سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
معرفی بهترین کتاب‌های نمایشنامه نویسی

در این مقاله به معرفی چند نمونه کتاب نمایشنامه‌‌نویسی می‌پردازیم؛ اگر به دنبال منابع آموزشی هستید، این مقاله را مطالعه کرده و از میان کتاب‌های معرفی شده بهترین را خریداری نمایید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)‌؛ نمایش‌نامه به نوشته‌های قابل‌نمایش در تئاتر گفته می‌شود. هر قسمت از نمایش شامل بخش‌های مختلفی‌ست که عناصر نمایش‌نامه را تشکیل می‌دهند و متن‌نوشته‌ مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده یک نمایش است. نمایش‌نامه اغلب به شکل گفتگو بین اشخاص نوشته می‌شود؛ مکان و زمان رخ دادن وقایع و یا تعریف درباره صحنه قبل از نوشتن متن نمایش، اهمیت بسیاری دارد. متن، صرفاً بیان کلمات توسط بازیگر نیست زیرا که آن‌ها با توجه به «تعیین شدن حالت صورت» می‌توانند بدون کلام داستان یا مفهوم را به بیننده انتقال دهند. لازم است بدانید تاریخچه متن‌های ماندگار نیز مانند خود نمایش، به یونان باستان بازمی‌گردد.
 
1ـ کتاب فن نمایشنامه‌نویسی
کتاب «فن نمایشنامه‌نویسی» اثر لاجوس اگری، نویسنده و مدرس مهارت‌های نویسندگی بوده و در میان کتاب‌های آموزش نگارش آثار دراماتیک، شهرتش از بوطیقای ارسطو بیشتر نباشد، کمتر هم نیست. لاجوس سه رکن اساسی هر اثر دراماتیک را: موضوع، شخص‌بازی و کشمکش معرفی می‌کند. با توجه به آن‌که این کتاب برای نمایشنامه‌نویس‌ها نوشته شده، ولی به دلیل داشتن مفاهیم بنیادی نگارش آثار دراماتیک، برای فیلمنامه‌نویس به منزله‌ شیرآغوز است و پایه‌های درام‌نویسی او را تقویت می‌کند. شما می‌توانید با خرید کتاب به صورت اینترنتی از www.gajmarket.com این کتاب و سایر کتاب‌های فیلمنامه نویسی و نمایشنامه نویسی را به سادگی درب منزل دریافت کنید.

مهدی فروغ در مقدمه این کتاب می‌گوید: برای ما ایرانیان که از اصول و فنون تئاتر و درام‌نویسی متأسفانه بی‌خبر مانده‌ایم این کتاب فایده بسیار دارد. زیرا مصنف موضوع را از جنبه‌های مختلف مورد مطالعه قرار داده و از این‌رو نه‌تنها برای نویسندگان بلکه برای عموم مردم سودمند هست. وقتی ما به نکات فنی آثار ادبی و به مشکلات کار نویسندگان آگاه می‌شویم از نوشته آن‌ها بهتر و بیشتر لذت خواهیم برد.
 

 
2ـ کتاب تئاترنویسی سپید:
سعیدرضا خوش‌شانس می‌گوید: منتقدان و پژوهشگران بی‌شماری درباره‌ ماهیت و چیستی تئاتر و تئاترنویسی پست‌مدرنیستی ادعاهایی داشته‌اند، اما منابع قابل دفاعی در این زمینه در دست نیست تا با مراجعه به آن‌ها بتوان تصور موثقی از جریان تئاتر پست‌مدرنیستی، که در این کتاب آن را تئاترنویسی سپید نامیده‌ام، به دست آورد. این مسئله با ادعای بی‌توجهی تئاتر پست‌مدرنیستی به تئاترنویسی، اصالت و جایگاه متن و ادبیات دراماتیک عمیق‌تر می‌شود.

«پژوهش پیش رو، روشی را پیشنهاد می‌کند. در این روش به جای پدیدارشناسی هنر و خاصه تئاترنویسی پست‌مدرنیستی به تبارشناسی آن روی می‌آورد و پس آن‌گاه با برقراری ثنویت آن با مدرنیسم به تفاوت (تفاوط)های آن اشاره می‌کند. در واقع پست‌مدرنیسم را باید به عنوان یک تئاترنویسی سپید وضعیت تاریخی و خاصه در اینجا در هنر تلقی کرد که انواع دگرگون سبک‌های فردی که گهگاه متضاد و متناقض نیز هستند را در بر می‌گیرد.»
 
3ـ کتاب نمایشنامه‌نویسی
کتاب پیش‌رو اثر آنجاو پارا، درباره فن و هنر نمایشنامه‌نویسی‌ست و کتابی جامع و مفید برای کسانی است که به تازگی با نمایشنامه‌نویسی روبه‌رو شده‌اند. نوشتن نمایشنامه و تولید آن کار دلهره‌آوری است. از تبلور ایده‌های داستانی، صفحه‌آرایی نمایشنامه و درک نقش شرکای تئاتر گرفته تا بازاریابی و تأمین بودجه‌ی پروژه‌تان، تمام جزئیاتی که هر نمایشنامه‌نویس مشتاق باید بداند، در این کتاب خواهید یافت.

«دنیا سراسر یک صحنه است: با دنیای اسرارآمیز تئاتر آشنا شوید، از عواملی که یک نمایشنامه‌ خوب را می‌سازند سردربیاورید و ابزاری را که در جایگاه نمایشنامه‌نویس برایتان مهیاست، بشناسید.
در داستان غرق شوید : روی داستان‌تان تمرکز کنید، شخصیت‌های کامل و غنی بیافرینید، از دیالوگ نهایت استفاده را ببرید و طرح اولیه‌ی نمایشنامه‌تان را خلق کنید.»
 

 
4ـ کتاب عناصر نمایشنامه‌نویسی
کتاب فوق نوشته‌ی لوئیس ای کیترن بوده و هنر و مهارت نمایشنامه‌نویسی را به شما می‌آموزد و کمک می‌کند تا شباهت‌ها و تفاوت‌های بین آن و شیوه‌های دیگر خلاقانه نوشتن را درک نمایید.
«نوشتن نمایشنامه مثل طراحی و ساخت پل است. شما، مانند مهندس پل‌سازی، درگیر نقشه‌کشی، طراحی، و ساخت هستید به یک معنای واقعی، نمایشنامه‌ها بیشتر « ساخته می‌شوند» تا اینکه «نوشته شوند» و شما روی چارچوب، شکل، و سبک تمرکز می‌کنید. نمایشنامه‌نویس و پل‌ساز هر دو خیالباف هستند. ارتباطی را تصور می‌کنند که وجود ندارد.»
 
5ـ آناتومی ساختار درام
این کتاب نمایشنامه نویسی نوشته نصرالله قادری، نویسنده، مدرس دانشگاه و کارگردان سینما است. در کتاب فوق به ویژگی‌ ساختاری درام پرداخته شده و اجزای درام‌نویسی همراه با نظرات، در شش فصل مختلف مورد بررسی قرار گرفته‌ است.
«همه دچار این تصور (توهم) هستند که می‌دانند، «نمایشنامه» چیست! اما به واقع چنین نیست. نمایشنامه محصولی ادبی اما خاص است. نمایشنامه اگر «نمایشی» نباشد، بی‌تردید نمایش نیز «نمایشی» نخواهد بود. «نمایشنامه» به عنوان یک اثر ادبی - هنری بعد از خلق به نیمه است! و حیات واقعی این اثر در نمایش، تجلی پیدا می‌کند.»
 
6ـ کتاب شناخت عوامل نمایش
کتاب شناخت عوامل نمایش، که توسط ابراهیم مکی نوشته شده، نگاهی کلی بر فرآیند نمایش و بررسی کلی اصول و مبانی متون نمایشی دارد و  با هدف گسترش هنر بخصوص سینما به تحریر درآمده و بیشتر بر جنبه‌های تکنیکی کار نمایش نظارت دارد.
«تکنیک و معنا در یک متن نمایشی لازمه یکدیگر هستند، در این کتاب نمایشنامه نویسی به تکنیک‌های گفته شده در چهارچوب نمایش به شیوه دراماتیک و ارسطویی پاسخگویی شده؛ مباحث این اثر که به ساختار یک اثر دراماتیک نیز توجه دارد، در نهایت به تشریح و کاربرد هر یک از عناصر آن می‌پردزاد و ضمن تبیین علت پدید آمدن پاره‌ای از معایب تکنیکی، راه اصلاح آن‌ها را پیشنهاد می‌کند.»
 
در انتها باید بدانیم، نمايشنامه‌نويس است كه می‌تواند یک نمایش را به خوبی در معرض دید بیننده  قرار دهد و داستان، حوادث و یا وقایع یک نمایش‌نامه را برای بیننده جذاب‌تر بيان كند.  با بازدید از سایت گاج مارکت می‌توانید منابع بیشتری در خصوص کتاب نمایشنامه نویسی مطالعه و خرید نمایید.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها