این سعدیپژوه و نویسنده در ادامه گفت: ادبیات کودک و نوجوان آثاری هستند که از نظر درونمایه و ساخت و پرداخت، تصویر و زبان و بیان و شیوه ارایه باید با نیازها، علاقهمندیها و تجربهها به همراه توانایی درک و خواندن این نسل متناسب باشد.
کمالی سروستانی، افزود: در جهان هم بزرگان ادب وقتی میخواستند به این نکته برسند کارهای ارزشمندی کردند مثلا لافونتن در فرانسه برخی از داستانها برای کودکان به شعر درآورد یا پوشکین در روسیه قصههای قدیمی روسها را برای کودکان بازنویسی کرد.
وی ادامه داد: این نشاندهنده آن است که نویسندگان بزرگ دنیا در اندیشه کار برای کودکان بودند و هستند و به دنبال پیوند آنها با قصهها و داشتههایشان که آمیخته با داستانهای روایی و قهرمانی، حکایتهای اخلاقی و آموزههای تعلیمی است، بودند.
رئیس مرکز سعدیشناسی، گلستان و بوستان را از نمونههای درخشان ادبیات تعلیمی، اخلاقی و اجتماعی برشمرد و گفت: در روزگار گذشته، گلستان سعدی کتاب تعلیمی مکتبخانهها بود و دانشآموزان زبان و ادبیات فارسی را با گلستان میآموختند.
مولف کتاب «سعدی شیرین سخن» ادامه داد: متون کلاسیکی مانند گلستان سعدی به عنوان سفیری برای زبان و ادبیات فارسی به شمار میرود که حتی ترجمههای آن در دنیای غرب میتواند مبنایی برای نویسندگان خلاق قرار گیرد تا بهوسیله آن در کنار تصویرگری مناسب آثاری خلق کنند که جوانان، نوجوانان و کودکان را با حکیم بزرگی مانند سعدی آشنا کنند.
به گفته این سعدیپژوه، بازآفرینی کلاسیکهای دیگری مانند شاهنامه فردوسی در این زمینه قابل توجه است.
نظر شما