کمیسیون معاملات تقسیم و مدیریت شود و بر چگونگی مصرف آن براساس قانون نظارت داشته باشد.
 
وی افزود: تشکیل کمیسیون مستقل «بازرگانی و تبلیغات» به تایید معاونت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده است و تشکیل این کمیسیون، جهت‌گیری قابل‌‌توجهی است؛ آنچنانکه خودمان را موظف به درآمد‌زایی می‌دانیم. این کمیسیون باید درآمد‌زایی را با توجه به قوانین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیریت کند.   

قائم‌مقام سی‌و‌دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: سال گذشته ترکیب کمیسیون معاملات مشخص بود اما رئیس آن مشخص نبود؛ اما امسال در آئین‌نامه رئیس کمیسیون معاملات، قائم‌مقام نمایشگاه کتاب تهران است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها